0

راهنمای خرید کبوتر و نحوه قرنطینه کبوترهای جدید

پس از خریدن کبوتر با کبوترهای جدید یا گرفتن کبوترهای غریب، باید قبل از انداختن آنها در گله، از سلامتی کامل آنها اطمینان حاصل نمود. به همین منظور، کبوترهای تازه وارد را باید به مدت ۱۵ روز از کبوترهای گله خود جدا نگه دارید. در هنگام خرید کبوترهای جدید، باید تجربه کافی در تشخیص سلامتی آنها داشته باشید و تحت هیچ شرایط، حتی به صورت رایگان، یک کبوتر مریض را با خود به خانه نیاورید؛ زیرا ممکن است همان یک کبوتر، کانون نوعی آلودگی باشد که در مدتی کوتاه تمام یا تعدادی از کبوترهای شما را نابود یا بیمار کند. در ادامه به راهنمای خرید کبوتر و نحوه قرنطینه کبوتر جدید می پردازیم.

خرید کبوتر

قبل از انتخاب یک کبوتر برای خرید، معاوضه و غیره؛ باید با دقت به آن نگاه کنید و هرگونه رفتار غیرعادی یا حالات عصبی یا ژولیدگی پرها را مورد توجه قرار دهید. وضعیت ظاهری کبوترها از لحاظ آراستگی و تمیزی پرها، کسالت و میزان توجه آنها به محرک های محیطی، نشانه های خوبی برای تشخیص سلامتی یا بیماری در کبوترها است.

در هنگام بررسی وضعیت سلامتی کبوترها، به شرایط تنفسی آنها توجه کنید. اگر کبوتر سخت تنفس می­کند، احتمالاً به یک بیماری تنفسی (غالباً آسم) دچار است. هم چنین یک بیماری قارچی مزمن به نام «آسپرژیلوز» ممکن است عامل اشکالات تنفسی در کبوترها و سایر طیور باشد که درمان آن دشوار است. همچنین ممکن است زمانی این تشخیص صورت گیرد که کبوتر با کبوترهای تازه وارد، مدتها به چنان عفونت مبتلا بوده و مدتها به عنوان کانون آلودگی در گله شما حضور داشته و احتمالاً تمام یا شماری از افراد گله شما را نیز مبتلا کرده باشند.
به هرحال، اگر یک کبوتردار میل ندارد گله اش در خطر نابودی قرار گیرد یا دچار زحمات و هزینه ­های درمان کبوترهای بیمار شود، چاره ای ندارد جز آنکه مسائل بهداشتی و قواعد خرید یا وارد کردن کبوترهای جدید به گله را به خوبی و در نهایت آگاهی و دقت رعایت کند.

بسته بودن کامل یا نسبی سوراخ های بینی یک کبوتر که ممکن است در اثر یک بیماری عفونی یا علل دیگری مثل جمع شدن موادغذایی و غیره در آن باشد، علت دیگری برای تنفس دشوار کبوتر است. در هر صورت، اگر کبوتر جدید، به هر دلیل دچار تنگی نفس یا دشواری تنفس باشد، باید از خرید و وارد کردن آن به گله کبوتران سالم خودداری شود.

تورم اطراف چشم ها، تورم مفاصل، خروج مایعات از بینی و هرگونه علایم ظاهری نامطلوب دیگر، نشانه های بیمار بودن کبوتر است که باید به آنها توجه شود.

تمام پرندگان در ناحیه زیر گردن «سینه»، یک استخوان برجسته و کاملاً مشخص دارند که دو طرف آن عضلات سینه قرار گرفته اند. چنانچه در هنگام لمس عضلات سینه­ای یک کبوتر، متوجه شل بودن یا تحلیل رفته بودن این عضلات شدید، باید به یک نارسایی گوارشی یا بیماری مزمن مشکوک شوید و از خرید چنان کبوتر به طور اکید خودداری کنید. هرگز با این تصور که در درمان کبوترهای بیمار مجرب هستید، کبوترهای بیماری که ارزان فروخته می شوند و یا احتمالاً کسی حاضر می شود به رایگان آنها را در اختیار شما قرار دهد را نخرید و نگیرید و به خانه نیاورید؛ زیرا با آوردن چنان کبوترها به خانه، درحقیقت شما یک کانون جدی انتشار یک آلودگی انگلی یا بیماری مسری را با خود به خانه آورده اید و سلامت افراد خانواده و نیز گله خود را در معرض خطری بالقوه و جدی قرار داده اید. در واقع هرچه شما در درمان پرندگان بیمار مجرب تر باشید و سواد تئوری و عملی دامپزشکی شما بیشتر باشد، این آگاهی ها به شما حکم می کند که از به خطرانداختن گله خود و اساساً مجاور نمودن گله یا افراد خانواده با یک کانون آلودگی بیشتر اجتناب کنید.

کبوترهایی که دچار اختلالات گوارشی مثل اسهال و غیره هستند، معمولاً پرهای ناحية مقعد آنها به مدفوع خشک شده یا تازه آغشته است. توجه داشته باشید که ناحية مقعدی کبوترهای سالم تمیز است و هرنوع كثیفی این ناحیه دلالت بر وحد گوارشی در کبوتر می کند.

راهنمای خرید کبوتر و نحوه قرنطینه کبوترهای جدید

قرنطینه کبوترهای جدید

کبوترهای تازه خریداری شده یا کبوترهای غریبی که می­گیرید، ممکن است علیرغم سلامتی ظاهری، کانون عوامل بیماری زای مسری یا انگی باشند و بتوانند آلودگی خود را به تمام کبوترهای سالم شما یا کبوترهای غیرمقاوم شما منتقل کنند. بنابراین اگر بلافاصله کبوترهای تازه وارد را وارد گله کبوترهای خود کنید، ممکن است تمام یا تعدادی از کبوترهای شما آلوده شوند. برای پیشگیری از وارد شدن کانون های آلودگی به گله خود کبوترهای جدید را باید به مدت ۱۵ روز در قفسی جداگانه و دور از کبوترهای خود نگه دارید(قرنطینه کبوتر جدید) تا اگر دچار بیماری خاصی هستند، در طول مدت قرنطینه، علایم بیمار بودن را نشان دهند و شما از انداختن آنها در گله خودتان، اجتناب کنید. حال اگر کبوتر جدید علایم بیماری را ظرف ۱۵ روز نشان نداد، شما می توانید با فرض قوی سالم بودن، کبوتر یا کبوترهای جدید را وارد گله خود کنید.

شمار اندکی از عوامل بیماری زا ممكن است ضمن موجود بودن در بدن یک کبوترِ به ظاهر سالم، تا مدت ها باعث بروز هیچگونه علایم ظاهری قابل تشخیص نشوند. در مورد این گونه عوامل، اگر شما بخواهید از وجود یا عدم وجود کانون آلودگی در آنها مطلع شوید، هیچ راهی وجود ندارد، جز آنکه مدفوع و خون چنان کبوترها توسط یک کلینیک دامپزشکی مجهز و معتبر مورد آزمایش قرار گیرد تا شما بتوانید با اطمینان کامل، کبوترهای آلوده را ذبح کنید یا به فروشنده مرجوع کنید؛ یا در صورت سالم تشخیص داده شدن، آنها را با خیال راحت وارد گله خود کنید.(قرنطینه کبوتر جدید)

حال اگر شما بخواهید تا این حد احتیاط را رعایت کنید، اولاً همین آزمایشات بایست ماهیانه یکبار برای تمام کبوترهای خودتان نیز انجام شود، زیرا بین آنها نیز ممکن است علی رغم سلامت و شادابی ظاهری، نوعی کانون آلودگی مسری یا انگلی وجود داشته باشند. ثانياً اگر فقط بخواهید مدفوع و خون کبوترهای تازه وارد را مورد آزمایش قرار دهید، این کار، بسیار وقت گیر و هزینه بردار است.

ثالثاً، اگر شما یک کبوتردار حرفه ای باشید، ممکن است هر روز یا چند روز یک بار، بخواهید یک یا چند کبوتر تازه خریداری شده یا غریب گرفته شده را به گله خود وارد کنید و اگر قرار باشد مدفوع و خون تک تک آنها را مورد آزمایش قرار دهید، عملاً وقت و پول موردنیاز برای رعایت این گونه احتیاط بهداشتی، ممکن است از حوصله و قابلیت تحمل شما خارج باشد. رابعاً، شما ضمن پرواز دادن کبوترهای خود، تا زمانی که بر می گردند، هیچ خبری از آنها ندارید و نمی دانید که آیا ممکن است با کبوترهای غریب در جایی نشسته باشند و احتمالاً در معرض آلودگی با کبوترهای احتمالاً بیمار قرار گرفته باشند یا نه.

بنا به دلایل فوق، احتمال سرایت یک بیماری از دیگر کبوتران به کبوتر های خودتان را باید به رعایت مقررات اکید قرنطینه کردن کبوترهای تازه خریداری شده با کبوترهای غريب گرفته شده به مدت ۱۵ روز، محدود کنید. اما باید بدانید که برای حفظ سلامتی گله کبوتران خود، رعایت ۱۵ روز قرنطینه کبوتر جدید  را باید کاملاً جدی بگیرید. در غیر این صورت باید انتظار داشته باشید که در آینده، گله کبوترهای شما در معرض یک بیماری مسری قرار گیرد که گاه ممکن است ظرف مدت کوتاهی گله شما را کلاً نابود کند یا تعدادی از کبوترهای غیر مقاوم شما بیمار شوند و شما مجبور شوید آنها را سریع کشتار کنید یا مقادیری وقت و پول خود را صرف مداوای آنها کنید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج