0

انواع مختلف ضد عفونی کننده ها(ضدعفونی مناسب بوقلمون)

ضدعفونی مناسب بوقلمون برای سالن های پرورش  به نوع مواد شیمیایی که دراین ضدغفونی کنندها استفاده می شود رابطه مستقیم دارد.در ادامه به انواع مختلف مواد ضدعفونی کننده می پردازیم.

در مقاله ای دیگر به بررسی و نحوه ضدعفونی و تمیز کاری سالن های پرورش بوقلمون پرداختیم در این مقاله به معرفی انواع محلولهای صدعفونی خواهیم پرداخت
مقاله مربوط به نحوه ضد عفونی سالن

ویژگی های انواع مختلف ضد عفونی کننده ها و معایب ان ها شامل چه مواردی است ؟

فنل و کروزول 

فنل ها ترکیبات شیمیایی ویروس کش و باکتری کشی هستند که عمدتاً بر روی باکتری های گرم مثبت مؤثرند. فنل ها معمولاً به همراه هالوژن ها (کلر یا ید) بکار می روند. بی فنل ها (biphenols ) ترکیبات قارچ کشی هستند که حتی در حضور مواد آلی نیز به کارگیری آنها تأثیرات بلند مدت را به همراه دارد. عموماً فنل ها را بصورت محلول حاوی ۱ تا ۳ درصد ماده فعال بکار می گیرند.

کروزول ها ترکیبات شیمیایی ویروس کش و باکتری کشی هستند که هم در برابر باکتری های گرم مثبت و هم در برابر باکتری های گرم منفی مؤثرند. از این مواد برای ضدعفونی زمین های خاکی نیز استفاده می شود. ایراد اساسی این ترکیبات بوی آنها است.

ترکیبات چهارتایی آمونیوم

این ترکیبات شیمیایی ویروس کش و باکتری کش (گرم مثبت و گرم منفی) هستند. فرآورده های این ترکیبات معمولاً حاوی ۱۵ تا ۱۸ درصد از این مواد فعال هستند. آنها را نباید با مواد شوینده یونی مخلوط کرد، چرا که خاصیت باکتری کشی و ویروس کشی آنها خنثی می شود. این ترکیبات باید به همراه سایر محصولات موجود بکار گرفته شوند.

آلدئیدها (فرمالدئیدها ، گلوتالدئیدها ، گلی اوکسال)

فرمالدئید بطور گسترده ایی به شکل گاز مورد استفاده قرار می گیرد و از خاصیت ضدعفونی کنندگی قابل توجهی برخوردارند (در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد و با رطوبت نسبی ۶۵٪) با این وجود خاصیت خورندگی و نگران کننده­ تر از آن سرطان زایی آنها موجب شده است تا با دقت و احتیاط مورد مصرف قرار گیرند .

ترکیبات يددار

ترکیبات يددار در دمای پائین نیز کارآیی و خاصیت خود را حفظ می کنند و بدین ترتیب برای شستشو چکمه ها مناسب اند. به ویژه اینکه از این مزیت برخوردارند که پس از ناپدید شدن رنگ دیگر خاصیت ضدعفونی سازی ندارند. با وجود این در حضور ماده آلی فقط از کار آیی متوسطی برخوردارند و موجب رنگی شدن و خوردگی لاستیک چکمه ها می شوند.

ترکیبات کلردار

در ضدعفونی مناسب بوقلمون مزارع پرورش آن ها ترکیبات کلر دار دارای 70% کلر میباشند که یکی از غلیظ ترین فرآورده های  می باشند. على رغم وسیع بودن طیف اثر، در اثر وجود مواد آلی در محیط، تابش نور خورشید و PH بالا بی اثر می شوند. بمنظور نابودی عوامل بیماری را به آب نیز افزوده می­شوند.

ترکیبات اسیدی

در این گروه اسید ها و اسید های آلی قرار می گیرند که اسید های آلی در ضدعفونی و فعالیت قارچ و میکروب­کشی نقش دارند (اسید استیک، پر استیک اسید).

ترکیبات اکسید کننده

در این گروه ترکیبات پر اکسیژنه به طو

ر مشخص ترکیبات هیدروژن پراکساید قرار دارند (این ترکیبات بدون رنگ و بو مزه بوده و دارای خاصیت ضد عفونی کنندگی بالا می باشند).

 

 

 

عوامل فیزیکی

یکی دیگر از ضدعفونی مناسب بوقلمون در مزارع پرورش بوقلمون ضدعفونی کننده های فیزیکی (شعله دهی، حرارت خشک و حرارت

مرطوب و تحت فشار زیاد) هستند که آن ها را  فقط می توان برای وسایل فلزی و سطوح کوچک بکار گرفت. هم چنین در مورد کوکسیدیوزیز شعله دهی در داخل و خارج سالن مفید می باشد.

                                    ارزیابی عملکرد کلی ضدعفونی کننده های رایج در بازار:

آلدئیدها عوامل آزادکننده کلر یدوفور آمونیوم

چهارتایی

فنل ها پراکسیژنه
مواد آلی مانع

اثربخشی

مانع

اثربخشی

تا حدی مانع

اثربخشی

مانع

اثربخشی

به میزان جزئی مانع

اثربخشی

مانع

اثربخشی

درجه حرارت

پایین

مانع

اثربخشی

به میزان جزئی مانع

اثربخشی

به میزان جزئی مانع

اثربخشی

مانع

اثربخشی

مانع

اثربخشی

به میزان جزئی مانع

اثربخشی

نیاز به PH قلیایی اسیدی اسیدی اسیدی اسیدی یا قلیایی اسیدی
بقایای اثر دارد ندارد دارد ندارد دارد ندارد

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 6 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج