6

جوجه فنچ و نحوه نگهداری از جوجه فنچ

برای تغذیه فنچ و پرورش جوجه فنچ ، شرایط نگهداری بسیار مهم می باشد. پرورش دهنده باید در مورد تخم گذاری و شرایط زمانی بیرون آمدن جوجه ها از تخم اطلاعات کافی داشته باشد وهمچنین شرایط محیطی قفس و تغذیه را رعایت کند دراین پست تمامی اطلاعات لازم جوجه فنچ و نحوه نگهداری از جوجه فنچ را بررسی می کنیم .

جوجه فنچ

فنچ نر و ماده ممکن است از ۳ تا ۱۲ تخم در دوره ای که برای تخم گذاری فعال هستند بگذارند.
جوجه ها به ترتیب تخم گذاری سر از تخم در می آورند. معمولاً یک یا دو تخم بدون آنکه جوجه ای از آن بیرون بیاید باقی می ماند تا والدین تغذیه جوجه ها را شروع کنند. لانه باید تنها به طور کامل به حال خود رها شود، در واقع بعد از آغاز دوره تخم گذاری و تا زمانی که جوجه ها جرات کنند خودشان از آن بیرون بیایند، نباید کاری به لانه پرنده داشت. چون ممکن است از روی تخم خود بلند شوند و دیگر روی آن ننشینند.

مدت زمانی که تخم­ها گذارده شود تا اینکه جوجه ها جرأت کنند از لانه بیرون آیند متغیر است ، اما معمولاً تخم های خوب ۱۴ تا ۱۶ روز طول می کشد تا جوجه ها از آن بیرون بیایند و همچنین ۳ تا ۴ هفته از دنیا آمدن جوجه ها زمان نیاز است تا آنها از لانه بیرون بیایند. فنچ ها معمولاً والدین بسیار خوبی هستند و با میل و اشتیاق به نوبت بر روی تخم­ها و همینطور بعد از آن کنار جوجه ها می نشینند و آنها را به نوبت تغذیه می کنند.

تا وقتی که همه جوجه ها از لانه بیرون نیامدند و بدون وابستگی با پدر و مادرشان بر روی میله ننشسته اند، لانه نباید از قفس خارج شود. بعد از بیرون آمدن همه جوجه ها، فنچ مادر به سرعت برای دوره بعدی تخم­گذاری به لانه بر می گردد. وقتی که ماده شروع به تخم گذاری می کند، تنها جفت او اجازه خواهد داشت در لانه باشد. شروع دور بعدی تخم گذاری هنگامی که هنوز جوجه های قبلی در لانه باشند.باعث می شود که استرس و فشار زیادی به پرنده ها وارد شود. پرنده نر اجازه نخواهد داد هیچ پرنده ای در نزدیکی لانه در هنگام تخم گذاری باشد. پرنده نر در این هنگام شروع به نزاع با سایر پرندگان و سر و صدا و حمله کردن به آنها می کند.

نگهداری از جوجه فنچ

این مرحله آخرین مرحله در دوره تولید مثل فنچ است. در این مرحله هم مانند تمامی مراحل قبل شما نقش بسیار مؤثری دارید.با بیرون امدن جوجه ها ماده شروع به خوردن پوسته تخم­ها می کند. تا کلسیم از دست رفته بدنش جبران بشود. جوجه های به دنیا آمده به دلیل این که پر ندارند وسردشان می­شود. پدر مادر شان بر روی آنها می­خوابند تا گرم شان بشود.

زمانی که جوجه فنچ­ ها از تخم در آمدند بسیار کوچک هستند و نیازمند تغذیه از والدین خود هستند شما باید غذای كافی فنچ ­ها و جوجه هایشان را فراهم کنید که همان ارزن است

به محض بیرون آمدن جوجه از تخم جوجه با زبانی متحرک و دهانی باز درخواست غذا می کنند در یکی دو روز اول مادر و پدر از شیره معده خود که رنگ آبی یا زردی دارد مبادرت به تغذیه جوجه­ها می نمایند.

در روز دوم وسوم به جوجه دانه میدهند. طوری که فنچ مادر و پدر دانه را خورده و رویش آب می خورند و در چین دان می گذارند تا کامل خیس بخورد. بعد دانه خیس خورده را با فشار وارد دهان جوجه می کنند در این مرحله یادتان باشد. ۱۰ روز یا بیشتر به جوجه ها وفنچ هایتان تخم مرغ آب پز و رنده شده بدهيد، جوجه­ها به سفیده تخم مرغ علاقه دارند پوست تخم مرغ هم در اختیار فنچ هایتان قرار دهید زیرا سرشار از کلسیم است یک تخم مرغ آب پز برای سه روز کافی استی روزانه ۳۰ درصد تخم مرغ را به آنها بدهید.

در روز اول جوجه ها بی صدا هستند ولی می توانید در روزهای 2 و 3 صدای ظریفی از فنچ بشنوید که برای غذا التماس می کنند در این دوره چشم ها کاملاً بسته است و بر روی بدن یک سری کرک­های ظریفی وجود دارد که در زیر پرها قایم می شوند.

فنچ­ها اول خودشان می خورند بعد به سراغ جوجه هایشان می روند و با خارج کردن غذا از چینه دان ومعده­شان دوباره به دهن میاورند و به حلق جوجه هایشان می ریزند هر گز سعی نکنید خودتان به جوجه ها غذا بدهید که کاری است بیهوده و موجب می شود که فنچ فرایند جوجه کشی را رها کنند.

جوجه فنچ

نکات مهم در دوران جوجه داری هم شباهت زیادی به دوران تخم گذاری دارد که عبارت است از :

  1. هرگز قفس پرنده رو تکان ندهید حتی برای برای چند ثانیه
  2. هرگز به کودکان اجازه بازی با قفس پرنده را ندهید
  3. از تغذیه پرنده غافل نشوید ارزن + آب تازه + تخم مرغ آب پز
  4.  هرگز برای شنای پرنده کاسه آب قرار ندهید
  5. اگر جوجه تازه متولد شده بدون پر را زنده کف قفس دیدید با احتیاط کامل و به آرامی در لانه قرار دهید.
  6. در شب هرگز محل قفس را روشن نکنید و قفس را در محلی که با نور طبیعی روشن شود بگذارید.
  7. به غیر از قرار دان آب و غذا که با احتیاط انجام شود دیگر هرگز دست در قفس نکنید

بعد از ۲۰ تا ۶۰ روز که متفاوت است پرنده از لانه خارج می شوند که پر تمام بدنشان را پوشانده اما فاقد پرهای زینتی و نوک رنگی هستند مثل تصاویری که در زیر آمده است.

شاید فکر کنید دوران ضعیف بودن جوجه تمام شده که باید گفت سخت در اشتباهید چون جوجه­ها هنوز نمی تواند دانه بخورند به سختی می­پرند و پرواز می کنند با صداهای مخصوصی جوجه ها نزدیک والدین خود می نشیند و دهانشان را باز می کنند و طلب غذا می کنند.

اما به مرور زمان یاد می گیرند هم پرواز کنند و هم دانه و هم آب بخورند اما این مدت ممکن است بین ۲ تا ۶ ماه طول بکشد.

زمانی که پرنده شبیه پدر و مادر خود شد بالغ شده است که بین ۴ تا ۸ ماه بالغ شدن به طول می انجامد.

نکته اول: پدر ومادر روز اول فضولات جوجه هایشان را می خورند شاید به خاطر این که بستر آنها تمیز باشد

نکته دوم: جالب این است که پس از بیرون آمدن جوجه ها از تخم پدر بیشتر به جوجه ها غذا می دهد در روزهای آخر باز هم پدر به غذای جوجه هایش می رسد و مادر دیگر به آنها خوراک نمی­دهد.

نکته سوم: هیچ وقت به فنچ ها دست نزنید مخصوصاً وقتی تازه به دنیا آمدن اگر احیاناً جوجه فنچی بر روی کف قفس هست آن را با دستکش بردارید و داخل لانه بگذارید غیر این صورت فنچ مادر و پدر به جوجه شان غذا نمی دهند و از گشنگی هلاک می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 44 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    سلام من یک جفت فنچ دارم الان تخم یک دانه تخم گذاشتن والان ۱۲و ۱۳ روزه که گذاشتن ولی جوجه نشده علتش چیست

    1. محمد گفت:

      نطفه نداره

  2. حسین گفت:

    سلام فنچه های من وقتی جوجه هاشون از قفس در میان دیگه بهشون غذا نمیدن و اونها رو میزنن باید چیکار کنم

  3. مصطفی قاسم زاده گفت:

    سلام فنچ های من ۱۰ تا تخم گذاشتن ۵ تاشون در اومد بزرگ شدن تو لانه هستن امروز یکیشون رو دیدم که له شده و مرده در آوردم از لانه وای یکم بو توی لانه پیچیده
    امکانش هست لانه رو تمیز کنم؟

  4. Sam گفت:

    من فنچ هام تخم میزارن بعد که جوجه میشن بعد دو روز جوجه ها میمیرن
    چرا؟؟؟؟

  5. شاهین گفت:

    سلام جوجه فنچ های من الان ۱۵روزه هستند وهمه چی خوب فقط الان دو روزه لانه پر شده از فضله جوجه ها و بوی گند میده جوجه ها هم زنده اند و پدر و مادر بهشون غذا هم میدن برای کثیفی و بوی بد لونه چیکار کن ممنون از راهنماییتون

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج