0

بررسی بی اشتهایی بعد از خواب زمستانی لاکپشت

بی اشتهایی بعد از خواب زمستانی لاکپشت مشکلی است که در فصل بهار و بعد از پایان خواب زمستانی بروز می کند. حیوان نسبت به غذا و آب بی میل است و ممکن است گوشه گیر، بی حال و افسرده به نظر برسد، بدن و به خصوص دست­ها و پاها سرد می­شوند. مهمترین عوامل به وجود آورنده این بیماری عبارتند از : دهیدراتاسیون، نامناسب بودن دمای محیط بعد از بیداری از خواب، وارد شدن جراحت و زخم در نواحی مختلف بدن بر اثر گزش جوندگان یا کارهای کشاورزی، دفع نشدن ادرار و به دنبال آن بالا رفتن اوره و پتاسیم خون. در ادامه این مطلب به بررسی بیماری بی اشتهایی بعد از خواب زمستانی و بدشکلی پوزه در لاکپشت ها می پردازیم.

بی اشتهایی بعد از خواب زمستانی

علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، لاک پشت­ها بعد از تمام شدن دوره خواب زمستانی به نوعی لوكوپنی مبتلا می­شوند. با گرم شدن هوا در فصل بهار گاهی امکان رشد باکتری ها و قارچ­های بیماری زا با سرعت بیشتری نسبت به برگشت گلبول­های سفید به حد طبیعی فراهم می شود و همین امر حیوان را مستعد رینیت، استئوماتیت و عفونت­های عمومی می کند.

دامپزشک باید معاینه دقیقی از حیوان به عمل آورد. بررسی رادیوگرافی می تواند کمک خوبی در تشخیص تفریقی بیماری باشد گرچه نزدیکی زمان وقوع مشکل با بیداری از خواب زمستانی بهترین گواه برای تشخیص بیماری است. باید توجه داشت که آیا حیوان بعد از برگشت از خواب زمستانی ادرار خود را تخلیه کرده است یا خیر.

حمام دادن لاک پشت کمک بسیار مؤثری برای حل مشکل بی اشتهایی لاکپشت است. برای این منظور لازم است تا حیوان را در یک ظرف حاوی آب ولرم به اندازه یک سوم ارتفاع بدن قرار داد. این کار از یک سو لاک پشت را به نوشیدن آب تحریک می کند و در همان حال کمک می کند تا حیوان به طور خودکار آب را از راه کلواک به درون مثانه و روده­ها بمکد. تجویز خوراکی مایعات به وسیله سرنگ یا لوله معده نیز برای بی اشتهایی لاکپشت مفید است.

بی اشتهایی بعد از خواب زمستانی لاکپشت بدشکلی پوزه لاکپشت

در موارد حاد ممکن است تزریق مایعات به شکل زیرجلدی یا داخل حفره سلومیک لازم شود. سرم­های رایج در درمان پستانداران برای لاک پشت­ها قابل استفاده هستند. اگر تا پنج هفته پیشرفت چشمگیری در بهبودی حیوان مشاهده نشود پیشگویی بیماری وخیم است. اقدامات زیر کمک­های مؤثری برای درمان بی اشتهایی لاکپشت هستند:

شستشو و لاواژ کلواک

 اصلاح دهیدراتاسیون با روش­های خوراکی و تزریقی

 فراهم کردن محیط گرم – بالابردن دمای آب ویواریوم

 بالابردن قند خون به صورت مصرف مایعات خوراکی دارای قند

 در اختیار قرار دادن غذای تازه و مقوی به خصوص سبزیجات تازه

بدشکلی پوزه لاکپشت

پوزه لاک پشت­ها از بافت سخت و کراتینه درست شده است. مالش فک­ها بر روی یک دیگر به هنگام مصرف غذا باعث کوتاه ماندن و حفظ شکل طبیعی آنها می شود، ممکن است پوزه به دلایل مختلف از شکل طبیعی خود خارج شود. بدشکلی ها باعث سوء تغذیه و ناتوانی حیوان مصرف غذا می شوند. مهمترین علت­های بدشکلی پوزه به قرار زیر است :

کمبود ویتامین A

کمبود فیبر در خوراک

 بالابودن پروتئین جیره غذایی

 وارد آمدن ضربه و جراحت مستقیم به پوزه

آشفتگی در تولید کراتین به دلیل بیماری­های کبدی یا کمبود مواد معدنی

برای درمان حیوان لازم است تا در وحله اول به دلیل اصلی پدید آمدن مشکل توجه کرد و آن را اصلاح کرد اما گاهی لازم است تا به دست اوردن نتیجه مورد نظر، شکل پوزه را اصلاح کرد. اصلاح می تواند با کمک یک ناخن گیر معمولی یا با کمک یک فرز کوچک انجام شود. در نژادهای بزرگ ممکن است لازم باشد تا ابتدا از داروهای آرام بخش کمک گرفت. هنگام اصلاح پوزه باید دقت کافی به خرج داد تا این امر با کمترین آسیب به بافت های حساس این منطقه انجام شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج