0

دانخوری و آبخوری استاندارد پرورش مرغ گوشتی

دانخوری و آبخوری مرغداری

دانخوری و آبخوری مرغ گوشتی یا دانخوری و آبخوری مرغداری یکی از مهم ترین ابزار پرورش طیور می باشد باید متناسب با سن آن ها باشد .دانخوری و آبخوری مرغداری با توجه به انواع طیور در انواع مختلف تولید می شود. درادامه به انواع دانخوری و آبخوری مرغ گوشتی و ویژگی های هریک از ان ها را بررسی می کنیم.

تجهیزات رایج دانخوری به شرح ذیل می باشد:

١- سینی های پلاستیکی؛ سینی های مدور پلاستیکی به قطر پنجاه سانتی متر هستند که ارتفاع لبه آنها به پنج سانتی متر می رسد. این نوع سینی ها در هفته های اول و دوم پرورش جوجه های گوشتی به کار می رود. گاهی نیز لبه های کارتن های حمل جوجه های یکروزه را به ارتفاع تقریبی پنج سانتی متر بریده و به عنوان دانخوری برای هفته اول پرورش بکار می گیرند

۲- دانخوری ناودانی یا طولی؛ برای سنین بالای دوهفتگی جوجه هایی که بر روی بستر پرورش می یابند، این نوع دانخوری بکار می رود. معمولاً طول دانخوری دو متر و پهنای آن ده سانتی متر بوده و ارتفاع آن از سطح زمین، توسط پایه هایی قابل تنظیم میباشد.

۳- دانخوری سطلی آویز؛ به شکل یک مخزن استوانه ای شکل است که در قسمت پایین آن، یک بشقاب یا سینی بزرگ وجود دارد و توسط زنجیر یا ریسمانی از سقف آویزان بوده و بدین ترتیب، ارتفاع آن از سطح زمین قابل تنظیم است. این نوع دانخوری، از هفته دوم پرورش قابل استفاده می باشد و این مزیت را دارد که در استفاده از آن، در وقت و نیروی کار صرفه جویی می شود و هر روز یا هر چند روز یک بار پر میشود.

4- دانخوری زنجیری اتوماتیک؛ این نوع دانخوری، هم در سیستم بستر و هم در سیستم قفس، قابل استفاده است. مخزن دان در خارج از سالن پرورش قرار دارد و دان موجود در آن، توسط زنجیر یا تسمه ای که در کف یک ناودان فلزی قرار دارد، در مسیر ناودان می چرخد و به همه نقاط سالن که ناودان در آن وجود دارد، میرسد. مزیت بزرگ این نوع دانخوری، آن است که در استفاده از آن در وقت و نیروی انسانی، صرفه جویی می گردد، اما برای راه اندازی آن، سرمایه اولیه زیادی لازم است.

لامپ مناسب مرغداری برنامه نوری بوقلمون

دانخوری بشقابی

5 – دانخوری اتوماتیک بشقابی؛ در این نوع دانخوری، دان درون لوله های دارای حلزونی، گردش می کند و در هر نیم یا یک متر، به یک بشقاب منتهی میشود. در اینسیستم،بهترین روش توزیع دان برای جوجه هایی که بر روی بستر پرورش می یابند، اعمال می شود، زیرا هر لحظه در بشقاب ها، دان تازه به اندازه کافی موجود است. ارتفاع این دانخوری ها از سطح زمین، قابل تغییر و تنظیم می باشد و از همان روزهای نخست پرورشقابل استفاده است.

آبخوری های رایج در مرغداری های گوشتی، انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

1- آبخوری کله قندی؛ از یک مخزن استوانه ای شکل و یک بشقاب تشکیل شده که می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. حجم مخزن آب در این نوع آبخوری می تواند دو تا چهار لیتر باشد.

۲- آبخوری آویز زنگوله ای؛ جنس آنها از پلاستیک و شکل آنها زنگوله ای یا مخروطی است. آب از مخزن اصلی توسط شیلنگ هایی به آبخوری ها می رسد و این آبخوری ها توسط ریسمانی از سقف آویزان بوده و ارتفاع آنها از سطح زمین، قابل تنظیم می باشد.

۳- آبخوری پستانکی؛ در این نوع آبخوری، آب درون لوله هایی که در طول سالن، امتداد می یابد، در جریان بوده و در فواصل معین، در پایین لوله ها، پستانکهایی تعبیه گردیده اند که با نوک زدن جوجه ها به این پستانکها، آب قطره قطره خارج می شود.

لوله های آبرسانی توسط زنجیرهایی از سقف آویزان بوده و ارتفاع آنها از سطح زمین، قابل تغییر است. این نوع آبخوری، از روز اول پرورش جوجه های گوشتی، قابل استفاده می باشد.

4- آبخوری فنجانی؛ این نوع آبخوری، شبیه آبخوری پستانکی است، فقط به جای پستانک، در پایین لوله ها، فنجان هایی وجود دارند که درون آنها، شناورهای پلاستیکی کوچکی قرار دارد که سطح آب را درون فنجانها ثابت نگه میدارند.

5-آبخوری ناودانی؛ این نوع آبخوری، بیشتر در سیستم قفس مورد استفاده قرار می گیرد. جنس ناودان می تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. در ابتدای هر ناودان یک شیر آب وجود دارد که با باز شدن آن، آب در طول ناودان جریان می یابد. برای یک هزار قطعه جوجه گوشتی، ده تا چهارده متر آبخوری ناودانی کفایت می کند. در این نوع آبخوری، آب تمیز و تازه همواره در ناودان جریان دارد و آب اضافی از انتهای آبخوری خارج شده و از چرخة مصرف آب جوجه ها حذف می شود. بنابراین در این نوع آبخوری، آب تمیز به مقدار فراوان، هموارع در دسترس می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج