12

اسهال در مرغ های بومی (محلی)

اسهال در مرغ های بومی (محلی)

تغییر رنگ مدفوع در پرندگان اولین نشانه از وجود بیماری در آن ها می باشد. در ادامه به بیماری اسهال مرغ بومی و اسهال مرغ محلی و همچنین عواملی که بیماری را ایجاد می کند و همچنین راه های درمان و پیشگیری از آن می پردازیم.

اسهال در مرغ های بومی

مدفوع مرغ در حالت طبیعی دارای قوام و به رنگ قهوه ای با رگه های سفید رنگ در قسمت فوقانی آن می باشد. که این رگه های سفید رنگ در بخش فوقانی مدفوع به دلیل مسیر مشترک دفع مدفوع و ادرار در طیور می باشد. مدفوع آبکی، حالت کف دار و به رنگ زرد یا حالت خونی نشان دهنده حالت غیر طبیعی و وجود بیماری در مرغ ها می باشد.

حالات غیر طبیعی مدفوع در مرغ های بومی تحت تاثیر عوامل مختلف می تواند بروز نماید. یکی از عوامل اسهال در مرغان بومی آلودگی با عامل کوکسیدیوز می باشد که در این حالت اسهال پرنده حالت خونی داشته و بیشتر در سن کمتر از ۱۰ هفتگی دیده می شود. اگر عامل اسهال توسط دامپزشک، کوکسیدیوز اعلام شود نیاز به مصرف داروهای کوکسیدیو استات می باشد.

آلودگی شدید به انگل های داخلی(کرم ها) هم می تواند عامل اسهال باشد. کرم ها به دلیل آسیب به روده، باعث مساعد شدن شرایط برای بروز عفونت های روده ای و ایجاد اسهال مرغ محلی شود.

در شرایط عادی بین باکتری های مفید و مضر دستگاه گوارش طیور محیط روده یک حالت تعادل وجود دارد که عوامل مختلفی از جمله آلودگی انگلی، تغیرات ناگهانی جیره، آلودگی قارچی خوراک و یا آلودگی آب مصرفی باعث افزایش جمعیت باکتری های جنس کلستریدیا(Clostridia) شده و زمینه بروز اسهال را تقویت می کند. عدم بالانس مناسب جیره هم می تواند باعث اسهال شود از جمله سطح بالای پروتئین در جیره می تواند یکی از این عوامل باشد. چرا که در این حالت مرغ آب بیشتری نوشیده و آب دفع شده توسط کلیه باعث شل شدن مدفوع و ایجاد حالت اسهال می شود (به دليل مجراي مشترك دفع ادرار و مدفوع در پرنده). اسهال در مرغ های بومی، به دلیل کاهش جذب مواد مغذی، باعث کاهش وزن پرنده می شود. عدم جذب آب کافی، باعث دهیدراته شدن(کم آبی بدن) مرغ ها می شود. آسیب به روده باعث تسهیل ورود باکتری ها به جریان خون می گردد. این مسئله در نهایت باعث مسمومیت خونی و نهایتا در صورت عدم درمان منجر به مرگ پرنده می ­شود. لذا توجه به اسهال پرندگان از لحاظ بهداشتی و اقتصادی حایز اهمیت است. توجه به بهداشت خوراک و عدم استفاده از خوراک های کپک زده، در دسترس قرار دادن آب تمیز و دقت در عدم آلودگی آب مصرفی، پیشگیری از ابتلای مرغ ها به آلودگی انگلی و کوکسیدیوز می تواند در پیشگیری از بروز اسهال مرغ محلی جلوگیری نماید.

در صورت بروز اسهال می توان از داروی اکسی تتراسایکلین ۵۰ درصد(Oxytetracycline) به میزان ۸۰۰ گرم در یک تن خوراک و به مدت ۳ تا ۵ روز استفاده نمود. و برای پیشگیری مقدار ۴۰۰ گرم در یک تن خوراکی مصرفی و به مدت ۳ روز باید مصرف شود. اکسی تتراسایکلین ۵۰ درصد به شکل پودر و معمولاً در بسته های ۵ کیلوگرمی در بازار موجود است.

برای تقویت پرنده توصیه می شود در هنگام بروز اسهال و درمان دارویی، به مدت ۵ روز از مولتی ویتامین + اسید آمینه بصورت آشامیدنی استفاده گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 44 امتیاز از مجموع: 3.9]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد گفت:

    آیا وجود سرما هم میتونه باعث اسهال بشه؟

  2. کیمیا گفت:

    سلام من یه مرغ دارم که دستشویی اش ابکی است اما خیلی سر حال هست چطور درمان کنم؟

  3. محمودرحمتی گفت:

    باسلام،چتدتا مرغ دارم که مدفوعشون شل وآبکی سبزه مایل به تیرست بایدچکارکنم.ممنون بابت راهنماییتون.

    1. سلام
      درگیری طهال هستش واکسن ویتاپست نیوکاسل بدید

  4. حمید گفت:

    سلام و خسته نباشید ده روز پیش یه مرغ خریدم از اول اسهال داشت به رنگ سبز تیره و خیلی ابکی به دام پزشکی مراجعه کردم انتی بیوتیک داد .خوراکش خوبه و سره حالم هست ولی هنوز اسهالش خوب نشده چکار باید کنم

  5. محمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ده روز پیش چند تا جوجه خریدم الان یکیشون شبا خیلی زیاد جیک جیک می‌کنه و موقع راه رفتن هم تلو تلو میخوره انگار نمیتونه پاهاشو جمع کنه و بشینه .. لطفاً راهنماییم کنید مشکلش چیه باید چیکار کنم

    1. روح اله گفت:

      سلام مرغهای من اسهال شیری مانند شدن بیشترشون مردن درمان داره راهنمایی کنید ممنون

  6. Sahel1379 گفت:

    سلام.علت اینکه مدفوع مرغ و خروس اینجوریه چیه.
    مدفوع زرد رنگ و کف دار دارای بو !
    به رنگ سبز یا قهوه ای چسبندگی کم و رطوبت زیاد!
    در مدفوع انگل دیده بودم درمان کردم سری اول 2آبان و سری دوم ۱۵آبان بوده.
    تخم مرغا کوچیک هست و میانگین وزن
    مرغهای 6 ماه تا 1سال و نیم ۱۴۰۰
    خروسهای 6تا9ماه ۱۴۰۰
    از لحاظ ظاهری و غذا خوردن مشکلی ندارن.
    غذاشون سبوس نان جو ذرت دان مرغ تخمگذار گاهیم سبزیجات و باقی مونده غذا.

  7. میلاد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من یک مرغ جوان دارم نزدیک تخم گذاری هست الان چند روزه که آب و غدا نمیخوره و مدفوعش هم اسهالی و سفید رنگ و خیلم کم و دیر به دیر هم مدفوع میکنه و کم هم حرکت میکنه.
    مشکلش چیه باید چیکار کنم

    1. آرش گفت:

      بهش سبزیجات نده چون تو این فصل باعث سردی میشه

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج