0

تولید کبد چرب یا فوی گراس در غاز

کبد چرب غاز چرب فرآیندی است که طی آن غازها غذای اضافی به صورت اجباری (تغذیه اجباری غاز) خورانده می شود. که در بعضی از کشورها  تضمین کننده بازار غاز می شود و در تعدادی دیگر ممنوع شده است در ادامه به بررسی و روش های آن می پردازیم.

تولید کبد چرب یا فوی گراس

معمولاً این عمل در سن ۲۵-۹ هفتگی و در یک دوره ۲۱-۱۴ روزه انجام می شود.
در طول این دوره وزن کبد از وزن اولیه ا­ی حدود ۸۰ گرم به وزن نهایی ۱۰۰۰-۶۰۰ گرم افزایش می یابد. غاز به همراه اردکهای میول و در درجه کمتری از اردکهای مسکوی، مشهورترین پرندگان برای تولید کبد چرب هستند.
ذرت به علت داشتن نشاسته بالا و هزینه نسبتاً پایین، ماده خوراکی انتخابی برای دوره تغذیه اجباری است. کار تولید کبد چرب خیلی تخصصی است و برای موفقیت در این کار داشتن مهارت و دقت برای فردی که غاز ها را تغذیه می کند لازم است.

ما بین نژادها و هیبریدهای غاز از لحاظ مناسب بودن برای تولید کبد چرب تفاوت زیادی وجود دارد. نژادهایی از غاز برای تغذیه اجباری مناسب هستند که بتوانند در طول دوره ۲۱-۱۴ روزه تغذیه اجباری، کبد بزرگ و با اندازه مطلوب تولید کنند، همچنین خلق و خوی غاز نیز مهم است.

این صفات در نژادهایی که بدین منظور پرورش پیدا می کنند دارای اهمیت زیادی است، زیرا غاز ۶-۵ بار در روز جابجا می شود بنابراین به یک نژاد کاملاً آرام نیاز است. تولوز و لندز دو نژاد از غازها هستند که این دو ویژگی را دارند. سویه ای از نژاد لندز که از لحاظ ژنتیکی بدین منظور اصلاح شده خیلی معروف می باشد. سومین صفتی که برای این قبیل غازها مطلوب استولی ضروری نمی باشد، سفید رنگ بودن نژاد مورد نظر است زیرا پر و کرک سفید خیلی با ارزشتر پر و کرک رنگی است. به عبارت دیگر وجود انتهای سیاه رنگ پرها بر روی لاشه غازهای پرورش یافته برای تولید کبد چرب یک مشکل جدی نیست زیرا لاشه غازهای پرواری به منظور تولید كبده چرب عموماً بسته بندی شده و جداگانه فروخته می­شوند.

در اکثر مواقع هر دو فرآیند تغذیه اجباری و فروش کبد، در سیستم تولید کبد چرب، در کشتارگاه انجام می شود. در این سیستم جوجه غازها توسط کشتارگاه خریداری شده و در یک گله بزرگ و مناسب پرورش می یابند، و سپس بر اساس نیاز بازار به مزارع اختصاصی تولید کبد چرب تحویل داده می شوند. در برخی مناطق، تولید کبد چرب در صنایع روستایی بیشتر به صورت تولید محصولات خانگی انجام میشود.

بازار جهانی کبد چرب غاز بیشتر در کشورهای فرانسه و مجارستان متمرکز است که هفتادوپنج درصد تولید و مصرف جهانی آن را در اختیار دارند. یکی از دلایل عدم یکنواخت بودن سن غازهای مورد استفاده جهت تولید کبد چرب تقاضای بازار است. دلیل دوم زمان پرکنی قبلی غازهایی است که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین زمان تغذیه اجباری به زمان برداشت قبلی پر یا کرک پر از ناحیه سینه غازها و تعداد پرکنی های صورت گرفته بستگی دارد. اگر غازها پرکنی شده باشند معمولاً تغذیه اجباری تا سه هفته قبل ازرشد مجدد پر و کرک شروع نمیشود. بنابراین میتوان موقع کشتارپروکرک آنهارابرداشت کرد.

همانطوری که قبلاً ذکر شد غذایی که معمولاً برای تغذیه اجباری غاز در طول دوره تولید کبد چرب استفاده می­شود دانه ذرت است. دانه ذرت قبل از تغذيه، کمی با آب داغ پخته می شود تا مغز ذرت خوب له و نرم شود. از چربی ( اغلب از چربی غازهائی است که قبلاً برای تولید کبدچرب استفاده شده است) می توان حداکثر تا ۲ درصد به مخلوط جیره اضافه نمود. چربی، ذرت را نرم کرده و عبور آن از چینه دان غاز را آسانمی کند. غازها معمولاً سه بار در روز (صبح، ظهر و عصر) تغذیه اجباری میشوند که این دوره تقریباً سه هفته به طول می انجامد. طول دوره تغذیه اجباری را می توان با دو برابر کردن تعداد دفعات تغذیه کاهش داد. در این شرایط وقتی آخرین غاز گله تغذیه شد (حداقل با فاصله ۹۰ دقیقه بین دو تغذیه متوالی) تغذیه مجدد غاز نخست شروع میشود. تحت این شرایط تعداد كل دفعات تغذیه اجباری غذا ۶ بار در روز و طول کل دوره تغذیه اجباری بیشتر از ۱۴-۱۳ روز نخواهد بود. به هنگام افزایش تعداد دفعات تغذیه اجباری در مصرف دانه ذرت صرفه جویی می شود و بجای ۲۰-۱۷ کیلوگرم دانه ذرت مورد نیاز در روش قبلی ۱۴-۱۲ کیلوگرم دانه ذرت برای تولید چربی کبد استفاده می شود.

تغذیه اجباری غاز

تغذیه اجباری غاز

امروزه از یک روش جدید و مشهور برای تغذیه اجباری استفاده میشود. در این روش مخلوطی از ۳ درصد ذرت خام آسیاب شده، ۳۰ درصد دانه ذرت کامل و ۳۵ درصد آب با استفاده از تجهیزات طراحی شده جدید به حیوان خورانده می شود. در این روش توصیه شده است که غازها چهار بار در روز در طول ۲۱-۱۸ روز (دو بار در روز با روش دو مرحله ای که در بالا توضیح داده شد) تغذیه اجباری شوند. در این روش جدید تغذیه اجباری كل مقدار دانه ذرت مورد نیاز حدود ۲۰-۱۷ کیلوگرم است. شهرت این تکنیک به خاطر این است که تعداد بیشتری غاز در روز تغذیه اجباری می شوند. ولی استفاده از این روش به دلیل هزینه نسبتاً بالای تجهیزات تغذیه اجباری در واحدهای تجاری بزرگ محدودیت دارد. تعداد غازی را که یک شخص بتواند تغذیه اجباری کند تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که عبارتند از: روش، مواد غذایی، مهارت عمل کننده و راحتی کار. در روش جدید، که از مخلوط آبکی که در بالا اشاره شد استفاده می شود، یک فرد ماهر می تواند بیش از ۳۰۰ غاز را در روز تغذیه اجباری کند. با استفاده از دستگاههای برقی تغذیه اجباری می توان حداکثر به ۱۰۰-۸۰ غاز در روز دانه کامل غلات را خوراند (شکل ۴۳). با استفاده از دستگاه تغذیه دستی که در شکل ۴۴ نشان داده شده ممکن است تنها حدود ۳۰ پرنده در روز تغذیه شوند.

به طور کلی واحدهای تولید چربی کبد به خاطر تخصصی بودن و طبیعت متمرکز آن از لحاظ اندازه کوچک بوده و معمولاً در یک زمان بیش از ۲۵۰-۲۰۰ غاز تغذیه اجباری نمی شوند.این عمل در برخی از کشورها بازار غاز را تضمین می کند. عموماً غازهای در حال رشد در داخل پن­های سنتی و روی نرده چوبی یا نرده سیمی با فضای 5/0 – 3/0متر مربع به ازای هر پرنده یا روی بستر با فضای 75/0 – 5/0 متر مربع به ازای هر پرنده نگهداری می شوند. غازها نباید در طول دوره تغذیه اجباری به محوطه باز یا مرتع دسترسی داشته باشند.

همان طوری که گفته شد تولید چربی کبد از فعالیت های خیلی تخصصی پرورش غاز و تضمین بازار غاز است و بایستی همه شرایط مناسب رشد با تولید موفق و وضعیت بازار در نظر گرفته شوند. این عوامل عبارتند از : داشتن مرکز مطمئن برای تهیه غاز مناسب، تهیه ذرت با کیفیت خوب، وجود کشتارگاه تخصصی و تاسیسات جهت انجام فرایندهای بعدی و بازاری که بتوان کبد چرب سرد شده را در طول ۵-۴ روز به آن ارائه کرد. با این حال پرورش غاز برای به دست آوردن کبد چربی رفاه و آسایش حیوان را بطور جدی به خطر می اندازد و این عمل از طرف سازمان خواربار جهانی قابل چشم پوشی نیست.

امروزه طبق قوانین اتحادیه اروپا تغذیه اجباری غاز تنها در مناطق سنتی مجاز است. این وضعیت ممکن است باز هم تغییر کند و قوانین محدود کننده بیشتری وضع شوند. هم اکنون در برخی نقاط جهان و اروپا تغذيه اجباری غاز ممنوع شده است. در لهستان تولید چربی کبد غاز كلاً ممنوع گرديده است.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 11 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج