0

کلیاتی در مورد گربه

گربه

اصولاً گربه یک نام کلی است که به تمام اعضاء خانوادگی گربه ­سانان اطلاق می­شود، نام علمی گربه Fellis catus می­باشد و تقریباً در کلیه زبان­های اروپایی به یک نام خوانده می­شود چنان­که به سوئدی kut و به انگلیسی cat  و به پرتغالی cato  و به ایتالیایی catto و به فرانسوی chat  و عرب­ها به نام «قَط» می­گویند. در این پست بیشتر با این حیوان آشنا می شویم.

کلیاتی در مورد گربه

این حیوان، عموماً، مستبد، خودپسند، راحت­طلب، فضول، مغرور، زود آشنا و نمک ­نشناس توصیف می­شود، که در همه جای دنیا وجود دارد و به طرز مرموزی خود را به صورت یک موجود خانه ­زاد در آورده است و از بهترین غذاها برخوردار بوده و در راحت ­ترین جاها استراحت می­کند و می­خوابد و علی­رغم محبتی که از انسان می­بیند، بعضی اوقات در کمال بی­ چشم و رویی به او چنگ زده و گاز می­گیرد.

گربه به قول یک محقق یونانی وحشی­ ترین حیوان اهلی و اهلی ­ترین حیوان وحشی است. این حیوان مرموز و اسرارآمیز علی­رغم بی­ صفتی­ اش از حیوانات مفید به شمار می­رود. زیرا موش را که نابود کننده و از بین برنده انبارهای آذوقه و ناقل بیماری طاعون است از بین می­برد و علاوه­ بر این، حیوانی زیبا  ملوسی است که با حرکات و سکنات دلنشین، مایه انبساط خاطر صاحب خود می­گردد.

از شگفتی­ های گربه این بوده که اصولاً همیشه در حال استراحت بوده ولی هر لحظه که بخواهد مانند پلنگ چابک و چالاک می­شود. نرمش و انعطاف­پذیری بدن او به حدی است که دانشمندان علوم جانورشناسی گربه را به مثابه ماری می­دانند که روی چهار دست­ وپا راه می­رود.

گربه متعادل­ترین حیوان بر روی کره زمین بوده و این تعادل خارق­ العاده­اش سبب می­شود، حیوان را در هر حالت که رها نمایند بر روی چهار دست ­وپا فرود می­ آید و کوچک­ترین آسیبی نمی­ بیند. گربه از مخچه بسیار بزرگی برخوردار است و اصولاً مخچه عضو اصلی در ایجاد تعادل در حیوان است.

اصولاً گربه حیوانی فوق ­العاده و حسابگر است و تا در انجام کاری مسلط و مطمئن نباشد قدم فراتر نمی­گذارد و همیشه خیلی آهسته و حساب شده قدم برمی­دارد و با هر قدمی دقیقاً به اطراف خود نگاه می­کند و اوضاع و احوال و شرایط زیست ­محیطی را مورد ارزیابی قرار می­دهد.

باید خاطر نشان کرد، گربه اصولاً حیوانی خوش خواب بوده و به راحتی می­تواند تا روزی 17 ساعت بخوابد، شاید باور نکنید، ولی گربه خواب هم می­بیند و دچار کابوس و رویا هم می­شود، شاید برای بعضی­ ها باورکننده نباشد ولی بچه گربه­ های چند روزه هم خواب می­بینند.

این حیوان حتی بویایی و شنوایی بسیار قوی داشته و برخلاف آن­چه شهرت دارد، در هنگام شب قادر به تشخیص محیط اطراف خود نبوده و بنابراین قوه بینایی آن زیاد قوی نبوده، ولی در عوض از بوی الکل و عطریات به شدت متنفر و بیزار است، در عوض تا دلتان بخواهد از بوی مارچوبه، روغن، موتور، ضدیخ اتومبیل، تنتور والریان و سنبل الطیف خوشش می­ آید. گربه از بوی آب گندیده (مردابی) به شدت می­گریزد. در صورتی که گل میخک در ظرفی پوسیده و خراب شود، مطمئناً ظرف مذکور و یا گلدان را با آب محتوی داخل آن واژگون خواهد کرد. معمولاً آب زیاد خیلی به مزاجش سازگار و مقبول نیست، در صورتی که او را زیاد شستشو و حمام دهند مریض شده و ممکن است وضعیت حیاتی و زنده بودنش مورد خطر واقع شود.

اصولاً گربه­ ها زیاد احتیاج به شستشو و حمام کردن ندارند، زیرا دایم بدن و پوشش خارجی بدن خود را می­لیسند و آن را تمییز نگه دارند. گربه با لیسیدن بدن خود نه تنها بدن خود را می­لیسد و آن را تمیز نگه می­دارد، بلکه ویتامین ب مورد نیاز بدن خود را هم تأمین می­کند، زیرا در پوست خود مقداری زیادی ویتامین «ب» نهفته است.

گربه ماده دارای احساسات مادری بسیار قوی بوده و نسبت به نوزاد خود محبت مادری غریبی نشان می­دهد. این احساس حتی محدود به فرزندان خودش نبوده و از بچه گربه­ ای دیگر به عللی که ممکن است مادر خود را از دست داده باشند، مواظبت نموده و حتی مثل نوزاد خود، شیر خود را در اختیار این نوزادان بدون مادر قرار می­دهد.

گربه­ های ماده از ویژگی­های جنسی خاصی برخوردارند، این حیوان ماده در سنین و فصول معینی از سال درصدد پیدا کردن جفت خود برمی ­آید، و ین فصل برحسب آب و هوا و مقتضیات محیطی متفاوت بوده، معمولاً اوایل بهار و اواخر زمستان فصل جفت­گیری در گربه­ ها است که با قیل و قال و سروصدا و جنگ وستیز بسیار همراه بوده، دوران آبستنی او 63 روز است پس از زاییدن، حیوان نیاز مبرم به آب و مایعات دارد و لازم است ظرفی پر از آب همیشه در جلوی مادر قرار داده شود، به علاوه   باید به پاکیزگی محل استراحت حیوان اهمیت خاص مبذول داشت، تا بچه­ ها و نوزادان به دنیا آمده از سلامتی کاملی برخوردار شوند و همیشه سرحال و سالم و شاداب بمانند و کمتر دچار آلودگی انگلی و یا دچار بیماری­های عفونی واگیردار گردند.

در زمانی که گربۀ ماده، به بچه­ ها و نوزادان خود شیر می­دهد، لازم است گوشت پخته یا خام با کیفیت خوب به همراه هویج، کلم و سبزیجات پخته شده در اختیار داشته باشد.

نوزادان پس از 14- 10 روز چشم باز کرده ولی چشم آن­ها کاملاً باز نشده است و لازم است با محلول نیم گرم اسید بوریک یا چای ولرم همراه با پنبه تمیز چشم نوزادان را ماساژ و تمیز نمود و مواظب سلامتی آن­ها بود تا این­که به حد کافی رشد پیدا کرده و بزرگ کردند و نیاز به پرستاری مادر خود را نداشته باشد.

عمر گربه در گذشته بین 11تا12 سال پیش­بینی می­شد ولی امروزه سن 10تا14 سال را بیشتر متداول می­دانند که بستگی به شرایط زیست ­محیطی، مسایل بهداشتی محیط زندگی گربه، و تغذیه او دارد و در صورتی که از او خوب نگهداری شود و به ­طور صحیح تربیت شود، نه تنها برای صاحبش گربه مطیع و دوست ­داشتنی خواهد بود بلکه موجب انبساط خاطر شما هم خواهد گردید.

گربه

بررسی ­های انجام گرفته در مورد تاریخ و پیدایش حیات انسان بر روی کره ­زمین، نشانگر آن است که بشر به علت خصائل ویژه­ای که از نظر ساختمان جسمی و فکری داشته و همواره به گونه ­ای طبیعت اطراف خود را دگرگون نموده و تحت اراده و استفاده خود قرار داده است.

در این میان حیوانات نیز هر کدام به نحوی در تداوم چرخه زندگی انسان نقشی را عهده ­دار بوده­اند به عنوان مثال (منبع تغذیه، پوشاک و غیره) به همین علت شناسایی حیوانات و به دنبال آن تلاش برای تحت اختیار گرفتن آن­ها از میلیون­ها سال قبل، نزد انسان از اهمیتی خاص برخوردار بوده است.

با پیشرفت علوم، به ویژه علوم جانوری و زیست محیطی، بشر توانست به میزان وسیعی پا به دنیای شناخت موجودات بگذارد. در این رهگذر هر گروه به تناسب نیازهای اجتماعی، علایق شخصی و وجود امکانات و مرزهای جغرافیایی بر روی انواع مختلفی از حیوانات مطالعه نموده که یکی از این حیوانات گربه است.

این موجود همچون سایر موجودات دارای نژادهای متفاوتی است که در جای خود در مورد نژادهای معروف گربه سخن به میان خواهد آمد.

امروزه گربه ­ها در مقایسه با سایر حیوانات به مراقبت و نگهداری کمتری نیاز دارند، اصولاً گربه­ ها حیواناتی تمیز، پرتوان، جستجوگر، چالاک و مستقل هستند، حال اگر شما سایر اختصاصات شخصیتی گربه را به ویژگی­ های او بیفزایید، تصدیق خواهید کرد. گربه یکی از کامل­ترین و بی ­آزارترین حیوانات اهل خانگی است، آن­ها به شدت به تمیزی خود و محیط اطرافشان علاقمند بوده و زمان زیادی از وقت خود را صرف آراستن پوشش خود می­کنند، همین مشخصات باعث شده، بسیاری از افراد، آن­ها را به عنوان مونس و مصاحب خوبی برای خود انتخاب کنند.

امروزه ادراکات و توانایی­های فراحسی گربه ­ها برای همگان به اثبات رسیده است، و این که او نسبت به واکنش­های طبیعی، رفتارهای یکنواخت و هماهنگ نشان می­دهد، کاملاً ثابت گردیده است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج