0

شکستگی و دررفتگی استخوان سگ و نحوه کمک به درمان آن

تصویر پیدا نشد !

برای نگهداری از سگ ها باید اطلاعات کافی در مورد آن ها داشته باشیم. در این مقاله اطلاعاتی در مورد شکستگی و دررفتگی استخوان سگ و نحوه کمک به آن ها بیان می کنیم.

شکستگی استخوان

شکستگی داخلی

در صورتیکه شکستگی منجر به خروج استخوان از پوست نشده:

  1.  پوزه سگ را ببندید.
  2.  با کمک یک تکه چوب و یا حتی با لوله کردن یک روزنامه یا مجله یک آتل بسازید. آتل را با کمک چسب نواری به قسمت خارجی اندام حرکتی ببندید. حدود ۱۵ سانتی متر از هر طرف شکستگی آتل باید ادامه داشته باشد. چسب را طوری که آتل را بی حرکت به اندام حرکتی بچسباند دور آن بپیچید.اگر پنچه پاها متورم شدند لطفاً چسب را باز کرده و کمی شل تر از دفعه قبل ببندید.
  3.  سگ را در اولین فرصت و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت به نزدیکترین کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید.

شکستگی همراه با خروج استخوان از پوست

در صورتیکه شکستگی منجر به خروج استخوان از پوست شده:

  1. اجازه لیس زدن محل شکستگی را به سگ ندهید.
  2.  محل را بانداژ کنید و اگر امکان داشت آتل بندی نمائید.
  3. سريعاً سگ را به کلینیک یا بیمارستان دامپزشکی ببرید.

مشکلات دیسک های بین مهره­ای

این مشکل زمانی اتفاق می افتد که دیسک بین مهره ای (ماده بالشت مانند بین مهره های ستون فقرات) آسیب می بیند و دچار بیرون زدگی شده و بر روی نخاع محل بیرون زدگی فشار وارد می کند.

برخی از نژاد های سگ مستعد بیماری های دیسک بین مهره ای هستند. معمولاً ضربه به ستون فقرات منجر به در رفتگی دیسک بین مهره ای می شود. به علت مخلوط و میکس بودن برخی از سگ ها، این ریسک های نژادی را از دامپزشک خود بپرسید. گاهی اوقات دامپزشک با توجه به شرایط، ممکن است داروهای ضد التهاب تجویز کند و درمان محافظه کارانه انتخاب کند، با اینکه دارو های ضد التهاب میتواند منجر به بهبودی نسبی سگ و تمایل او به حرکت شود اما این تمایل به حرکت در صورتی که محدود نشده باشد خود می تواند منجر به بدتر شدن وضعیت شود. حتی با اتمام دارو ها، برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت باید محدودیت در حرکت را حداقل به مدت یک ماه رعایت نمائید.

علائم:

  •  ایستادن سگ به حالت قوز کرده (کمر خود را به حالت کمانی در آورده)
  •  زوزه کشیدن حتی بدون اینکه او را لمس کنید (بدلیل درد فراوان)
  •  عدم توانایی پاها برای تحمل وزن بدن و در نتیجه عدم قدرت راه رفتن که منجر به کشیده شدن پاها بر روی زمین می شود.
  •  تلو تلو خوردن
  •  عدم توانایی در کنترل ادرار و مدفوع
  •  عدم تمایل به بالا یا پائین رفتن از پله ها و لرزش بدن.
  1.  اگر سگ شما به سختی راه می رود، یکی از پاها یا هر دو پا را روی زمین می کشد، قادر به راه رفتن نیست و یا راه رفتن برایش بسیار دردناک است در اولین فرصت او را به نزدیک ترین بیمارستان یا کلینیک دامپزشکی ببرید. سگ را بغل کرده و یا داخل carry on بگذارید تا از ایجاد حرکات اضافه جلوگیری نمائید.
  2.  دامپزشک سگ شما ممکن است داروهای ضد التهاب، ضد درد را به همراه استراحت مطلق درون قفس برای سگ تجویز نماید. استراحت مطلق و محدودیت فعالیت مهمترین بخش درمان محافظه کارانه و یا دارویی بیماری های دیسک های بین مهره ای می باشد.
  3.  اگر فلجی کامل به علت پارگی دیسک برای سگ شما رخ داده است، برای اینکه مجدداً قادر به راه رفتن باشد باید حتماً تحت جراحی دیسک قرار بگیرد.
  4. بیماری های دیگر نیز می توانند منجر به علائم مشابه شوند. دامپزشک سگ شما برای تشخیص دقیق، بر اساس شرایط ممکن است نیاز به تهیه عکس رادیوگرافی عکس MRI، سی تی اسکن و یا می يلوگرافی از سگ شما داشته باشد. اگر فلجی کامل به همراه پارگی دیسک برای سگ شما رخ داده است برای اینکه مجدداً قادر به راه رفتن باشد باید حتماً تحت جراحی دیسک قرار بگیرد.

https://makian.shop/

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج