0

تغذیه استاندار مرغ و خروس لاری

تصویر پیدا نشد !

با فرض اینکه افراد گله، سالم و عاری از انگل های داخلی و خارجی باشند، تغذیه استاندار مرغ و خروس لاری  مهم ترین عامل افزایش باروری و جوجه درآوری تخم­ها محسوب می شود. تغذیه آنها از طرفی روی هدف ما در جهت توسعه جوجه های سالم نیز اثر می گذارد. در ادامه نکات تغذیه استاندار مرغ و خروس لاری را به طور کامل شرح داده می شود.

تغذیه

نباید در تغذيه خروس­های جوان و بالغ، کم گذاشت و کوتاهی کرد.
سلامت آنها مهمترین معیار برای خریداران است. خروس­های با وضعیت بدنی مناسب و بدون ذخیره چربی بهترین هستند. در حالی که جیره های تخصصی خروس جنگی گران است ولی می توان آنها را با توجه به میزان پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه مورد نیاز آنها فراهم کرد که در پست هر آنچه در مورد تغذیه مرغ و خروس لاری به طوز کامل پرداخته شد بطوری که با مصرف آنها خروس­ها به خوبی رشد کرده و هیئت بدنی مناسب و مورد پذیرش خریداران خروس­ها بوجود آید. برای مثال می توان جيره تجاری جوجه های گوشتی را بصورت آردی یا پلت مورد استفاده قرار داد و در کنار آن از خرده برنج بویژه در مراحل پایانی دوره رشد استفاده کرد. در کنار این مواد می توان از مکمل های ویتامینی و مواد معدنی مناسب استفاده کرد که معمولاً برای گله­ های بزرگ بکار می رود.

برای اطمینان از تتغذیه استاندار مرغ و خروس لاری به ویژه از نظر پروتئین در گله مولد، لازم است حدود یک ماه قبل از شروع فصل تخمگذاری و جوجه کشی، مقدار غلات جیره را کاهش داد. مصرف زیاد دانه های غلات علت اصلی عدم توازن جیره مصرفی آنها است. می توان به صورت دوره ای مرغ ها و خروس های گله را توزین کرد.

کاهش وزن در حد ۱۰ درصد اثرات زیانباری بر تولید مثل آنها دارد. خروس های با تغذیه نامناسب تولید اسپرم کافی نمی کنند و مرغ های مزبور نیز تخمگذاری مناسبی نخواهند داشت. برای بهبود موفقیت جوجه در آوری آنها لازم است از جیره مخصوص گله های مولد استفاده کرد که پروتئین آن در حدود ۲۰ درصد است. حدود ۲ تا ۴ هفته قبل از خواباندن تخم­ها می توان مصرف این نوع جیره را شروع کرد.

مواد اولیه مورد استفاده در ترکیب جیره غذایی گله مولد باید تازه باشد و بعد از مخلوط کردن آن، بیش از دو هفته باقی نماند. در فصول گرم نگهداری جیره از این هم کمتر باشد. حتی درصد تغذیه بهترین جیره غذایی، ویتامین های محلول در چربی آن در نتیجه اکسیداسیون در ذخیره سازی های طولانی تخریب می شود.

در صورتی که هر گونه اشکالی در مورد تازگی مواد اولیه خوراکی داشتید، سعی کنید گله مولد را با مکمل های طبیعی بویژه در فصل تولید مثل تغذیه کن برخی از مهمترین این مکمل ها به شرح زیر است:

  • ویتامین A که برای حفظ و تقویت قابلیت جوجه دراوری تخم ها لازم است. این ویتامین از منشأ گیاهان سبز، ذرت زرد و روغن ماهی است. در صورت استفاده از روغن کبد ماهی باید از نوع تازه آن استفاده کرد و هر روز آن را با جیره مخلوط نمود.
  • ویتامین D برای تولید تخم بویژه برای استحکام پوسته لازم است و منشأ طبیعی آن روغن ماهی کد و نور آفتاب است.
  • ویتامین E که برای باروری و قابلیت جوجه در آوری لازم است و بویژه در روغن جوانه گندم، دانه های کامل و بسیاری از مواد سبز تازه وجود دارد.
  • کلسیم نیز مکمل لازمی است و کمبود آن موجب نازک شدن پوسته تخم­ها و کاهش جوجه در آوری تخم ها می شود. از آنجا که مرغ ها دارای نیاز کلسیمی متفاوتی هستند می توان یک منبع مناسب کلسیم همچون پوسته صدف یا کربنات کلسیم گرانوله را بصورت آزاد و در ظرفهای جداگانه در اختیار آنها گذاشت تا هر مرغ یا خروس در حد مورد نیاز خود از آن مصرف کند.

علاوه بر گله مولد، در تمامی دوره پرورش خروس ها می توان از مواد پروبیوتیکی مناسب استفاده کرد. این مواد میکروارگانیسم های مفید دستگاه گوارش را افزایش داده و تراکم میکروب های مضر را کاهش می دهند. برخی فروشگاه­های مواد خوراکی طیور این مواد را نیز عرضه می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج