0

اصول تغذیه جوجه کبوتر(جیره،دان،کنسانتره)

اصول تغذیه جوجه کبوتر(جیره،دان،کنسانتره)

پدر و مادر هر جوجه پس از خوردن غذا با علاقه خاصی مستقیماً به سوی جوجه های خود می روند و به آنها غذا می دهند. همزمان باخروج جوجه ها از تخم، در چینه دان والدین شیرابه­ای تولید می­شود و والدین این شیرابه مغذی را با منقار خود به جوجه ها تغذیه می کنند. این عمل ۳ تا ۴ روز ادامه می یابد. جوجه منقار کوچک خود را در دهان پدر و یا مادر فرو می برد و شیرابه بالا آمده از چینه دان داخل دهان جوجه می شود و جوجه با کمال اشتیاق و ولع این شیرابه را می بلعد. پس از ۴ روز، شیرابه تغذیه شونده به جوجه ها توسط والدین اندکی تغییر میکند و این بار کمی دانه های کوچک مخلوط با شیرابه به جوجه ها داده می شود و پس از ۷ روز دانه های ریز بتدریج تبدیل به غلات درشت تر می شود. در ادامه به تغذیه جوجه کبوتر و ویژگی های دان جوجه کبوتر  و در مورد جیره جوجه کبوتر با کنسانتره جوجه کبوتر نکاتی را ذکر می گردد.

تغذیه جوجه کبوترها  

چنانچه بخواهیم کبوترها را برای مصرف گوشت پرورش دهیم، باید برنامه ریزی برای تغذیه صحیح آنها را از سن کم شروع کنیم. باید جوجه ها را در قفس های گرم و مناسب و تاریک قرار دهیم و یک بار در صبح و یک بار در هنگام عصر، جوجه ها را با غذاهای مقوی که حاوی انرژی و پروتئین بالا و متعادل از نظر ویتامین ها و مواد معدنی تغذیه کنیم. در تغذیه جوجه ها یا جیره جوجه کبوتر یا کنسانتره جوجه کبوتر ، بهتر است دانه هایی که به مدت نیم ساعت خیس داده شده اند، در اختیار آنها قرار گیرد. همواره باید توجه داشت که تغذیه کبوترها یا جیره جوجه کبوتر ( کنسانتره جوجه کبوتر )و دیگر پرندگان، حیوانات و انسان، باید هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت کافی، مناسب و متعادل باشد.

معمولاً کبوترها را به منظور تفریح و سرگرمی پرورش می دهند و در بسیاری از کشورها، به طور وسیع از آنها در مسابقات و نمایش ها استفاده می شود. کبوترها علاوه بر موارد استفاده به عنوان پرندگان سرگرم کننده و تولید گوشت از نژادهای گوشتی و استفاده از پر آنها در ساختن بالش و غیره در عملیات شعبده بازی توسط شعبده بازان برای نمایش دادن حقه های نمایشی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

به هر حال به علت گران بودن، تقاضا برای گوشت کبوتر بسیار اندک است. اما آنهایی که کبوتر را برای تولید گوشت پرورش می دهند، این پرنده را در سن ۲۸ روزگی کشتار می کنند و در این سن، لاشه کبوتر حدود ۴۵۰ گرم وزن دارد و گوشت آن تُرد و بسیار خوشمزه است.

سرعت رشد جوجه کبوترها تا ۲۰ روزگی بیشتر از جوجه اغلب پرندگان است.

 میزان مصرف دانه ها، مواد معدنی و سنگ ریزه در تغذیه کبوترها

دانه ها مواد معدنی و سنگ ریزه
یک جفت کبوتر با تولید 13 جوجه در سال 136 گرم در روز

50 کیلوگرم در سال

7 گرم در روز

2500 گرم در سال

یک کبوتر بالغ بدون تولید جوجه 38 گرم

14 کیلوگرم در سال

2 گرم در روز

700 گرم در سال

کبوترهای 28 روزه تا 180 روزه 52 کیلوگرم در روز

8 کیلوگرم در 22 هفته

5/2 گرم در روز

380 گرم در 22 هفته

جوجه کبوترها تا 28 روزگی 1620 گرم 80 گرم

ترکیب یک جیرة غذایی مناسب برای کبوترها

اجزاء مقدار اجزاء مقدار
پروتئین خام 18 درصد متیونین 35/0 درصد
چربی خام 4 درصد متیونین + سیستین 65/0 درصد
الیاف خام 5 درصد لیزین 8/0 درصد
انرژی قابل جذب 15 مگاژول در کیلوگرم ویتامین A 8000 IU / کیلوگرم
کلسیم 1 درصد ویتامین D3 1000 IU / کیلوگرم
فسفر 6/0 درصد ویتامین D 15 میلی گرم / کیلوگرم
مس 2 میلی گرم در گرم ویتامین K 3 میلی گرم / کیلوگرم
ید 1 میلی گرم در گرم ویتامین B6 5 میلی گرم / کیلوگرم
منگنز 50 میلی گرم در 1000گرم ویتامین B12 25 میلی گرم / کیلوگرم
روی 50 میلی گرم در 1000گرم

تغذیه جوجه کبوتر، جیره جوجه کبوتر، کنسانتره جوجه کبوتر

اختصارات و آحاد جداول

(Vitamin A) = ویتامین آ که در گیاهان به صورت کاروتن وجود دارد و در بدن حیوانات به ویتامین آ تبدیل می شود.

International Unit ) IU) = واحد بین المللی برای اندازه گیری ویتامین آ و شماری از ویتامین های دیگر.

Vitamin D3 ) D3) = شکلی از ویتامین د که به خصوص در طیور بهترین بازده استفاده را دارد.

Vitamin D ) D ) مهم ترین ویتامینی است که در روده باریک موجب جذب کلسیم و فسفر می شود. لذا کمبود آن سبب ایجاد کمبود عناصر کلسیم و فسفر می شود. این ویتامین برای عمل کردن باید باید به شکل فعال در آید. در پرندگان شکل فعال این ویتامین D3 است.

Vitamin B12 ) B12) مهم ترین ویتامینی است که به کمک آهن و کبالت در عمل خون سازی نقش حیاتی دارد و کمبود آن سبب کم خونی کشنده می شود.

Kilogram )= Kg  ۱۰۰۰ گرم.)

Kilometer )= Km  ۱۰۰۰ متر.)

Miligram ) Mg ) = (يكهزارم گرم.)

Milimeter ) mm ) =( يكهزارم متر.)

Megajule ) MJ ) =( یک میلیون ژول.)

Vitamin K ) K ) ویتامینی است ضروری برای انعقاد خون. کمبود این ویتامین سبب می­شود که در خونریزی­های داخلی یا سطحی، خون منعقد نشود و بند نیاید.

کبوترها اولین غذای خود را از شیر کبوتر (شیرابه چینه دان) به دست می آورند. شیر کبوتر، مایعی است غلیظ و بسیار مغذی که پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین دارد. این مایع خامه مانند و نیمه هضم شده، از چینه دان مادر بالا آورده می شود و جوجه کبوترها با فروکردن منقار و سر خود به داخل دهان مادر، از شیرابة بالا آورده از چینه­دان مادر تغذیه میکنند. جوجه کبوترها را می توان از ۲۰ تا ۴۰ روزگی با خوراک کبوترهای بالغ تغذیه کرد. برخلاف سایر طیور، کبوترها هیچ میلی به خوردن غذای های آردی ندارند و غذای آنها باید دانه ای یا پلت شده باشد.

بیشتر کبوترداران برای جیره جوجه کبوتر یا کنسانتره جوجه کبوتر از یک غذای کامل پلت شده استفاده می کنند یا از غذای پلت شده به علاوه دانه های کامل گیاهانی چون ذرت، سورگوم، گندم و نخود. دانه غلات را می توان در یک دانخوری طولی روباز یا نوعی دانخوری با تقسیمات مختلف برای هر نوع دانه به کبوتران تغذیه کرد. در حالت استفاده از دانخوری طولی روباز، توصیه می­شود دفعات تغذیه به دو نوبت در روز محدود شود و در هر نوبت به اندازهای خوراک در دانخوری ریخته شود که ظرف یک ساعت توسط گله خورده شود.

خوراک کبوتر یا جیره جوجه کبوتر یا کنسانتره جوجه کبوتر  را می توان به طور تجارتی به بازار عرضه کرد. در صورت استفاده از خوراک های تجارتی ، باید نیازهای کبوتر در نظر گرفته شود و بر طبق نیازها، مقادیر مختلف مواد غذایی با کنسانتره جوجه کبوتر در آن لحاظ شود. چنانچه از خوراک­های تجارتی استفاده نمی شود و عمده خوراک کبوترها را دانه ها تشکیل می دهد، باید از یک مخلوط مواد معدنی و ویتامین ها نیز به صورت مکمل استفاده شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 3.3]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج