0

تغذیه اسب:مادیان­های نازا یا باکره و مادیان­های خالص شیرده

تغذیه مادیان­های خالص شیرده

باید توجه داشت که اسب نازا نباید خیلی چاق یا خیلی لاغر شود؛ بنابراین یک رژیم غذایی مشابه با مادیان­هایی که تازه باردار شده­­اند برای آن­ها مناسب است. تغذیه یک جیره در سطح نگهداری مشتکل از علوفه با کیفیت خوب تا زمان کریسمس برای این اسب­ها کافی است. در پست های قبلی با مراقبت از اسب مادیان آبستن آشناشدیم.دراین پست تغذیه مادیان­های نازا یا باکره و تغذیه مادیان­های خالص شیرده آشنامیشویم

تغذیه مادیان­های نازا یا باکره

در زمان کریسمس این مادیان­ها شب­ها باید در اصطبل نگهداری شده و روی آن­ها با پارچه­ ای پوشانده شود. نوردهی نیز باید به صورتی باشد که حیوان روزانه 16 ساعت در روشنایی باشد. همچنین خوراک­های کنسانتره باید یک بار یا دو بار در روز در اختیار آن­ها قرار گیرد. هدف اصلی تغذیه باید تنظیم سیستم بدن باشد تا حیوان در بهار آماده بوده و چرخه فحلی ­اش زودتر از حالت طبیعی آغاز گردد.

تغذیه مادیان­های خالص شیرده

علوفه تازه بهار گندمیان که همزمان با زایمان مادیان می­روید تمام نیازمندی­های او به انرژی، پروتئین، کلسیم و فسفر را برطرف می­کند. مادیان­ها در روزهای اول پس از زایمان که با علوفه گندمیان کم پروتئین تغذیه می­شوند احتیاج به یک جیره اصلی با 16 درصد پروتئین خام دارند. مادیان­ها نباید بیش از اندازه خوراک فیبری مصرف نمایند تا این که ظرفیت دستگاه گوارش آ­ن­ها برای خوراک­های متراکم محدود نشود. در این دوره لازم است نسبت علوفه به کنسانتره بیشتر از دوره آبستنی باشد تا بتواند نیاز پروتئینی بیشتر حدود 50:50 را تأمین نماید.

تغذیه مادیان­های خالص شیرده

مخلوطی از غلات هم می­تواند جایگزین مکعب دام­های خالص شود اما این خوراک باید با کنجاله سویا و یا یک کنسانتره پروتئینی دیگر تکیمل شود. مادیانی با وزن 550 کیلوگرم که از جیره­ای شامل علوفه گندمیان، یولاف و جو تغذیه می­کند روزانه به 75/1 کیلوگرم سویا نیاز دارد تا سطح پروتئینی جیره بیش از 5/12 درصد گردد. باید توجه داشت افزودن نمک و سنگ آهک به جیره تنظیم شده بر پایه غلات به اندازه اضافه کردن مواد معدنی و مخلوط ویتامینه اهمیت دارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج