5

نحوه تغذیه میوه ها و سبزیجات در مرغ عشق

مصرف مقدار زیاد میوه ها و سبزیجات به پرندگان زینتی موجب رسیدن مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی ضروری به بدن آنها و سالم ماندن بدن، همچنین درخشان ماندن پرهای آنها می شود. بهترین نحوه تغذیه میوه ها و سبزیجات در مرغ عشق ، این است که مقدار کمی از انواع مختلف آن ها را به صورت تازه و شسته در اختیار پرنده قرار دهید. آناناس تازه، سیب، زردآلو، موز، گلابی، توت سیاه، توت فرنگی، انگور فرنگی (سفرس)، توت معمولی یا توت سفید، انجیر تازه، خرما، تمشک، گیلاس، کیوی، انبه، نارنگی، خربزه، پرتقال، هلو، انگور، کشمش و میوه گوآوا (تولید در مناطق گرمسیری) برای مرغ عشق و دیگر انواع طوطی ­ها مفیدند. در ادامه این پست سبزیجات خام و خوراک هایی که در تغذیه پرنده مفید نمی باشد و همچنین نحوه تغذیه میوه ها و سبزیجات را به طور کامل بیان می کنیم.

میوه ها و سبزیجات

سبزیجات خام

بادمجان، کاسنی، نخود سبز، دانه ذرت (به خصوص در حالت شیری)، چغندر برگی، هویج (بسیار عالی و سرشار از کاروتن که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود)، کاهو (سمپاشی نشده)، اسفناج، جعفری، تربچه، چغندر قرمز، یونجه، کرفس، کلم پیچ و سیب زمینی شیرین از جمله سبزیجات مفید برای مرغ عشق و دیگر انواع طوطی ها هستند.

Lovebird

خوراک های غیرمفید

انواع کلم، سیب زمینی خام و سبز، لوبیا سبز، گریپ فروت، ریواس، آلو، لیمو و آووکادو، از جمله محصولات گیاهی هستند که مصرف برخی از آنها به دلیل دربرداشتن نوعی سمّ در حالت خام و مصرف برخی دیگر به دلیل داشتن میزان اسید یا قلیای بالا، در تغذیه پرندگان زینتی ممنوع است. گیاهان خانواده کلم، سیب زمینی و لوبیا چنانچه پخته شوند، ماده مضر آنها منعقد و خنثی می شود و در این حالت می توان به مقدار جزیی از آنها استفاده کرد. البته چون ده­ها نوع دانه، میوه و سبزی های دیگری را شما در اختیار دارید، ضرورتی ندارد که از خوراکی های کم خاصیت در تغذیه پرنده خودتان استفاده کنید.

مصرف هر نوع سبزی و میوه هایی که در تولید آنها از سموم آفت کش کشاورزی استفاده شده است، ممنوع می باشد. لذا چون ممکن است در تولید تمام میوه ها و سبزیجات از سموم آفت کش استفاده شده باشد، باید تمام میوه ها و سبزیجاتی را که در تغذیه خودمان یا پرندگان زینتی مصرف می کنیم، مدتی در آب خیس بدهیم تا سموم سطح آنها و نیز سمومی که جذب آن ها شده است، حتی الامکان در آب وارد شود و پس از خیساندن، باید آنها را خوب آب بکشیم و بگذاریم تا آب موجود روی آن ها خشک شود.

دانه های بلال و بخش های داخلی میوه ها از رسیدن سموم آفت کش به آنها در امان هستند. پس اگر میوه ­ها را پوست کنده به پرنده بدهیم، این مشکل کاملاً برطرف می شود. بنابراین پوست نازک سطح هویج را قبل از تغذیه به پرنده باید بتراشیم. سیب و انواع میوه های پوست دار را باید به صورت پوست کنده به پرنده تغذیه کنیم. سبزیجاتی که قابل پوست کندن نیستند را باید قبل از تغذیه به پرنده به صورتی که در بالا شرح داده شد در آب خیس کرده، شسته و آب آنها را خشک کنیم.

تذکر: هیچ نوع غذایی را نباید مستقیماً پس از خارج کردن از یخچال به پرنده بدهیم. هرنوع میوه، سبزی یا غذا را باید بگذاریم تا درجه حرارت آن با درجه حرارت اتاق همدما گردد. سپس در صورت نیاز، آنها را به صورت خیسانده، شسته شده، خشک کرده و پوست کنده (یا تراشیده) در اختیار پرنده قرار دهیم.

نحوه تغذیه میوه ها و سبزیجات

تمام میوه ها و سبزیجاتی که حالت سفت دارند؛ مثل سیب، گلابی، آناناس، هویج، کدو مسمایی، بادمجان، ساقه کرفس و غیره را باید پس از پوست کندن، شستشو، خشک کردن آب شستشو، بریدن به صورت باریکه یا تکه های مناسب برای گذاشتن لای میله های قفس، به پرنده عرضه شود. تمام میوه ها و سبزیجاتی را که از سفتی و قوام کافی برخوردار نیستند، می توانیم به صورت خرد شده و مخلوطی از چند نوع در ظرف مخصوص میوه خوری در اختیار پرنده قرار دهیم.

پرنده ها و به خصوص انواع طوطی ها، ممکن است روزها و حتی هفته ها طول بکشد تا به خوردن یک غذا یا میوه یا سبزی جدید علاقه مند شوند و تا وقتی به صورت تصادفی پرنده با مزه خوراک جدید آشنا نشود، آن را نخواهد خورد. پس هرگز در قابلیت مصرف هیچ نوع غذای مفیدی ناامید نشوید. انواع میوه ها، سبزی ها و خوراک های موجود و مفید را آن قدر به پرنده ارایه دهید تا سرانجام روزی مشتاق خوردن آن شود. اما برای پرهیز از اسراف، تا وقتی پرنده به خوراکی عادت نکرده است، فقط به مقدار بسیار جزیی از غذاهای جدید در اختیارش بگذارید تا ضایعات غذا اندک باشد.

چنانچه شما جویدنی کافی در اختیار مرغ عشق یا طوطی های دیگر قرار ندهید، آنها تمایل زیادی پیدا می ­کنند که از خوراک­ی هایی چون هویج، بلال، سیب و غیره، به صورت جویدنی و دور انداختنی استفاده کنند. حتماً دیده اید طوطی ها را که وقتی زیاد گرسنه اند، غذاهای فوق را می خورند و وقتی سیر می شوند، به مقدار چندین برابر خوراک مصرفی شان، این جور خوراکی ها را با سرعت تکه تکه می کنند و روی کف قفس می­اندازد. پس اگر می خواهید صحنه ضایع کردن مواد غذایی را نبینید، به وظیفه خودتان عمل کنید و به مقدار کافی چیزهای جویدنی در اختیار آنها قرار دهید. با این کار تمایل آنها به جویدن را برطرف می کنند و شما فقط به مقدار مورد نیاز برای خوردن، غذا در اختیارشان قرار داده اید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 33 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد مهدی گفت:

    سلام من یک جوجه مرغ عشق دارم تقریبا 40 روزه خیلی ضعیف شده خیلی لاغر و نهیف هست چی بهش بدم که یکم قوت بگیره؟؟؟

    1. سلام باید از ویتامین های مخصوص مرغ عشق استفاده کنید

  2. رامین گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که تخم گذاشتن بهشون چی بدم مفید باشد

    1. امیر گفت:

      انواع پروتین ، سبزیجات ، میوه و کف دریا و….

  3. سبحان بیات گفت:

    سلام من یک جفت مرغ عشق دارم به غیرازارزن هیچی نمیخورن فقط وفقط ارزن میخورن حتی سه چهارساعت گشنه نگه داشتم بازم نخوردن و من خیلی ناراحتم که میوه و سبزیجات نمیخورن. لطفا یک توضیح بدین من چیکارکنم. ممنون

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج