0

راه های کاهش دادن هم خونی در محیط های پرورش آهو و باغ وحش ها

یکی از مسائلی که معمولاً در ایستگاه های پرورش دام و در گله هایی که تعداد محدود دارند، رخ می دهد افزایش هموزیگوتی در اثر آمیزش های هم خونی است.در ادامه راه های کاهش دادن هم خونی در محیط های پرورش آهو و باغ وحش ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

راه های کاهش دادن هم خونی در محیط های پرورش آهو و باغ وحش ها

معدل بسیاری از صفات اقتصادی در حیوانات مزرعه بر اثر افزایش هم خونی کاهش می یابد. لذا همواره تمایلی در جهت به حداقل رسانیدن هم خونی وجود دارد. به این ترتیب چند روش محدود کردن هم خونی  و روش های افت هم خونی در محیط پرورش آهو در گله های کوچک به طور مختصر ذکر می گردد.

١- بزرگ کردن اندازه جامعه، در شرایط آمیزش تصادفی، هم خونی ایجاد شده در هر نسل (∆F) رابطه عکس با اندازه جامعه دارد. اگر N نشان دهنده اندازه جامعه باشد آنگاه

۲- انجام مهاجرت های ژنتیکی به درون گله مورد نظر، اینکار باعث می شود پایه ژنتیکی گله بسته باقی نمانده و خویشاوندی افراد گله به طور متوسط کم نشود و اثرات هم خونی کاهش یابد.

راه های کاهش دادن هم خونی در محیط های پرورش آهو و باغ وحش ها

٣-  یکی دیگر از روش های افت هم خونی در محیط پرورش آهو کاهش دادن تفاوت جنس های نر و ماده، رابطه بین میزان هم خونی جنس های نر و ماده در هر نسل به صورت زیر است.

تعداد نر =

تعداد ماده =

به منظور به حداقل رسانیدن  جلوگیری کردن از توزیع تصادفی اندازه خانواده بین جفت­های نر – ماده، اندازه خانواده عبارت است از تعداد فرزندان هر خانواده که به سن جفت گیری رسیده و در ایجاد نسل بعد دخالت می کنند. در حالت آمیزش تصادفی و توزیع تصادفی اندازه خانواده در کل یک جامعه معمولاً توزیع پویسان خواهد داشت که معدل آن دو و واریانس آن نیز دو خواهد بود. تحت چنین شرایطی و با شرط مساوی بودن نر و ماده ها رابطه زیر برقرار است .

می توان ترتیبی اتخاذ کرد که توزیع اندازه خانواده از حالت تصادفی بیرون آمده و واریانس آن مساوی صفر شود. برای این کار باید از هر جفت نر ماده دو فرزند باقی بماند و این برای همه جفت ها یکسان باشد و در چنین شرایطی با صفر نشدن واریانس اندازه خانواده  خواهد بود.

اگر تعداد نر و ماده مساوی نباشد که در شرایط عملی همواره چنین است و واریانس اندازه خانواده صفر باشد آنگاه:

در چنین مواردی اگر برای نسل بعد از هر نر یک فرزند نر و از هر ماده هم یک فرزند ماده انتخاب شوند آنگاه واریانس اندازه خانواده برابر صفر می شود. میزان فرمول (۲) قابل محاسبه است. از میان چندین بره ای که طی چند سال از یک نر و یا یک ماده حاصل می شود فقط بایستی یک بره انتخاب شود و اگر قرار باشد بیش تر از یک فرزند انتخاب شود باید این کار به طور مساوی برای تمام والدین رعایت گردد. انتخاب این فرزندان با توجه به ارزش ارثی آنها در صفات مورد نظر در اصلاح نژاد انجام می شود. بره های انتخابی می توانند هم زمان با والدین یا بعد از حذف آنها شروع به ایجاد نسل کنند.

آمیزش افراد انتخاب شده در هر نسل، به صورت کنترل شده در آید، منظور از این روش این است که از آمیزش افراد خویشاوند نزدیک با هم جلوگیری نشود. لازم به ذکر است در عمل می توان ترکیبی از روش های مختلف گفته شده را در یک جامعه مورد استفاده قرار داد. مثلاً می توان برای جلوگیری از هم خونی و روش های افت هم خونی در محیط پرورش آهو ، هم واریانس خانواده را به صورتی که گفته شد صفر کرد و هم افراد را به صورت کنترل شده که در راه پنجم بیان شد آمیزش داد.

 

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 1]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج