0

معرفی داروی کلرتتراسایکلین و کوریونیک گنادوتروپین در طیور

کلرتتراسایکلین، از آنتی بیوتیک های باکتریواستاتیک وسیع الطیف است که علیه باکتری های گرم مثبت و گرم منفی، کلامیدیاها، ریکتزیاها، مایکوپلاسماها و تعداد زیادی از بی هوازی ها مؤثر است.در ادامه به معرفی داروی کلرتتراسایکلین و کوریونیک گنادوتروپین در طیور بیشتر میپردازیم.

معرفی داروی کلرتتراسایکلین و کوریونیک گنادوتروپین در طیور:

کلرتتراسایکلین     CHLORTETRACYCLINE

نام تجاری

اورئومایسین، فرمایسین، اورئومیکس، آناپلاسموزیس بلاک، اورئومایسین سالوبل پادر، اورئومایسین تبلتز، اورئومایسین سالوبل كلف تبلتز و كلف اسکور بالوس

گروه دارویی

آنتی بیوتیک (تتراسایکلینی)

موارد مصرف

مصرف کوریونیک گنادوتروپینکلرتتراسایکلین، از آنتی بیوتیک های باکتریواستاتیک وسیع الطیف است که علیه باکتری های گرم مثبت و گرم منفی، کلامیدیاها، ریکتزیاها، مایکوپلاسماها و تعداد زیادی از بی هوازی ها مؤثر است. غذای مخلوط با کلرتتراسایکلین معمول ترین ترکیب مصرفی برای درمان پرندگان مبتلا به کلامیدیاپسی تاسی به خصوص در آشیانه ها و قرنطینه ها می باشد، شاسی سایکلین شر مان انتخابی برای پرندگان انفرادی است، قبلاً ارزن مخلوط به تتراسایکرین (w/w 5/0 %) به صورت تجاری (keet life ) برای تغذیه در مرز عشق، قناری و دنج موجود بود ولی امروزه در دسترس نیست، در آمریکای شمالی میزان کلر تتراسایکلین تر دیده شده در جیروی آردی پا پِلِت ۱٪ می باشد.

در اروپا 5% توصیه کلی است و البته 5/2 – 2% در برخی طوطی سانان مانند طوطی بزرگ آمریکایی، مرغ عشق، طوطی کوچک دم دراز استرالیایی و طوطی کوچک دم دراز مصرف می شود. در مقایسه با جیره های آردی فرموله شده، پلت های حاوی دارد، زمان نگهداری بیشتری داشته و تغذیه با آنها راحت تر است و ارزش تغذیه ای و درمانی بیشتر نیز دارند. جیره های آردی را باید به طور روزانه تهیه کرد. محلول­های نکتار برای پرندگان شهدخوار باید حاوی 5/0 % کلر تتراسایکلین باشد. تجویز خوراکی کلرتتراسایکلین در مقایسه با روش IV در ماکیان از فراهمی زیستی بسیار کمتری برخوردار است. دلایل مختلفی برای این امر ممکن است وجود داشته باشد که از آن جمله می توان به دفع سریع دارو و در عبور اولیه از کبد به داخل صفرا اشاره کرد که پس از جذب رودهای دارو، اتفاق می افتد.در ادامه موارد مصرف کوریونیک گنادوتروپین را ذکر کرده ایم.

معرفی داروی کلرتتراسایکلین و کوریونیک گنادوتروپین در طیور

تداخل های دارویی

مواد معدنی جیره به ویژه کلسیم از جذب کلر تتراسایکلین می کاهند و بنابر این اثرات درمانی آن را کاهش می­دهند. جیره غذایی نباید بیش از 7/0 % کلسیم داشته باشد. در یک مطالعه با کاهش کلسیم جیره از ۱٪ به 5/0 % میزان جذب کلر تتراسایکلین 5/2 برابر بیشتر شد.

کلرتتراسایکلین مشابه سایر تتراسایکلین ها به کاتیون­های دیگر که از راه خوراکی تجویز شوند، متصل می شود و لذا جذب دار و کاهش خواهد یافت، جذب خوراکی دارو در صورت تجویز با فرآورده هایی که حاوی کلسیم، روی، آلومینیوم، منیزیم و یا آهن باشند، کاهش می یابد.

کوریونیک گنادوتروپین      CHORIONIC GONADOTROPIN

نام تجاری

اَشکال دامپزشکی: کوریوناد، کوردلون و P.L.. A

اَشكال پزشکی: فلوتئین و پرو گون 000/10

گروه دارویی

هورمون

موارد مصرف

مصرف کوریونیک گنادوتروپین انسانی (HCG)، در جفت انسانی تولید شده و به شکل تجاری از ادرار زنان آبستن بدست می آید. عمل HCG در واقع مشابه هورمون لوتئینه کننده (LH) هیپوفیزی است، هرچند HCG به میزان اندک دارای اثرات هورمون محرک فولیکول (FSH) نیز می باشد. در پرندگان، از HCG برای مهار تخمک گذاری و تخم گذاری و نیز برای درمان پرکنی در طوطی سانان که ممکن است منشأ هورمونی داشته باشد، استفاده شده است. درمان در فواصل 7- 3 روز برای قطع تخم گذاری توصیه شده است ولی این فواصل درمانی در میان پرندگان متغیر است. HCG به نظر سالم تر از مدروکسی پروژسترون بوده ولی طول اثر آن کوتاه تر است.

تداخل های دارویی

گاهی از دگزامتازون همراه با HCG در درمان پریتونیت های ناشی از تخم گذاری و برای توقف تخم گذاری بعدی استفاده می شود. فرض بر این است که دگزامتازون موجب کاهش التهاب ناشی از حضور زرده شده و گسترش پاسخ ایمنی علیه HCG را به تأخیر می اندازد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج