0

خصوصیات و ویژگی های مرغ شاخدار

خصوصیات و ویژگی های مرغ شاخدار اینست که  سر آنها پرهای کمی داشته و منقار نسبتاً بزرگ و شاخ آنها سبب جلب توجه بیننده می شود. نرها نسبت به ماده­ها دارای سیخک بزرگتری هستند. این مرغان به علت دارا بودن بدنی قوی و نسبتاً گرد و توپر نیز جلب توجه می­کنند. به تاریکی علاقه دارند در نتیجه در ساختمان های کم نور و با روشنایی کم می توان تعداد زیادی مرغ شاخدار پرورش داد. همچنین مقاومت بسیار بالای این پرنده در مقابل بیماریهاست و تلفات آن بسیار ناچیز است. این پرنده در برابر گرما، حمل و نقل و جابه جایی نیز مقاومت زیادی دارد که مجموع این غرایزطبیعی می تواند در کاهش هزینه های خوراک مرغ شاخدار ، سوخت و برق کمک بسیاری به تولید کننده نماید و سود نهایی را افزایش دهد. درادامه به خصوصیات و خوراک مرغ شاخدار می پردازیم و نکات آن ها را بررسی می کنیم.

به طور کلی خصوصیات و ویژگی های مرغ شاخدار ذیل می باشد:

  • پرندگان مقاوم وجان سختی هستند.
  • مقاوم دربرابربسیاریازشرایط آب و هوایی.
  • مقاوم دربرابربسیاری ازبیماریهای شایع.
  • نیاز به لانه های گران قیمت نمی باشد.
  • قابلیت چرایی بالا.
  • مصرفخ و راکهایی که درتغذیه مرغ ازآن نمیتوان استفاده کرد.
  • مقاومت دربرابرمایکوتکسینها و آفلاتوکسین.
  • پوسته تخم مرغ شاخدارسخت ترازپوسته تخم مرغ بوده وشکستگی آن نیزکمتراست.
  • گوشت مرغگینه (شاخدار) غنی از ویتامین و از نظر کلسترول کم بوده است.

مرغان مروارید اقلام فیبری را مورد تغذيه قرار دهند

مرغان مروارید قادر هستند تا از مواد کم ارزش استفاده کرده و اقلام فیبری را مورد تغذیه قرار دهند به همین دلیل هزینه های تغذیه ای را کاهش می دهند.

با توجه به اینکه ایستگاه تحقیقاتی بناب میزبان مرغان مروارید در سطح منطقه و شاید در سطح کشور است، این گونه با ارزش در این ایستگاه پرورش داده شده و در منطقه توزیع می شود.

اجرای پروژه های تحقیقاتی بر روی این گونه و معرفی خصوصیات صفاتی این گونه باعث شده است که با گذشت زمان بهره برداران بیشتری متقاضی پرورش آن بوده و مراجعات متعددی جهت تهیه آن به ایستگاه تحقیقاتی بناب صورت گیرد. با این وجود بهره برداری بهتر از این گونه مستلزم اجرای پروژه های تحقیقاتی بیشتر در مورد افزایش وزن و همچنین قدرت تولید مثلی آن است.

بکارگیری برنامه های نوری جهت افزایش تولید تخم در مرغان مروارید، تعیین نیاز حرارتی مرغان مروارید جهت افزایش بهره وری پرورش در سالن های صنعتی، استفاده از پسماندهای کارخانجات صنایع غذایی و کشاورزی در تغذیه مرغان مروارید و بکارگیری تکنیک های نوین جهت اصلاح ژنتیکی مرغان مروارید، از برنامه های تحقیقاتی در مورد مرغان مروارید است.

خوراک مرغ شاخدار

اهمیت اقتصادی

اصطلاح مرغ گینه (شاخدار)، نام رایج هفت گونه از خانواده گاليناكوس است که بومی قاره آفریقا بوده و حیوان شگفت انگیزی که قدرت تطبیق بالایی با محیط دارد و می تواند از دمای ۴۰ درجه زیر صفر سیبری گرفته تا گرمای طاقت فرسای گینه در آفریقا زندگی کند. در بیشتر نواحی جهان آنها را برای گوشت و تخم پرورش می­دهند. طعم گوشت آنها مشابه طعم گوشت پرندگانی همچون قرقاول، بلدرچین و کبک بوده و دارای ارزش غذایی بالایی می باشد. گوشت آنها با چربی کم و سرشار از اسیدهای چرب ضروری است . پس از کشتن و تمیز کردن پرنده نسبت گوشت به استخوان ۸۰ به ۲۰ می باشد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج