0

خصوصیات درب و پنجره استاندارد سالن پرورش کبک

خصوصیات درب و پنجره استاندارد سالن پرورش کبک

دیوارهای سالنهای پرورش طیور و کبک دیوارهای سالنهای پرورش بصورت توپر یا تو خالی و از انواع مصالح ساخته می شوند. برای عایق کاری دیوارها یک لایه به ضخامت ۵-۳ سانتی متر از هوا، پشم شیشه، یونولیت، پلاستیک و … در داخل دیوار در نظر می گیرند.خصوصیات درب و پنجره استاندارد سالن پرورش کبک نیز یکی از موارد بسیار مهم در سالن های پرورش که تاثیر بسیار زیادی در رشد و پرورش طیور دارد .در این مقاله به خصوصیات درب و پنجره استاندارد سالن پرورش کبک و انواع آن ها می پردازیم.

دیوارها را از انواع مصالح ساختمانی بصورتهای زیر می سازند:

الف – دیوارهای آجری. رایج ترین نوع دیوارها می باشند و با ملات بتون به ضخامت ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر ساخته می شوند و ضروری است قسمت داخلی را با سیمان بپوشانند.

ب- دیوارهای بلوک سیمانی. مناسب مناطق گرمسیر یا سردسیر هستند و بطور معمول لایه داخلی را برای عایق کاری با ملات پر نمی کنند. سریع ساخته شده و استحکام خوبی نیز دارند.

ج- دیوارهای چوبی. سبک، ارزان و عایق خوبی هستند ولی در برابر آتش حشرات و رطوبت و نم آسیب پذیر هستند و نمی توان آنها را ضد عفونی این مشکلات بایستی چوب با مواد نگهدارنده و ضد رطوبت پوشانده شود داخلی از یک لایه آلومینیوم استفاده شود.

د- دیوارهای چند لایه یا ساندویچی، معمولاً بصورت پیش ساخته تهیه می شوند داخلی و خارجی آنها از مواد مقاوم به آتش و ضد عفونی مثل ورقه های آن آلومینیوم و آهن ضد زنگ پوشیده شده است و در بین دو لایه نیز از مواد عایقی رطوبت مثل پشم شیشه، یونولیت، اسفنج و … استفاده می شود. سطح داخلی دیوارها بایستی صاف و فاقد هرگونه ترک خوردگی و درز باشد و باید با سیمان پوشیده شود تا بتوان براحتی آنها را شستشو و ضد عفونی کرد. ممکن است در داخل سالن از دیوارهای جدا کننده نیز استفاده شود که معمولاً موقتی و قابل حمل هستند و از توری یا مواد ارزان و سبک ساخته می شوند و ارتفاع آنها را معمولاً۲-۱ متر در نظر می گیرند و حتی ممکن است سطح دیوارها را با موادی مانند پلاستیک نیز بپوشانند.

 درب واحدهای پرورش کبک

در واحدهای پرورش کبک معمولاً دو نوع در وجود دارد: درب ورودی مزرعه، درب ورودی سالن.

درب ورودی مزرعه پرورشی درب ورودی مزارع را معمولا با آهن می سازند. برای سهولت رفت و آمد بهتر است عرض درب حداقل ۴ متر در نظر گرفته شود و ارتفاع محدود به چیزی نباشد. در محل درب ورودی تعبیه حوضچه ضد عفونی الزامی است و این حوضچه باید بطول ۵ و عرض ۴ متر باشد و از دو طرف شیب داشته باشد. در کنار درب اصلی معمولاً درب کوچکتری برای رفت و آمد افراد در نظر گرفته می شود که آن نیز باید حوضچه ضد عفونی داشته باشد و حتی اگر در همان درب کوچکتر حمام هم قرار دهند بهتر است.

درب ورودی سالنها

دربهای سالنهای پرورشی از طرف خارج تحت تأثیر گرما و سرما و رطوبت و از طرف داخل هم تحت تاثیر حرارت و رطوبت سالن هستند و هم چنین در كل تحت تاثیر فشارهای مکانیکی نیز می­باشند. پس بهتر است از فلز ساخته شوند و در آنها از مواد عایق استفاده شود. بعلت رفت و آمد زیاد سطح جلوی درب­ها باید با بتون پوشیده شود و شیب مختصری بطرف خارج داشته باشد. ابعاد دربهای اصلی باید عرض۲۰۰ – ۲۵۰ و ارتفاع ۲۱۰ سانتی متر و سایر دربها عرض ۱۳۰-۹۰ و ارتفاع ۱۹۰-۲۲۰ سانتی متر داشته باشند. اگر دربها سنگین باشد بهتر است بصورت کشویی باز و بسته شوند و اگر بزرگتر از ابعاد فوق ساخته شوند بهتر است بصورت دو لنگه ساخته شوند. دربها باید بطرف خارج باز شوند. دستگیره های دربها بهتر است طوری باشند که هم ازداخل و هم از خارج قابل باز و بسته کردن باشند و بهتر است قسمتی از درب دارای پنجره شیشه ای باشد تا بتوان طرف دیگر رادید. در جلوی دربهای ورودی حوضچه ضد عفونی نیز ضروری می باشد. معمولاً برای جلوگیری از بیرون رفتن طیور یا کمتر شدن تغییرات هوایی و یا گذاشتن وسایل مخصوص پرورش جلوی دربهای ورودی یک محوطه کوچک در نظر گرفته می شود.

پنجره های سالن های پرورش

در سالن های پرورش و نوع سالنهای باز یعنی دارای پنجره برای ورود نور و هوا از پنجره استفاده می شود. سه نوع پنجره در سالنهای پرورش وجود دارد:

۱. پنجره های جلویی: در مناطق سردسیر پنجره ها در جهت جنوب غربی سالن ساخته می شوند که بتوان از حداکثر نور و تابش خورشید استفاده کرد.

۲. پنجره های عقبی: در جهت شمالی و شرقی در نظر گرفته می شود و برخلاف پنجره های جلویی تعداد آنها بیشتر ولی اندازه آنها کوچکتر می باشد و بیشتر برای تهویه بکار می روند.

٣. پنجره های سقفی: در سالنهای سقف شیبدار معمولاً بین دو سقف و در سالنهای با سقف گنبدی در بالای طاق­ها از این پنجره ها استفاده می شود و برای تهویه ونور بسیار مناسب هستند.

مشکل عمده کلیه پنجره ها این می باشد که شیشه و قاب فلزی اطراف پنجره ها رسانای خوبی برای گرما هستند و باعث اتلاف حرارت و در فصل گرم باعث گرمای بیشتر سالن پرورشی می شوند و در ضمن چون اشعه ماوراء بنفش از شیشه عبور نمی کند در نتیجه نور عبوری فاقد اثر ضد عفونی کننده است.

برای حل این مشکلات معمولاً سطح پنجره را کمتر در نظر می گیرند و ترجیحاً سالن ها را از نوع بسته یعنی بدون پنجره طراحی می کنند که رایج ترین سطح پنجره ۸-۳ درصد و بطور میانگین 05/0 سطح کف سالن در نظر گرفته می شود. پنجره ها در دیوارها طوری نصب می شوند که ۷۵ درصد در دیوار جنوبی و ۲۵ درصد در دیوار شمالی قرار می گیرند.

جهت جلوگیری از کوران و تهویه بهتر است پنجره ها بطرف داخل و از بالا به پائین و تا نیمه باز شوند و تا حد امکان روبروی هم نباشند. در فصول گرم می توان جلوی پنجره ها سایبان نصب کرد، چون پنجره ها نمی توانند و یا خیلی کم می توانند گرما را حفظ کنند در نتیجه قطرات آب ایجاد می شود که سطح داخلی و گاهی اوقات پوشال بستر را خیس می کنند و برای اینکه مشکلات بهداشتی پیش نیاید شیارهایی مخصوص به عرض ۲-۵ میلی متر در کناره زیرین شیشه ها تعبیه می کنند تا آبها به خارج هدایت شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج