0

معرفی نژادهای بلدرچین و خصوصیات آنها

در این پست میخواهیم به معرفی نژادهای بلدرچین از جمله (pharach, button,…) بپردازیم و آنها را به طور کامل برسی کنیم .

pharach

یکی از انواع نژاد بلدرچین که یکی از نژادهای فوق العاده زیبا و شاهانه خانواده بلدرچین ژاپنی محسوب می شود.

از جمله نشانه هایی که می توان با آن این پرنده را تشخیص داد برخی از خصوصیات مرفولوژیک پرنده است مثل اندازه قد آن که در جنس نر و ماده متفاوت است و به ترتیب برابر 13/24 و 67/26 سانتی متر است. و یا رنگ آن­ها که به صورتی بسیار واضح و مشخص است به گونه ای که جنس نر این پرنده بر روی صورت خود ماسکی به رنگ سیاه و سفید دارد و در جنس ماده علاوه بر این که رنگ آن ها به صورتی کم حال و کم رنگ وجود دارند خطی ویژه در زیر چانه پرنده دیده می شود. ضمناً رنگ های یاد شده به صورت آبی درخشان و خاکستری هستند که خاکستری آن به طور معمول در بخش سینه پرنده دیده می شود. از سایر رنگ های کم یاب و نادری که می­توان در طبیعت از این نژاد یافت رنگ های ذال ، سفید و حنایی است. البته دقت شود که این نوع از انواع نژاد بلدرچین را نباید با نژادهای Gambel,Mountain اشتباه گرفت که راه تشخیص آن اندازه آن ها است که بر اثر تجربه حاصل می­شود و همچنین مقاومت و استواری بیشتر آن است.

نژادها

به لحاظ پرورشی نیز باید گفت، که نژاد pharach از نظر تولیدی ارزش اقتصادی ندارد لهذا از ذکر این خصوصیات خودداری می کنیم. پرورش این نژاد فقط برای تکثیر آن به عنوان پرنده ای زینتی قابل اهمیت است پرورش موتاسیون کالیفرنیا بیشتر در ایالات متحده انجام می شود که پرنده ای بسیار محبوب است.

این پرنده در تولید مثل بسیار راحت است و به همین دلیل این رفتار را در این نژاد تا حد زیادی مشاهده می­کنیم پس از انجام عمل جفت یابی و جفت گیری در کالیفرنیا تخم گذاری انجام می شود که مدت انکوباسیون آن نیز بین ۲۳-۲۲ روز است. بهتر است این پرنده را به صورت جفتی یا نر و ماده نگهداری کنیم و هرگز این مهم را نباید فراموش کنیم.

خصوصیات نژادی

عکس نژاد مونتین این نژاد در دو جنس نر و ماده اش تفاوت های بسیاری مشاهده و به راحتی قابل تفریق است کاکل کالیفرنیایی معمولاً از یک پر بلند، پهن و تک شاخه تشکیل شده است که گاهاً سر این کاکل به صورت افتاده به جلوی سر مشاهده می شود در صورتی که در جنس ماده این کاکل بسیار کوچک تر فوقانی سر می­توانیم رنگی قهوه ای با کادری سفید در زیر آن را مشاهده کنیم ولی در نوع ماده کاسه فوقانی سرپوش خوردگی پرها به صورت برجسته با رنگ قهوه ای روشن دیده می شود.در این نوع از انواع نژاد بلدرچین صورت نرهای کالیفرنیایی به رنگ سیاه بوده با کادری سفید که پیرامون آن از کنار چشم تا گردن حرکت کرده است و باز تفاوت در جنس ماده که به جای رنگ سیاه رنگ قهوه ای روشن به صورت مخلوط با سیاه را می توان مشاهده کرد به گونه ای که خطوط کنار چشم متراکم تر می­شود و زمانی که از صورت عبور می کنیم بال ها نیز در قسمت بالایی باز همان رنگ خاکستری را دارند ولی در زیر آن ها قهوه ای با خطوط مرتب سفید که با کادری سفید به نظم در آمده اند ملاحضه می شوند که این مسئله در جنس ماده نیز همانند جنس نر است . شکم نرها زرد نخودی بوده با دورنمایی پولکی شکل که در ماده نقره ای هم دیده شده در منقار نر و ماده تنها یک تفاوت وجود دارد که آن هم مستقیم بودن نوک است و در سایر موارد اعم از رنگ سیاه ، کوتاهی کلی و شیب تند (مشابه نژاد باب وایت) با یکدیگر همسان هستند که دم کشیده­تر و بلند و پاهای روشن و کرمی رنگ نیز عیناً مشابه یکدیگر است اما تفاوت دیگر کوچکتر بودن جثه جنس ماده نسبت به نر آن است.

Italian layer

با یکی دیگر از انواع نژاد بلدرچین به نام Italian layer آشنا میشویم پیرامون نام لاتین این پرنده باید گفت ، نام خاصی را برای این پرنده پیدا نکردیم و به لحاظ خصوصیات مرفولوژیک نیز می توان گفت که اندازه قد در جنس نر معادل 7/12 سانتی متر و در جنس ماده برابر 24/15 سانتی متر است که در جنس نر علاوه بر این خصوصیت می توان به حضور رنگ شاه بلوطی در سر پرنده و خمیدگی خیلی کوچک در قسمت پشت بدن آن و خصوصیتی که بطور بالقوه در آن وجود دارد اشاره کرد که این خصوصیت پرخاشگری و پر تلاشی آن است کلا بلدرچین ها حیواناتی پر جنب و جوش هستند ولی در برخی نژادها این مشخصه بسیار شدت می یابد که ما در اینجا به ذکر آن می پردازیم. خصوصیت بارز ظاهری در جنس ماده پرنده رنگ قهوه ای نقاب روی صورت آن و خمیدگی بزرگ روی پشت آن است و خصوصیت کلی این نژاد سکوت اوست ولی این بدان معنا نیست که پرنده ای ۱۰۰٪ بی سروصداست بلکه یعنی صدای آن بسیار لطیف و آرام است و کریه و بلند نیست.

از نظر تولید مثل باید گفت که پرنده در ۱۰-۸ هفتگی به سن بلوغ می رسد و آماده جفت گیری می شود که برای جفت گیری حداقل می توان آن را به ۳ ماده معرفی نمود. کلاً این پرنده را می توان در کلنی های دسته جمعی حتی با سایر گونه ها نیز نگهداری کرد.

با توجه به اینکه تخم این پرنده به هر لحاظ درجه ممتاز را دارد ولی بزرگترین تهدید برای این نژاد واردات بسته ­های تخم غیر اصل و آلوده است که از سایر ملل وارد ایتالیا می شود.

خصوصیات نژادی

این نژاد در تمامی خصوصیات حتی روش های تفریقی نر و ماده آن کاملاً به ژاپنی معمولی شباهت دارد با این تفاوت که رنگ آن بور بوده و حتماً باید قسمت هایی از صورت حتی یک نقطه به رنگ قهوه ای تیره داشته باشد و حتماً باید تا بر روی بدنش حتی یک نقطه یا یک خط سیاه وجود داشته باشد در غیر این صورت این نژاد ایتالیایی نیست. نوک نیز باید سیاه رنگ باشد حتی به اندازه کوچک و نوک منقار البته متذکر شویم که جنس نر این پرنده بدنش به صورت بور یکدست دیده می شود و با دانستن همین امر دیگر نیازی به سایر نشانه ها نداریم و به عنوان سایر نشانی ها می توان کوچک تر بودن جثه جنس نر و سفید بودن پاهای هر دو جنس را در نظر گرفت کلاً جنس ماده به علت داشتن خط خط ها و خال خال های فراوان تر بر روی بدنش به سرعت از جنس نر قابل تفریق است.

BUTTON

بوتون، نژادی که با نام لاتین Turnix Sylvaticus خطاب می شود با اندازه ای که در نر و ماده آن به علتی کوچکی مفرط زیاد تفاوتی نمی کند و برابر 97/13 سانتی متر است. تنها جنس ماده اندکی بزرگتر از نر آن است و این در تمام سویه ها حاکم است همچنین اینکه به هر لحاظ به نر خود غالب و مسلط است. به هر حال نژادی کم یاب و نادر است و به مراتب با نژاد چینی اشتباه گرفته می شود. پس زیاد ارزش پرورش ندارد چون نه تخم­های زیادی دارد و نه لاشه و گوشت مناسب اقتصادی.

جفت گیری این پرنده در مناطق معتدل و مرطوبی مثل انگلستان بهتر انجام می شود که پس از جفت گیری می­توان تخم هایی با رنگ سفید شیری همراه با لکه ها و خال های خاکستری را در آشیانه پرنده دید که پس از گذشت ۱۳ روز هیچ می شوند. و این زمان همان دوره انکوباسیون آن هاست.

خصوصیات نژادی

شناسایی این بلدرچین از سایر بلدرچین ها راحت ترین کار است زیرا نوک بسیار بلند، بزرگ، زرد رنگ، خال های سیاه و سفید در زمینه خاکستری و پشتی با رنگ قهوه ای و سیاه و کلاً قیافه ای خنگ و خشن که مختص آن است را برای او می سازد. البته ناگفت نماند که این نژاد دارای پاهای بسیار قوی و دمی کوتاه است و در قسمت انتهایی بدنش یعنی زیر دم قهوه ای روشن را می بینیم و برای تشخیص نر و ماده می توان از پرهای سینه این دو که دارای طرح و رنگ های کاملاً متفاوت هستند کمک گرفت که کار بسیار آسانی است و پس از روبه رو شدن عملی با این نژاد این نکته را در می یابیم .

RAIN

نام لاتین پرنده Coturnix Coromandlica است با اندازه ای معادل 24/15 سانتی متر می توان بارزترین رفتار را که تلون مزاج است در آن یافت که اتفاقاً استثنائی نیز هست. همچنین حیوانی خنگ و وحشی را در وجود او می توان مشاهده کرد که شاید به همین امر است که باعث شده تا صدایی بسیار بلند داشته باشد و در بین اصوات ارتباطی حیوانات بسیار نافذ باشد و باز به همان دلیل تلون مزاج حيوان است که جفت گیری در آن بسیار راحت است و به وفور دیده می شود. ولی با این همه این موجود باروری خوبی را نسبت به سایر هم قطاران خود ندارد و طول دوره انکوباسیون همان تخم های بارورش هم حدود ۱۷-۱6 روز است.

خصوصیات نژادی

نژادی که به خوبی با نژاد ژاپنی معمولی در صورت عدم دقت اشتباه می شود ولی می توان با کمی دقت در نوک دراز تر و مستقیم تر پرنده، طرح های کپی شده از نژاد هارکلوئین صورت و رنگ بسیار ساده قهوه ای نواحی کنار گردن و لکه بزرگ سیاه در مرکز سینه و رنگ سفید روشن تر ساده در ناحیه شکمی از این اشتباه جلوگیری نمود در ضمن تاکید شود گردن ، سر و صورتش از بلدرچین ژاپنی دراز تر است ولی دم دقیقاً با نوع ژاپنی آن مشابهت دارد و البته روش تشخیص نر و ماده این بلدرچین بسیار ساده تر از سایر بلدرچین ها است.

ELEGANT

اسم لاتین این پرنده نام آشنا و جالب Douglasi Callipepla است. این نژاد نیز نژادی کمیاب می باشد ولی با تمام این کمیابی در عوض بسیار وحشی بوده و بسیار پر سر و صدا به گونه ای که اگر این پرنده را در کنار خود نگهداری کنید جز وقفه های چند ثانیه ای دیگر رنگ سکوت را نمی بینید. تولید مثل این نژاد هم غیر عادی و کمیاب است. چرا که در زیر سن دو سالگی خیلی به ندرت تولید مثل را در آن ها می توان یافت ولی پس از آن جفت گیری ها به کرات و راحتی مشاهده می شود و دوره انکوباسیون تخم های بارور این پرنده حدود ۲۲ روز است.

کلاً توجه شود در خصوص پرنده های کمیاب و یا با خصوصیات تولیدی کم از ذکر این خصوصیات می پرهیزیم زیرا ارزش اقتصادی ندارند و فقط برای شناسایی مختصر، در مورد آن ها توضیح می دهیم.

برای خصوصیات ظاهری پرنده باید گفت که این نژاد در ظاهر ترکیبی از نژادهای باب وایت، ژاپنی و کالیفرنیایی است زیرا ترکیب صورت آن ها همانند باب وایت بوده ، رنگ بدن و ترکیب آن مثل ژاپنی و کاكل بالای سرش شبیه کالیفرنیایی است البته دم این نژاد منحصر به فرد است.

خصوصیات نژادی

در این نژاد پر بر روی سر به عنوان کاکل حضور دارد که در سویه ی قهوه ای می تواند به همان رنگ قهوه ای باشند و در رنگ خاکستری این نژاد به رنگ نارنجی کم رنگ ولی به طور کل چیزی که در تمام سویه ها مشترک است خال های سفید روی سینه و شکم است که در پائین ترین قسمت ها به صورت خط در می آیند همچنین رنگ یکدست پرها در اغلب نقاط بدن دیده می شود که در قسمت پشتی پرنده میل به تیرگی می زند و خصیصه دیگر این نژاد نوک کوتاه ، مشکی و تیز پرنده است که همانند دم بسیار کوتاه و کوچک است. مهمترین خصیصه دیگر به ویژه در سویه ی قهوه ای این است که زمانی که به این بلدرچین نگاه می کنیم پرهای آن به صورت ژولیده می بینیم البته نشانه های جزئی دیگری نظیر لکه های نسبتاً بزرگ در قسمت گوش یا پشت چشم حیوان به چشم می خورد. برای تشخیص جنس نر از ماده به دلیل شباهت بسیار زیاد تنها می توان به کاکل بلند تر و برجسته تر جنس نر اشاره نمود و همچنین سینه قهوه ای بلدرچین ماده که معمولاً بسیار روشن تر از رنگ بقیه پرها است.

HARLEQUIN

یکی دیگر از انواع نژاد بلدرچین میباشد که این پرنده با جثه ای متوسط قدی حدود 51/16 سانتی متر را به خود اختصاص می دهد این پرنده که در زبان لاتین با نام Cooturnixdeleyorouei از او یاد می شود با حضور یک ماسک مخطط ویژه بر روی صورتش در جنس نر و عدم وجود همین ماسک در جنس ماده ، نر و ماده اش را از یکدیگر تمیز داده می شوند.

بیشتر رفتارهایی را که می توان برای این پرنده نام برد رفتارهای جنسی و تولید مالی آن است زیرا همانند نژاد Elegant بسیار متلون المزاج بوده و پس از بلوغ جفت گیری های فراوان و راحتی را انجام می دهد و شاید بتوان برای پرخاشگری ، جنب و جوش افراطی و جنگ طلبی این پرنده تا زمانی که هر یک از آن ها با هم پرورش یابند دلیل خوب و مناسبی پیدا کرد که همان دلیل ذکر شده فوق است. ولی جالب آنکه باروری این پرنده با توجه به جفت گیری هایش آنگونه که توقع میرود خوب و مطلوب نیست هر چند که هچ ، تخم گذاری و پرورش این نژاد سخت نیست ولی کلاً مناسب پرورش نیست. با این همه دوره انکوباسیون تخم های اندک بارور شده آن حدود ۱۷-۱6 روز می باشد.

خصوصیات نژادی

این نژاد ریز و کوچک است و رنگ پرهای آن در قسمت پشت ، بال ها و گاهاً سینه دقيقاً مشابه رنگ و طرح بلدرچین های ژاپنی معمولی است. ولی در برخی از مواقع نیز رنگ پرهای سینه به صورت ترکیبی از رنگ قهوه­ای سیر و سیاه در مرکزیت سینه و البته لکه های سفید مشاهده می شود و اما قسمت سر پرنده که نوکی دراز تر از سایر بلدرچین ها با پرهای سفید و خطوط سیاه دارند که از زیر منقار تا زیر چشم امتداد می یابند و خطوط سفید دیگری نیز که از بالای چشم پرنده و از ناحیه نزدیک نوک تا پشت سر ادامه می یابند را مشاهده می کنیم و پرهای کاسه فوقانی سر نیز به رنگ الباقی پرهای پشت مشاهده می شود و باید متذکر شد که خلاف منقار دراز پرنده دم در این بلدرچین بسیار کوتاه است و گویی اصلاً دم ندارد و البته جنس نر و ماده این حیوان را به خوبی می توان از رنگ سینه ی شان که در قسمت بالا شرح داده شد تفریق داد به گونه ای که جنسی که در روی سینه­اش رنگ قهوه ای سیر به همراه خطی سیاه و پهن که درست از زیر گردن تا میان دو پا امتداد یافته و صورتش با رنگ های سیاه و سفید مطرح شده جنس نر است در ضمن رنگ پا ها در هر دو جنس به رنگ سفید و روشن است.

معرفی نژادهای بلدرچین

MEARNS

این نوع از انواع نژاد بلدرچین که اندازه آن در حد فاصل 86/22- 32/20 سانتی متر است با نام لاتین Cyrtonyx Montezumae خوانده می شود که برای پرورش این نژاد بریتانیایی ها پیش قدم بوده و علاقه زیادی به آن از خود نشان می دهند. در این نژاد می توان با دیدن رنگ سیاه و سفید بیشتر در قسمت سینه به نر بودن و با دیدن رنگ قهوه ای روشن یا همان زرد نخودی تا قهوه ای تیره به ماده بودن پرنده پی برد ، در کل پرنده ای آرام و ساکت بوده که با نوکی سیاه که در ابتدای آن با خطی سفید کادربندی شده و جثه ای نسبتاً گرد و همچنین پرهایی با طرح پرهای بلدرچین ژاپنی و برجستگی که می توان آن را در انتهای سرش دید از سایر نژادها باز­شناسی می شود.

این پرنده را می توان به صورت دو به دو یا همان نر و ماده که بهترین روش نیز می باشد نگه داری کرد تا پس از مدتی شاهد جفت گیری های مکرر و راحت آن ها باشیم ولی این پرنده نیز به لحاظ باروری فقیر بوده و رکورد خوبی را در این آیتم به خود اختصاص نمی دهد به هر جهت دوره انکوباسیون تخم این پرنده حدود ۲4-۲5 روز است.

کلاً جالب این است پرنده هایی که تمایل شدید تری به سکس دارند باروری کمتری را نیز دارا هستند انگار بین این دو رابطه ای عکس وجود دارد.

خصوصیات نژادی

بلدرچین چهارخانه که در پشت سرش یک برجستگی وجود دارد که از بالای پیشانی تا انتهای برجستگی به صورتی مجزا با طرحدار که هر دو معمولاً قهوه ای هستند وجود دارد ، به جز همین برجستگی سر؛ این بلدرچین شباهت بسیار زیادی به نژاد باب وایت دارد و در منقار و طرح صورت گویی عیناً خود باب وایت است .دم این بلدرچین از دسته کوتاه است که گویی دم ندارد. تشخیص نر و ماده این نژاد خیلی آسان است زیرا شباهت زیادی به لحاظ طرح و رنگ با هم ندارند و جثه جنس نر قدری بزرگتر از جثه جنس ماده است. در جنس نر در قسمت سینه خال های سیاه و سفید وجود دارد و در وسط سینه از زیر گلو تا وسط دو پا خطی به رنگ قهوه ای خرمایی مشاهده می شود که پرهای آن خال خال به صورت پولکی می باشد و از زیر منقار تا زیر گردن به رنگ سیاه است و کاسه فوقانی سر نیز به رنگ قهوه ای روشن مشاهده شده است ولی در جنس ماده پرهای پشتی هم رنگ و هم طرح بلدرچین های ژاپنی معمولی می باشند تقریباً همانند جنس نر ولی زیر سینه این پرنده به رنگ حنایی با خطوط نامنظم سفید و خال های سیاه پراکنده دیده می شود و دارای کاسه فوقانی سر طرح داری به همان رنگ حنایی یا قهوه ای روشن با خال ها و لکه های سیاه است و به جای خطوط سیاه در صورت می توان خطوط قهوه­ای را مشاهده کرد. منقار نیز در دو جنس قدری متفاوت است به طوری که در جنس نر کاملاً سیاه و کوتاه است ولی در جنس ماده فقط نوک بالایی سیاه است بال ها هم بسیار متفاوت اند به صورت مربع های سیاه در زمینه زرد ولی در جنس ماده به رنگ قهوه ای روشن با لکه های سیاه و سفید مخلوط و پراکنده تر است ولی در عوض پاهای هر دو به رنگ نخودی یا زرد روشن دیده شده و از لحاظ جثه ماده ها کمی کوچکتر از نرها هستند.

BOB WHITE

لاتین زبانان برای این نژاد از بلدرچین نام Colinus Virgilianus را برگزیده اند پرنده ای که به عنوان پرجثه ­ترین و سنگین وزن ترین بلدرچین بدون اصلاح نژاد شناخته شده است.  این نوع از انواع نژاد بلدرچین که پرنده بومی آمریکای شمالی با قدی حدود 67/26- 13/24 سانتی متر و با نقابی سفید که بر روی صورت جنس نر است و جنس ماده آن با یک نقاب حنایی که بر روی صورتش منقوش گشته از سایر نژادها متمایز می شوند. از جمله سایر خصوصیات بلدرچین باب وایت می توان به صدای آهسته آن اشاره کرد صدایی لطیف و بدون آزار که انگار می گوید (آه باب وایت)، رشد بلدرچین آمریکای شمالی در نهایت با وزنی معادل 8/226- 45/198 گرم پایان می یابد. که حتی قبل از رسیدن به این وزن به جهت بهره وری از کیفیت بالاتر می توان آن را در سنین جوانی یا جوجگی کشتار نمود و حتی می­توان از برخی ضایعات یا همان پس مانده ها مثل پاها و ناخن هایش روغنی خاص استخراج کرد و حتی از آن استفاده تغذیه ای نمود.

این پرنده دارای سویه های ژنتیکی متنوع و متفاوتی می باشد که در میان آن ها می توان به کرات به سویه های نادر و کمیاب برخورد. کلاً سه نژاد چینی، ژاپنی و باب وایت دارای سویه های زیادی هستند. به لحاظ جفت گیری و سکس نیز باید گفت که این موضوع را می توان در میان نژاد باب وایت زیاد و آسان یافت چراکه معمولاً این پرنده سكس راحتی را تجربه می کند. و البته بر خلاف آن هایی که بین جفت گیری و باروریشان رابطه معکوس وجود داشت در باب وایت می توان در اوایل فروردین تا اواسط شهریورماه تخم گذاری های خوب و بسیار مؤثری را بطور وحشی ملاحظه کرد مشروط بر آنکه سن آن متجاوز از ۱۰ هفته باشد ولی در شرایط صنعتی بهترین روش نگهداری به صورت یک نر و دو ماده است که پس از انجام جفت گیری و تخم گذاری باید حدود۲۲ – ۲۳ روز منتظر هچ تخم ها یشان بود.

خصوصیات نژادی

برای این نژاد به دلیل آنکه دارای سویه های زیادی است نمی توان خصوصیات زیادی را برشمرد به جز آنکه گفت منقار در این پرنده بسیار کوتاه است و به سمت پایین دارای شیب بسیار تندی است و اصطلاحاً حالتی عقابی دارد و در سویه هایی جز سویه سفید غالباً در چهره ی این پرنده دو رنگ متفاوت به چشم می خورد که می تواند تلفیق این رنگ ها دو به دو در هر سویه متفاوت باشد و شامل سفید ، سیاه ، حنایی ، قهوه ای روشن تا تیره است که رنگ رو زمینه معمولاً به صورت خطی از نزدیکی منقار تا پشت گردن دیده می شود.

CHINESE PAINTED

در زبان لاتین نام Coturnix chinensis برازنده این پرنده کوچک است. زیرا اندازه قد آن حدود 7/12 – 43/11 سانتی متر است و همانند برخی از نژادهای دیگر جنس ماده در آن از جنس نر بزرگ تر است و این موضوع در تمام سویه ها عمومیت دارد و باعث چیرگی جنس نر به ماده گشته است.

این پرنده یک ماسک سفید بر روی صورت خود دارد که جنس ماده بلدرچین چینی فاقد این ماسک است. یکی دیگر از مشخصه های رفتاری در این بلدرچین که در اغلب ماده عمومیت دارد خصيصه وحشی بودن یا داشتن یک پتانسیل خوب برای پرخاش و تهاجم است که البته این موضوع تا حدی ریشه در جنب و جوش و فعالیت بیش از حد پرنده دارد. در پرورش بلدرچین چینی باید توجه داشت که هرگز نمی توانیم پرنده ای جدید را وارد کلنی کنیم و این در صورتی است که کلنی ها را قبلاً با تعدادی خاص محدود تشکیل داده باشیم و اگر عمل فوق را انجام دهیم پرنده جدید با برخورد شدید اعضای کلنی مواجه می شود.

جفت گیری در تمام سویه های این نژاد بسیار راحت و زیاد است ولی سویه های سفید و حنایی از این نظر مستثنی هستند چون برای جفت گیری نیاز به آن دارند تا عمل جفت گیری را از کسانی که قبلاً تجربه آن را داشته اند به صورت زنده ببینند و بیاموزند. پس از جفت گیری و طی دوره 16 روزه انکوباسیون جوجه هایی بسیار ریز و کوچک سر از تخم بیرون می کنند که معمولاً جوجه های این نژاد را یا برای تزئین و یا برای مصارف گوشتی به صورت ۳ قطعه ی نر ماده و یا بصورت کلی نگهداری می نمایند.

خصوصیات نژادی

این نژاد هم به دلیل دارا بودن سویه های فراوان توانایی توضیح رنگ و طرح پرهایش را برای ما مقدور نساخته ولی می توان از روی نشانه های . ریزش، چشمانی کاملاً گرد ، نوک عقابی و نسبت به جثه بلندتر و متناسبش، بدنی کاملاً گرد با دمی بسیار بسیار کوتاه تر از سایر بلدرچین ها شناسایی کرد و برای تفریق نر و ماده اش باید گفت که چون بسیار کوچکند نمی توان اظهار نظر زیادی ابراز کرد.

MOUNTAIN

سویه ای از بلدرچین با قدی حدود 21/29- 4/25 سانتی متر که با نام لاتین Oreortyx Pictusخوانده می­شود که دارای رنگ های بسیار با شکوه و شاهانه است که البته در بسیاری از ملل از جمله ایران و انگلستان تمایلی به پرورش آن وجود ندارد. صوت نیز در این نژاد شاهانه است. یعنی آرام و لطیف به طوری که هیچ کس نه تنها از صدای آن آزرده نمی شود بلکه لذت هم می برد. خصوصیت ذاتی پرخاش و تهاجم و البته تکاپو در این نژاد بزرگ نیز وجود دارد و شاید تا حدی از سایر هم قطاران خودهم بیشتر داشته باشد.

در این پرنده سکس به خصوص در سن جوانی و افرادی که برای اولین بار اقدام به جفت گیری می کنند زیاد آسان نیست و تاحدی سخت به نظر می رسد به هر صورت پس از جفت گیری و تخم گذاری طی ۲4 روز تخم ها هچ شده و دوره انکوباسیون آن ها به سر می رسد و جوجه ها متولد می شوند که دوره پرورش سختی در انتظار پرورش دهنده آن هاست. در طی پرورش باید مراقب بود که این پرنده تا حدی ذاتاً وحشی است و Flytzone نسبتاً وسیعی دارد و نباید با نزدیک شدن بیش از حد به آن پرنده را آزار داد.

خصوصیات نژادی ۱

در این نژاد باید به این نکته به خوبی توجه نمود که تفاوت های زیادی میان دو جنس نر و ماده آن وجود ندارد و تنها تفاوت آن ها در کوچک تر بودن جثه ماده آن نسبت به نر است ولی در سایر موارد که به توضیح آن ها خواهیم پرداخت با یکدیگر مشابهت دارند که به شرح ذیل می باشد.

در محل سر پرنده کاکلی که معمولاً متشکل است از یک پر بلند و دو شاخه مشاهده می شود که کمی پائین تر از آن یعنی کاسه فوقانی سر پرنده به رنگ خاکستری روشن دیده می شود اما زمانی که به قسمت گلوی حیوان می رسیم با تیره شدن رنگ به صورت قهوه ای تیره و البته کادری سفید از بالای چشم پرنده تا انتهای گردن آن مواجه می شویم برای منقار این بلدرچین نیز باید متذکر این موضوع شویم که در هر شرایطی این نوک کوچک به رنگ سیاه است ولی شکم بلدرچین مونتین به طور کامل از زیر بال راست تا زیر بال حي به رنگ قهوه ای است و با خط سفیدی که تا زیر شکم می رود تزئین می شود رنگ شکم پرنده در این نژاد با رنگ پشت، پاها و دم بسیار متفاوت است چرا که پشت بلدرچین به رنگ خاکستری روشن تا قهوه ای تیره است و اندام های بعدی به ترتیب به رنگ های سفید مایل به صورتی و خاکستری مشاهده می شود در مورد دم نکته ی دیگری نیز حائز  اهمیت دانستن است و آن هم این که بسیار پهن تر و بلندتر از اکثر نژادهای دیگر است ولی مهمترین بخش شناسایی حیوان که همان صورت است دارای بهترین نکته شناسایی است یعنی لکه مشکی زیر چشمی که به رنگ قهوه ای گلو با همان رنگ قهوه ای متصل می شود.

خصوصیات نژادی ۲

مونتین نژادی شبیه به کالیفرنیایی است با تفاوت های جزئی در رنگ و تفاوت های کلی در طرح پرها و تاج و علم به این صورت که پرهای پولکی ندارند و علم روی سرشان بسیار بلند تر است ولی در کل باید گفت که رنگ ناحیه زیر صورت تا زیر گردن این بلدرچین ها از قهوه ای تیره تا سیاه متغیر است و در زیر شکم همان رنگ قهوه ای با خطوطی یا نقاط بسیار مرتب و هم اندازه به رنگ سفید نقاشی شده است که از زیر بال تا پای همان قسمت پرنده امتداد دارد و شباهت این نژاد با دو نژاد قبلی نیز در رنگ سفید انتهایی بال ها و کادر سفید دور لکه صورتی است، منقار نیز در این نژاد بسیار کوچک و کوتاه است ولی مسقیم و با شیب تند و تیز البته در مورد علم روی سر هم باید گفت که این علم می تواند در قسمت انتهایی دوشاخه شود.دم کوتاه بوده و به رنگ قهوه ای روشن تا تیره و آبی پررنگ و زیبا تا خاکستری تغییر حالت می دهند.

روش تشخیص جنسیت پرنده هم مشاهده ی صاف تر بودن سینه ی جنس ماده ، قهوه ای تر بودن پشت آن و امتداد کادر سفید صورت به شکل خط چشم پرنده است ناگفته نماند جنس ماده در این نژاد کوچکتر از جنس نر است.

SCALED

نژادی دیگر از بلدرچین با نام لاتین Callipepla Squamata که در این نوع از انواع نژاد بلدرچین اندازه آن از نوک تا انتهای دم برابر 115/31- 13/24 سانتی متر است. بارزترین خصوصیت آن خلق و خوی آرام و خوبش است به گونه ای که حتی می توان گفت، خوش اخلاق ترین نژاد بلدرچین با بهترین رفتار و حالت است که بر خلاف سایر هم گونه ای های خود گویی هرگز ژن پرخاشگری را در خود فعال نکرده است و همین موضوع نیز او را تبدیل به یک برند کوچک و جذاب کرده که جاذبه ی ظاهری آن این بحث را دوچندان می کند. خصوصیت زیبای دیگر این پرنده صدای دلنشین و نافذ آن به ویژه در جنس نر و آن هم در فصل جفت گیری است.

شناسایی جنس نر و ماده آن بسیار راحت است و نیاز به علائم و مشخصات خاص ندارد چرا که جاذبه های جنسی در آنها بسیار واضح و مشهود است.

بلوغ نیز در این پرنده آهسته و کند است که پس از بلوغ جفتگیری هایشان بسیار دیدنی است جفتگیریی بسیار ماهرانه برای پرندهای تازه کار، که پس از تخم گذاری تخم های هر زوج پس از ۲۳ روز باز می شوند و جوجه ها دنیای آرام والدینشان را مشاهده می کنند. پس از تولد جوجه ها باید به فکر پرورش و نگهداری آن ها باشیم که بهتر است یا بصورت یک جفت نر و ماده باشند و یا بصورت کلني که باز قابل توجه است که باید آن ها را از سنین اولیه و جوانی با هم آشنا و نگهداری کنیم.

خصوصیات نژادی

بلدرچین اسکالد بر روی سر خود دارای تاجی از پر است که این تاج به شکل پرهای ریش شده اند که بسیار شانه کشیده و مرتب از بالای نوک تا بالای سر پرنده کشیده شده اند، نوک اسکالد شباهت نزدیکی به باب وایت دارد ولی مقداری از لحاظ جثه و شیب با آن متفاوت است و در مورد پرهای بدن این نژاد می توان گفت که پرهای قسمت های سینه و شکم و گردن به صورت دور تا دور به شکل فلس یا پولک ماهی بلدرچین را آراسته اند که از جمله رنگ های این پرهای پولکی شکل می توان به نقره ای و خاکستری اشاره نمود که می توان در ناحیه شکمی به رنگ های قهوه ای روشن تا سیاه دیده شوند و پرهای ساده ی پشت نیز به رنگ های خاکستری روشن و قهوه­ای تیره به همراه خطوط کوتاه سفید در کنار پرهای پولکی شکل و بال ها مشاهده می شود ، دم نيز در این بلدرچین به اندازه متوسط تا بلند است که رنگ آن هم معمولاً خاکستری است ، انتهای بال این پرنده معمولاً به صورت خطی ممتد به رنگ سفید است.

در نحوه تشخیص جنس نر از ماده علاوه بر جثه بزرگتر جنس نر می توان به خطوط نامحسوس سیاه صورت جنس ماده که پر رنگ تر است اشاره داشت همچنین شکل، پر تاج مانند جنس نر به صورت برجسته تر از جنس ماده است که نشانه ی خوب دیگری است.

GAMBEL

یکی دیگر از انواع نژاد بلدرچین که این نژاد را با نام لاتین Callipepla Gambelii خطاب می کنند علاقه دارد تا بصورت جفتی نر و ماده نگهداری شود که بهترین روش نیز برای پرورش این پرنده ی 67/26- 13/24سانتی متری همین است. با مشاهده یک ماسک ویژه بر روی صورت این ن نسبت به نر بودن آن اطمینان حاصل کرد و در غیر این صورت جانور ماده است. از جمله خصوصیات اخلاقی و رفتاری این پرنده آنست که تمایل شدیدی به زندگی وحشی دارد و همانند گونه کالیفرنیایی خود نسبت به زندگی جمعی و صنعتی تمایلی ندارد. پس از سپری شدن دوران بلوغ در نژاد گمبل می توان شاهد جفت گیری های متعدد و راحت حيوان بود که پس از آن تخم گذاری انجام می شود که دوره انکوباسیون تخم های نطفه دار به ۲۲ روز می رسد.

خصوصیات نژادی ۱

در هر دو جنس، گمبل ها سینه به رنگ خاکستری دیده می شود ولی در رنگ و طرح شکم متفاوت اند زیرا در شکم می توانیم هاله ای از رنگ نخودی روشن را در هر دوجنس و زرد تیره را تنها در جنس ماده و لکه های سیاه شکمی را تنها در جنس نر مشاهده کنیم اما بال ها بسیار متفاوتند چرا که در جنس نر می توانیم بال هایی را با رنگ قهوه ای مختلط با سفید و از سوی دیگر در جنس ماده بال هایی به رنگ خاکستری با زیر بال هایی قهوه­ای منقش به خال ها یا خطوط سفید را به عینه دید این مسئله یعنی تفاوت صد در صدی را می توان به کاسه سرها هم تعمیم داد به این گونه که کاسه فوقانی سر جنس نر به رنگ حنایی با کادری سفید در قسمت حنایی است ولی در ماده ها کاسه فوقانی سر به رنگ خاکستری با پرهای پوش و برجسته دیده می شود و برای جبران این تفاوت بارز نیز باید به دم هر دو جنس چشم دوخت تا پهنا و بلندی یکسان آن ها را دید و پس از آن دیگر نمی­توان شباهت صد در صدی را در دو جنس مشاهده کرد جز در پاهای تیره رنگ هر دو جنس.

کاکل در جنس نر به كل پری پهن ، بلند و سیاه است که به لحاظ کمیت این مسئله در جنس ماده کمتر است پس از کاکل صورت مشخصه دیگری است که بدان می پردازیم.

به گونه ای که در جنس نر این پرنده صورت به رنگ سیاه است با خطی سفید در کنار قسمت سیاه صورت جنس ماده آن نیز خود را با رنگی خاکستری و دارای غبغب نشان می دهد. در همان ناحیه صورت منقار عنصر تعیین کننده ی دیگری است که کوتاهی آن در هر دو جنس مشترک است اما طوسی بودن آن مختص جنس ماده است و در آخر پیشانی که در جنس ماده برجستگی کمتری دارد ولی در جنس نر بسیار بارز و دیدنی است.

خصوصیات نژادی ۲

توضیح زیادی ندارد و می توان گفت که نژادی است بسیار شبیه کالیفرنیایی با این تفاوت که دارای پرهای پولکی شکل نمی باشد و می تواند دارای رنگ سیاه در زیر ناحیه شکمی خود باشد و برخی تفاوت های بسیار جزئی و نادر دیگر از قبیل پهنای کادر سفید دور صورت و …

: californian

یکی از انواع نژاد بلدرچین californian است که رنگ این نژاد در پشت و سینه همیشه خاکستری است و در ناحیه شکم نیز همانند نژاد اسکالد به شکل پولکی است که معمولاً دارای رنگ سفید یا زرد است که در صورت سفید بودن دارای لکه ای حنایی نیز می باشد که در ناحیه چسبیده به پرهای فلس شکلش خطوط بلند وسفید مشاهده می شود و انتهای بال ها همانند اسکالد توسط خطی سفید رنگ کادر شده است، منقار کالیفرنیایی مشکی بوده به شکل مستقیم و در انتها دارای شیب تندی است؛ بر روی سر این پرنده به صورت تک پر علمی سیاه رنگ قرار دارد، دم این بلدرچین نسبتاً بلند است و قسمت بالایی بال ها نیز به رنگ قهوه ای تیره است.

تفاوت جنس نر و ماده را می توان از علم پر گونه ی روی سر این بلدرچین و رنگ سر و صورتش تشخیص داد چرا که بر روی سر در جنس نر بسیار بزرگتر و افتاده تر به سمت جلو است و از نظر رنگ قسمت بالایی کاسه سر قهوه ای تا سیاه که زیر آن خطی پهن به رنگ سفید قرار گرفته است و همچنین صورتی سیاه که از خطوط کادر شده دور آن نشانه دیگری از جنس نر را نمایش می دهند که به همراه پیشانیی بر آمده و نخودی گویای این امر است ولی جنس ماده که جثه اش تا حدی کوچکتر است دارای علمی بسیار کوچکتر و صورتی با رنگ قهوه ای روشن و خطوط کمرنگ سیاه است.

*توجه شود: نژادهایی که در مورد پراکندگی ، وزن و تعداد تخم آن ها بحث نشده است، به لحاظ اقتصادی دارای توجیه نیستند و جز نژاد ژاپنی و باب وایت روی اکثریت آنها عملیات اصلاح نژاد انجام نشده است. اگر به متن مربوط به آن ها مراجعه کنیم حتما متوجه آن خواهیم شد که این نژادها را اغلب جهت تفریح و تزئین نگهداری می کنند، همچنین تعداد تخم های آن ها تنها به تعدادی است که بتواند جواب ادامه یک یا دو نسل خودشان را بدهند و به لحاظ وزن نیز هیچکدام به پای ژاپنی و باب وایت نمی رسند. پس از نظر اقتصادی بهتر آنست که با توجه به سایر مزیت های این دو نژاد پرورش دهنده برای هدف تولید گوشت و تخم به سراغ این دو برود و از طرف دیگر اغلب نژادهای دیگر به صورت زنده ارزش اقتصادی بالاتری نسبت به لاشه و گوشتشان دارند. حتی سویه­ هایی از نژاد باب وایت شاید گوشت زیادتری را تولید نمایند ولی برخی سویهی هایش به قدری نادرند که زنده آنها پر ارزش تر است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

[av_button label=’محصولات مجموعه پرورش ماکیان نیازی’ link=’page,1115′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ label_display=” icon_select=’yes’ icon=’ue854′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-4jddcd’ admin_preview_bg=”]

 

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج