0

معرفی داروی سِوُفلوران و اسپکتینومایسین در طیور

داروی سِوُفلوران و اسپکتینومایسین در طیور

دراین مطلب با داروی سِوُفلوران و اسپکتینومایسین در طیور آشنا می شویم . داروی سِوُفلوران یک داروی استنشاقی است که برای بیهوشی استفاده میشود. و داروی اسپکتینومایسین، از آنتی بیوتیک­های آمینوسایکلیتول می باشد که در درمان باکتری های طیور موثر می باشند. در ادامه به موارد مصرف و تداخل های داروی آن ها نیز اشاره میکنیم.

سِوُفلوران                                                                                              SEVOFLURANE

نام تجاری

اولتان، آئِران، سِوُفلو، سِوُکریس و سِوُران

گروه دارویی

داروی بیهوش کننده استنشاقی

موارد مصرف

سوفلوران، یک داروی بیهوش کننده استنشاقی هالوژنه غیرقابل اشتعال می باشد که برای ایجاد و نگهداری بیهوشی عمومی بکار می رود. سوفلوران هنوز به طور تجربی در حال ارزیابی است و در آزمایش بالینی در تلاش هستند. تا بدانند آیا سوفلورن برای بیهوشی در پرندگان بیمار بهتر از آیزوفلوران است؟

تداخل های دارویی

در حالی که سِوفلوران عضله قلب را به اثرات داروهای سمپاتومیمتیک کمتر از هالوتان حساس می کند، اما ممکن است هنوز بی نظمی قلبی ظاهر شود. داروهایی که چنین اثراتی را ایجاد می کنند عبارتند از: دوپامین، اپی نفرین، نوراپی نفرین، افدرین و متارامینول. داروهای شل کننده عضلات اسکلتی غیر دپولاریزان، آمینوگلیکوزیدهای عمومی و لینکومایسین های عمومی (لينكوزامایدها) می بایستی با احتياط با داروهای بیهوش کننده استنشاقی بکار برده شوند، زیرا شل شدگی عضلانی بیشتری ممکن است اتفاق بیافتد. تجویز توأم سوکسینیل کولین با داروهای بیهوش کننده استنشاقی ممکن است موجب افزایش بروز اثرات قلبی (برادیکاردی، بی نظمی قلبی، ایست سینوسی و آپنه) شود و در بیماران حساس افزایش بدخیم دمای بدن نیز اتفاق بیافتد.

اسپکتینومایسین                                                                                SPECTINOMYCIN

نام تجاری

اسپکتام، اسپكتوگارد، پروسیک و آدسپک، بووی اسپک، تروبیسین وکِمپی

گروه دارویی

آنتی بیوتیک (آمینوسایکلیتول)

موارد مصرف

اسپکتینومایسین، از آنتی بیوتیک­های آمینوسایکلیتول وسیع الطیف است که علیه باکتری های گرم منفی از جمله اشریشیاکلای، کلبسیلّا، سالمونلّا، پروتئوس و گونه های آنتروباکتر و نیز باکتری های گرم مثبت مانند استرپتوکوک­ها و استافیلوکوک ها مؤثر است. اسپکتینومایسین از نظر ساختار به آمینوگلیکوزیدها وابسته است و در بسیاری از خصوصیات با هم مشتر کند. اسپکتینومایسین برای تزریق SC در بوقلمون برای کاهش تلفات ناشی از عفونت با سویه های حساس پاستورلّا مولتوسیدا و نیز برای مصرف از راه آب آشامیدنی برای کنترل عفونت های مایکوپلاسمایی در مرغ و بوقلمون به تأیید رسیده است. از این دارو به شیوه بخور برای درمان ذات الریه و التهاب کیسه هوایی و نیز از راه آب آشامیدنی برای عفونت های روده­ای ناشی از باکتری های گرم منفی استفاده شده است.

تداخل های دارویی

از اسپکتینومایسین اغلب همراه لینکومایسین (لینکو-اسپکتین) استفاده میشود. تضاد اثر زمانی که اسپکتینومایسین با کلرامفنیکل یا تتراسایکلین بکار می رود، گزارش شده است.


امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج