0

معرفی منابع کارنتین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

کارنیتین یک کوآنزیم حیاتی در بافتهای حیوانی است و در متابولیسم چربی نقش دارد. کارنیتین یک ماده شبه ویتامین است، به استثناء اینکه حیوانات خود قادر به ساختن آن می باشند و نیازی به افزودن به جیره غذایی حیوان با انسان نمی باشد.  در این مقاله به معرفی منابع کارنتین و بررسی علایم کمبود آن در طیور به طور کامل می پردازیم.

کارنیتین

در معرفی منابع کارنتین و بررسی علایم کمبود آن در طیور ابتدا خواص کارنیتین و علایم کمبود آن وسپس منابع آن معرفی میشود.

خواص کارنیتین: کارنیتین بسیار جاذب الرطوبه است و بسهولت در آب و اتانول حل می شود. وظایف کارنیتین : کارنیتین نقش مهمی در متابولیسم چربیها و تولید انرژی در پستانداران دارد. وظایف کارنیتین به قرار زیر است:
1- انتقال و اکسید کردن اسیدهای چرب – کارنیتین با تسهیل انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری، نقش مهمی در اکسیداسیون اسیدهای چرب دارد.
۲- سنتز چربی – اگر چه این نقش هنوز مورد سؤال است، ولی به نظر می رسد کارنیتین در انتقال گروه استیل به سیتوپلاسم برای سنتز اسیدهای چرب دخالت دارد.
۳- مصرف کیتون بادیها – کارنیتین اکسیداسیون استواستات را تحریک می کند، لذا ممکن است در مصرف کیتون بادیها نقش داشته باشد.

معرفی منابع کارنتین و بررسی علایم کمبود آن در طیور

علایم کمبود کارنیتین :

کمبود کارنیتین تاکنون موجب بروز هیچ علایمی نشده است. به نظر می رسد بدن قادر خواهد بود که از انواع جیرهها این ماده را بسازد. فقط وقتی در بیوسنتز این ماده اختلال ایجاد شود، ممکن است کمبود آن به نحوی بروز کند.

منابع کارنیتین :بطور کلی خوراکهای حیوانی منابع سرشار کارنیتین بوده، در حالی که خوراکهای گیاهی از نظر محتوی کارنیتین فقیر می باشند، مقدار کارنیتین در تعداد کمی از خوراکها تعیین شده است:

منابع غنی کارنیتین: گوشت ماهیچه، کبد، قلب، مخمر توولا، آبجو، گوشت مرغ، خرگوش، شیر، و آب پنیر.
منابع خوب کارنیتین : آووکادو، کازئین، گیاهکگندم
منابع فقير کارنیتین : کلم، گل کلم، بادام زمینی، گندم
منابع ناچیز کارنیتین: جو، ذرت، تخم مرغ، آب پرتغال، اسفناج در مقایسه با بافتهای حیوانی (خوراکهای حیوانی)، گیاهان (غذاها و خوراکهای گیاهی) از نظر کارنیتین و پش ماده های آن؛ یعنی، لیزین و متیونین کمبود دارند. بنابراین می توان گفت افراد گیاهخوار در معرض کمبود کارنیتین قرار دارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج