0

تاریخچه پیدایش گربه

تاریخچه پیدایش گربه

طبق تحقیقات انجام شده، معتقدند در بین قرن سوم تا ششم پیش از میلاد، گربه ب­وسیله اقوام و ملل مختلف آسیایی اهلی شده است. قدیمی­ترین تصویری که از گربه به دست آمده، مربوط به قرن ششم قبل از میلاد در آسیای صغیر و به قرن سوم پیش از میلاد در جنوب عراق کنونی به دست آمده است. در پست قبلی کلیاتی در مورد گربه بیان شد در این پست به بررسی تاریخچه پیدایش گربه شرح داده می شود.

تاریخچه پیدایش گربه

همچنین آثار به دست آمده از اهرام مصر نشان­ دهنده این آثار به قرن سوم پیش از میلاد بوده است. با توجه به این­که حفاظت انبارهای غله در مصر قدیم به عهده این حیوان گذارده شده بود، بنابراین در میان مردم مصر، گربه از احترامی خاص برخوردار بوده، به­ طوری که معتقدند، گربه در مصر باستان به مقام خدایی رسیده است. حکایت شده چون خدای خورشید سری در مصر گربه داشته و معبد آن در شهری در کنار رود نیل بوده است، طبق نوشته هرودوت تعداد افرادی که در جشن خدای خورشید یا خدای گربه شرکت می­کردند گاهی رقم آن­ها به 700/000 تن هم می­رسیده است و این افراد با نذر و نیاز و صورتی پوشیده از ماسک برنزی و یا ساخته شده از سرامیک به معبد خدای گربه روی می ­آورده­اند و بعضی از آن­ها اجساد مومیایی شده گربه خود را برای دفن در قبرستان­های اطراف معبد شهر مقدس در آغوش خود حمل می­کرده ­اند.

حکایت شده از میان خادمین معبد، گاهی افرادی سرشناس و با نفوذ از افراد عالی­ رتبه مملکتی و گاهی از فراعنه جهت نظارت بر کار معبد انتخاب می­شدند.

روایت است در جنگی که در سال 525 قبل از میلاد بین ایران و مصر درگرفت، کامبیز پادشاه ایرانی از اعتقاد پوچ مصریان استفاده کرده و به سپاهیانش دستور می­دهد گربه­ ها را روی سپر جنگی بسته و به شهری که در دلتای رود نیل قرار داشته روانه دارند، سپس دستور حمله را صادر می­کند، سپاهیان مصر وقتی با چنین منظره­ای غیر مترقبه مواجه می­شوند، از تیراندازی خودداری کرده و پا به فرار گذارده، در نتیجه سپاه ایران بدون خون­ریزی شهر را تصرف می­نمایند.

هرودوت مورخ یونانی حکایت شده در سال­های بین 524- 485 پیش از میلاد وقتی به مصر رسید، متوجه شد مصریان از نگهداری گربه برای مبارزه با جوندگان و جلوگیری از آفات غلات استفاده می­کنند. در آن زمان مردم یونان بیشتر از راسو و مار برای مبارزه با آفات و دشمنان غلات استفاده می­کردند.

گربه از اواخر قرن یکم بعد از میلاد در یونان و روم قدیم رسماً به عنوان یک حیوان خانگی پذیرفته شد.پالادیوز نویسنده مشهور رومی می­نویسد، در روم قدیم برای مبارزه با موش کور که در تاکستان­ها به وفور یافت می­شد، به خصوص در سال 250 بعد از میلاد که این جوندگان به مزارع و تاکستان­های آن­ها حمله می­کردند، از وجود گربه جهت مبارزه با این جوندگان استفاده می­کردند، این حیوان بعداً در پادگان­های نظامی رومیان در سرتاسر اروپای مرکزی به دریح راه یافت و چنان مورد استقبال مردم آن سامان قرار گرفت که اگر کسی گربه­ای را از بین می­برد، می­بایست خون­ بهای آن را پرداخت می­کرد. خون­ بهای گربۀ تلف شده بدین صورت بود که گربه تلف شده را از دم آویزان می­کردند و آن­قدر گندم می­ریختند تا جسد حیوان در توده گندم پوشیده شود و یا یک میش باردار به ­عنوان جریمه بایستی پرداخت می­کرد.

تاریخچه پیدایش گربه

در اواخر قرن ششم وقتی گریگور در سال590 به­ عنوان پاپ اعظم منصوب شد، دستور داد از آزار و شکنجه گربه­ ها مردم دست بردارند و مردم در بین خود چنین شایعه کرده بودند که پاپ در تمام اوقات شبانه روز یک گربه در آستین خرقه خود مخفی نگه می­دارد و از این حیوان حمایت و محافظت می­کند، از همان زمان بود که به دستور او گربه­ ها نیز به دیرها و صومعه ­سراها راه یافتند. در همان زمان بود که مصری­ها، هندوها و چینی­ها هم­زمان توانستند گربه ­های وحشی را اهلی نمایند. در یکی از قدیمی­ترین کتب در چین به نام «ادن» برای اولین­بار نویسنده کتاب از گربه به نام حیوانی آسمانی یاد کرده که مزارع را از دستبرد جوندگان محفوظ نگه می­دارد.

ژاپنی­ها نیز برای حفاظت از مزارع کشاورزی خود گربه را از چین به ژاپن برده و همیشه از ارزش و اعتبار زیادی در میان مردم برخوردار بود، ولی بعد از گذشت 500 سال از مهاجرت این حیوان به ژاپن اعتقادات پوچ و خرافی این رابطه حسنه را به هم زد و این داستان که گربه هر وقت مایل باشد دم خود را می­تواند به مار تبدیل کند شدت گرفت و به همین علت و اعتقادات پوچ و بی­اساس، دم این حیوان دوست­ داشتنی را می­بریدند. به همین علت در نقاشی­های بعد از قرن چهاردهم بیشتر نقاشی­ هایی که از گربه ­ها مشاهده می­کنید، از داشتن دم بی­ نصیب بوده است.

امروز نژاد گربه ­های بدون دم از این گروه نبوده، بلکه در اثر موتاسیون، این نژاد جدید به وجود آمده است. در ایران گزارش جامعی درباره سیر تحول گربه در دست نیست. شاید به علل از بین رفتن، کتب، دست­ خط­ها و آثار تاریخی ایران که به دست اقوام مختلف، از بین رفته باشد، ولی وجود یک مجسمه برنزی گربه مربوط به ایران باستان، نشان می­دهد که در این کشور نیز گربه به ارج و مقامی والا داشته است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 3.3]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج