0

راهنمای چگونگی اضافه کردن طبقه بر روی کندوها

اضافه کردن طبقه بر روی کندوها

پس از آماده شدن کلنی­ ها برای بهره ­برداری از شهد طبیعت و به محض شروع شدن جریان شهد زنبورها شروع به ترشح موم سفید رنگ و تازه کرده و آثار این موم در سطح فوقانی قاب ­های حاوی نوزادان مشاهده می­شود. این وضعیت مبین این است که طبقات ذخیره عسل باید بلافاصله روی کندوها مستقر گردند. در صورتی که افزون طبقات به تأخیر بیافتد زنبورهای چراکننده شهد را در سلول­های خالی شان­ه های حاوی نوزادان ذخیره می­نمایند و علاوه بر مشکلاتی که قبلاً به آن اشاره شد موجب تحریک کلنی به تولید بچه کندو و همچنین کاهش پرورش نوزادان می­شوند. در نتیجه تولید عسل تقلیل یافته و در نهایت کلنی­ ها ضعیف خواهند شد. همانطور که قبلاً گفته شد بهترین کار این است که در هنگام اضافه کردن طبقه روی کندوها ملکه و نوزادان را در یک یا دو طبقه تحتانی (بسته به جمعیت کلنی) و در زیر شبکه ملکه محبوس کرده و طبقه ­ای که حاوی شان­ه ها مخصوص ذخیره عسل است روی شبکه ملکه مستقر نمود. در چنین وضعیتی باید همیشه شان­ه های خالی برای تخم­ریزی ملکه در طبقه یا طبقات زیر شبکه ملکه موجود باشد. دراین پست چگونگی اضافه کردن طبقه بر روی کندوها راهنمایی میشوید.

اضافه کردن طبقه بر روی کندوها

با این تغییرات نه تنها فضای کافی برای پرورش نوزادان فراهم می­گردد بلکه از ازدحام بیش از حد زنبورها و تولید بچه کندو نیز جلوگیری شده و مهمتر از همه این که منطقه پرورش نوزادان از محل ذخیره عسل تفکیک شده و مسائل و مشکلات عدیده اشاره شده پیش نمی­آید.

در مواقعی که زنبوردار علاقه داشته باشد جمعیت نوزادان کلنی خود را فقط در یک طبقه نگهداری نماید ولی شان­ه های حاوی نوزادان بیش از ظرفیت یک طبقه است در این وضعیت توصیه می­شود شان­ه های حاوی تخم، لارو و چند شان خالی را در بدنه (طبقه اول) مستقر کرده سپس شبکه ملکه هروی آن گذاشته و یک طبقه حاوی شان­ه های خالی روی شبکه قرار داده و در طبقه سوم (فوقانی) سایر شان­ه های شفیره و شان­ه های خالی قرار داده می­شود.

در این صورت نوزادان طبقه سوم به تدریج به حشره کامل تبدیل شده و فضای خالی ایجاد شده در آینده برای ذخیره عسل به کار برده می­شود. متناسب با پر شدن فضای پرورش نوزادان (در زیر شبکه ملکه) و فضای ذخیره سازی عسل (در بالای شبکه ملکه) می­توان شان خالی و یا طبقه اضافه نمود.

در مناطقی که جریان شهد طبیعی برای مدت طولانی (چندین هفته) ادامه دارد توصیه می­شود که منطقه پرورش نوزادان دو طبقه در زیر شبکه ملکه منظور شود. بدین منظور ابتدا ملکه را در یک طبقه در زیر شبکه محبوس کرده و پس از مدت حدود 10 روز و متناسب با پر شدن شان­ه ها از نوزادان، طبقه دیگر را در زیر شبکه اضافه می­نمایند. با این عمل ضمن منسجم نگاهداشتن شان­ه های نوزادان به تدریج فضای کافی در اختیار ملکه و نوزادان قرار داده می­شود.

اضافه کردن طبقه بر روی کندوها

لازم به تذکر است که عدم استفاده از شبکه ملکه برای جداسازی منطقه پرورش نوزادان از محل ذخیره سازی عسل علاوه بر مشکلاتی که قبلاً به آن اشاره شد باعث صرف وقت بیشتر، زحمات و هزینه بیشتر و بهره­برداری کمتر از کلنی­ه های زنبور عسل می­گردد. با این حال متأسفانه در ایران تا کنون استفاده از شبکه ملکه رایج نشده و شاید یکی از دلایل آن عدم سهولت دسترسی به این وسیله است.

توصیه می­شود برای ذخیره سازی عسل در طبقات به جای استفاده از شان­ه های معمولی استاندارد، از شان­ه های کم عمق (کم عرض) استفاده شود. این شان­ه ها را که در اصطلاح نیم قابی گفته می­شود در داخل نیم­ طبقه قرار داده و روی شبکه ملکه قرار می­دهند. بدیهی است متناسب با جریان شهد طبیعی می­توان تعداد متعددی از این گونه نیم ­طبقه ­ها را روی هر کندو قرار داد.

در صورتی که یک نیم­ طبقه حاوی عسل روی طبقه ­ای که ملکه در داخل آن مستقر است قرار داده شود حتی در صورتی که شبکه ملکه به کار برده نشود، معمولاً ملکه در همان طبقه باقی مانده و به طبقات فوقانی منتقل نخواهد شد. استفاده از نیم­قابی و نیم­طبقه کار نقل و انتقال شان­ه های عسل را راحت­تر کرده و از طرف دیگر در هنگام برداشت عسل دور کردن زنبورها از روی این گونه شان­ه ها به وسیله مواد شیمیایی دور کننده با سهولت بیشتری انجام می­گردد. علاوه بر این در جریان استخراج عسل از نیم ­قابی­ها به وسیله دستگاه اکستراکتور معمولاً آسیب کمتری به آن­ها وارد می­شود.

در صورتی که شان بافته شده در دسترس نباشد می­توان از قاب­های حاوی برگه موم استفاده کرد و برای ذخیره سازی عسل به کار برد. بدین منظور بهتر است در داخل طبقه ذخیره عسل دو یا سه عدد شان بافته شده را در کنار دیواره­ ها قرار داده و سپس مابقی فضای آن را با قاب­های برگه ­موم پر نمود.

توصیه می­شود که برگه موم با شروع جریان شهد طبیعی در داخل کندوها گذاشته می­شود و در صورتی که زودتر از آن موقع عمل شود زنبورها اغلب برگه موم را از محل اتصال به قاب از پائین و طرفین جویده و پاره می­کنند.

در صورتی که برگه موم پس از جریان شهد طبیعی در داخل طبقه مستقر گردد معمولاً زنبورها آن­ را بهتر از موقعی می­بافند که در داخل منطقه پرورش نوزادان گذاشته شود. اگر طبقه حاوی برگه موم بر روی طبقه ذخیره عسل قرار داده شود زنبورها علاقه زیادی به بافتن آن­ها نشان نخواهد داد.

لذا در چنین وضعیتی توصیه می­شود که طبقه برگه موم در زیر طبقه ذخیره سازی عسل مستقر گردد. این عمل باعث فراهم شدن فضای بیشتری برای زنبورها شده و عمل ترشح موم و شان­ه سازی راتحریک می­نماید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 1]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج