0

بررسی تغذیه اسب­های بیمار

تغذیه اسب­های بیمار

در اختیار قرار دادن جیره ­ای متعادل به اسب­ها نقش مهمی در توانایی آن­ها برای مبارزه با بیماری­ها دارد و تغذیه صحیح و کامل یکی از مکانیسم ­های دفاعی بدن می­باشد. معمولاً تغذیه اسب­ های بیمار به عنوان یکی از بخش­های اصلی مراقبت و تیمار آن­ها است به طوری که برای این حیوانات رژیم غذایی خاص نقاهت در نظر می­گیرند. در این پست به طور کامل به این موضوع می پردازیم.

تغذیه اسب­ های بیمار

تغذیه اسب­ های بیمار می­تواند کاری مشکل و خسته کننده باشد. در دوران بیماری اشتهای حیوان کاهش می­یابد و ممکن است در بلعیدن نیز دچار مشکل گردد. همچنین عملکرد روده نیز کاهش پیدا می­کند و در نتیجه منجر به از دست رفتن آب بدن و اختلال در تعادل مایعات بدن می­شود. این مشکلات معمولاً زمانی که نیازمندی­های متابولیکی اسب بیشتر می­شود رخ می­دهد. یعنی در طول بیماری توان دفاعی اسب­ها کاهش می­یابد و وزن آن­ها نیز کم می­شود؛ در نتیجه بهبود و نقاهت حیوان به تأخیر می­افتد.

در اصل، درمان از بین بردن عامل بیماری­زا یا جراحت و پاکسازی هر یک از بافت­های آسیب دیده می­باشد. مدیریت کنترل شده خوراک دهی در کوتاه کردن دوره بیماری­ها نقش مفیدی دارد. این کار می­تواند از آسیب دیدگی بافت­های بدن کاسته و اثرات بعدی بیماری پس از نقاهت را به حداقل برساند.

 اثرات متابولیک بیماری­ها

اگر چه در این زمینه­ها مطالعات گسترده­ای بر روی اسب­ها انجام نگرفته­ است، در انسان­ها هر یک درجه تب، 13 درصد سرعت سوخت و ساز را افزایش می­دهد. در صورتی که وضعیتی کاملاً مشابه برای اسب­ های مختلف فرض نمائیم بیماری­ها و جراحات می­توانند میزان متابولیسم بدن آن­ها را بیش از 25 درصد بالا ببرند. گاهی اوقات یک اسب می­تواند با مصرف بیشتر خوراک این مسئله را جبران نماید اما معمولاً اسب­ های بیمار تمایلی به خوردن ندارند و در نتیجه وضعیت آن­ها روز به روز ضعیف­تر می­شود. این کاهش کارایی به افت توانایی دستگاه ایمنی مربوط است .

 جیره اسب­ های بیماری

جیره اسب­های بیمار باید چند خصوصیت ویژه را دارا باشد:

  • خوش خوراکی
  • فیبر
  • پروتئین با کیفیت کافی
  • مواد معدنی و ویتامین­ها

 خوشخوراکی

خوراک اسب­ها باید تا حدّ امکان خوش خوراک باشد تا آن­ها را به خوردن کافی ترغیب نماید. علوفه خشک شده انباری در صورتی که اسب قبلاً از علوفه با کیفیت پائین استفاده می­ نموده، برای خوراک حیوان مناسب است. ذرت می­تواند به تدریج به جیره افزوده شود زیرا در این صورت هم مورد پذیرش اسب­ها قرار می­گیرد و هم منبعی سرشار از انرژی خواهد بود.

ملاس، عصاره مالت و خوراک­ های آبدار همه می­توانند به عنوان غذاهای تازه مصرف شوند. اگر بلعیدن مواد متشکله جیره سخت باشد خوراک ­ها باید خرد و نرم شده و حتی غذاهای آبدار نیز به قطعات کوچکتری تقسیم گردند. اگر جویدن برای اسب بیمار مشکل باشد برای آن­ها جیره مایع در نظر گرفته می­شود.

برای برخی اسب­های بیمار مصرف خوراک در هشت وعده غذایی در روز لازم و حیاتی است که اولین مرتبه در صبح و آخرین وعده نیز در شب در اختیار حیوان قرار داده می­شود. هر یک از خوراک­ هایی که توسط دام بیمار پذیرفته نمی­شود، باید بلافاصله با خوراک دیگری جایگزین گردد تا در تأمین نیازمندی­های دام اختلالی رخ ندهد. خیساندن یا مرطوب کردن علوفه نیز می­تواند مفید واقع گردد و خود راهی برای تأمین آب مورد نیاز اسب­ها باشد. آغشتن برخی مواد بودار به منخرین اسب می­تواند در رفع بوی داروهای موجود در غذا مؤثر باشد.

همچنین در اختیار قرار دادن میزان زیادی آب تمیز و بهداشتی به اسب­ها ضروری است که باید به طور مرتب تعویض گردد. اگر اسب­ها از آبخوری­ های اتوماتیک استفاده می­کنند در هنگام بروز بیماری باید آن­ها را قطع نمود و از طریق سطل آب مورد نیاز حیوانات را تأمین کرد تا بتوان از مقدار مصرف آب آگاهی حاصل نمود.

تغذیه اسب­های بیمار

محتوای پروتئینی

محتوای پروتئینی جیره اسب­ های بیمار مهمتر از میزان انرژی است؛ زیرا این اسب­ها فعال نبود ولی برای ترمیم بافت­های بدن به پروتئین نیاز دارند. تغذیه کمتر از حد مناسب ممکن است حتی التیام و درمان را به تأخیر انداخته و کارایی سیستم ایمنی را کاهش دهد. علوفه گندمیان با کیفیت بالا، شیر پلت شده، کنسانتره ­های پروتئینی و کنجاله سویا همه منابعی غنی از پروتئین با کیفیت هستند. با آن که اسب­ های بالغ نمی­توانند از قند شیر استفاده کنند پلت­ های شیر مزیت بسیاری داشته و منبع بسیار خوشخوراکی از پروتئین مرغوب به حساب می­آیند.

محتوای فیبری

فیبر برای حفظ عملکرد روده­ای طبیعی، بسیار ضروری است. فیبر بقایای خوراکی را به صورت مدفوع می­ چسباند و به دفع مناسب و راحت آن کمک می­کند. با افزایش فیبر جیره، گوارش پذیری آن کاهش می­یابد. بنابراین باید در مصرف آن بین گوارش پذیری و فعالیت طبیعی روده نوعی هماهنگی ایجاد نمود. ملاس چغندرقند و سبوس گندم منابع خوش خوراکی از فیبر هستند و می­توانند به صورت پودر شده نیز مصرف شوند.

مواد معدنی و ویتامین­ها

اسب­ های بیمار ممکن است شدیداً آب بدن خود را از دست بدهند و در نتیجه تأمین منبع مناسبی از الکترولیت­ها برای کمک به آن­ها در جهت بازگرداندن تعادل مایعات بدنشان اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد. ممکن است به وسیله دامپزشک مکمل­های معدنی، ویتامین­ها و اسیدهای آمینه نیز توصیه شود که بستگی به وضعیت خنی حیوان بیمار دارد. اسب­ های کم خون به اندازه مکمل­های رایج به آهن، اسیدفویک و ویتامین B12 نیاز دارند. معمولاً سنگ آهک و نمک نیز در اختیار اسب­ ها قرار داده می­شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج