2

روش رام کردن و دهندار کردن سهره

روش رام کردن و دهندار کردن سهره

یکی از مهم ترین ویژگی های یک پرنده زینتی آواز خوان، اهلی بودن و یا رام بودن آن می ­باشد. پرنده وحشی با تمام زیبایی اش در قفس آواز نمی خواند، مگر زمانی که احساس آرامش کند. در واقع پرندگان آواز خوان چه در طبیعت و چه در قفس زمانی آواز می خوانند که در سلامت کامل باشند و احساس خطری از جانب محیط اطراف متوجه خود ندانند. شاید به همین دلیل است زمانی که یک بلبل یا یک سهره در اوج آواز خوانی پرنده ای شکاری یا گربه و یا حتی انسان را در نزدیکی خود می بیند. ضمن قطع آواز اقدام به صدور هشدار به سایر پرندگان از طریق ایجاد اصواتی خاص می نماید. در حقیقت احساس ترس و وحشت پرنده از آن چه در اطراف اوست عامل قطع آواز و صدور هشدار به سایر پرندگان است. در ادامه روش رام کردن و دهندار کردن سهره را بررسی می کنیم.

روش رام کردن پرنده

يقيناً اگر شما پرنده ای وحشی را در قفس و در نزدیکی خود قرار دهید تا مدتی نه تنها آواز نمی خواند بلکه خود را به دیواره های قفس می کوبد و این همان چیزی است که هیچ پرورش دهنده ای مواجه با آن را دوست ندارد.

اگر مایل به شنیدن آواز یک پرنده وحشی در محیط قفس و در منزل خود هستید ابتدا باید این پرنده را رام و اهلی کنید و این امر زمانی میسر خواهد بود که پرنده نسبت به شما احساس ترس و وحشت نداشته باشد.

احساس ترس پرندگان امری غریزی است که البته بخشی از آن نیز اکتسابی می باشد. شاید جوجه سهره ای را دیده باشید که گربه ای را روی دیوار می بیند و یا قوشی را در آسمان مشاهده می کند و به آن خیره شده و اصوات خاصی از خود ساطع می کند. آیا به نظر شما این جوجه در قفس که نه گربه ای دیده و نه قوشی و عقابی، پس چرا می ترسد؟ این همان غریزه حیوان است.

به حکم غریزه پرندگان انسان را نیز دشمن خود می دانند و از او هراس دارند. شاید بتوان گفت همین احساس ترس و وحشت پرندگان یکی از عوامل بقای آنان در طبیعت است.

دهندار کردن سهره از نظر یک با تجربه

مهمترین امر در زمینه دهندار کردن سهره انتخاب جوجه سهره کال از مناطق معروف و دارای شهرت است که زیر۳۵روز سن داشته و هنوز منقارش بادمجانی رنگ باشد، برای دهندار کردن جوجه سهره ای را انتخاب کنید که درشت و کشیده باشد، هرچه جوجه سهره جوانتر باشد بهتر و کاملتر ردیف های آواز را یاد می گیرد، پرنده را در جایی نگهداری کنید که صدای زائدی جز ريتم آموزشی که باید یاد بگیرد نشنود، جعبه آموزش سهره گزینه بسیار خوبی برای این دوران است.

برای بهتر دهندار کردن جوجه سهره از آوازهایی استفاده کنید که نویز نداشته و دارای کیفیت بالا و مطلوب پخش و ترجیحاً آواز موقوم باشد، برای پیشرفت در روند آموزش در زمانهای مذکور از ۳سی­دی که شامل: ۱-ریزه خوانی(۱ماه) ۲- کوتاه بلند (۲ماه) 3- قرص خواندن به مدت (۵ماه). یا اینکه از صدای آموزشی سهره استادی استفاده کنید که از ریزه خوانی بصورت پله­ای آواز را با مقدمه چینی آغاز می کند، بعد از گذشت این دوران همچنان سهره را در جایی قرار دهید که صدای پرنده دیگری را نشنود و هفته ای ۲ بار به مدت ۳ساعت آواز کامل را برایش تکرار کنید.

آموزش اواز را تا یکسالگی جوجه سهره که دهن هایش قرص و مرتب می شود ادامه دهید و بعد از یکسالگی فقط در زمانهای تولکی و پر ریزان سهره آواز ضبط شده رابرایش تکرار کنید تا خواندنش پخته یا به اصطلاح دهنهایش جا بیفتد.

نکاتی در مورد دهندار کردن جوجه سهره توسط سی دی

متاسفانه در بازار سی دی هایی که هست و می فروشند چندان استاندارد نیستند و برای دهندار کردن جوجه اصلاً بکار نمی آیند. یکی از اشکالات این سی دی ها کیفیت بد صدا هست. دومین مشکل این هست که تا سی دی بالا میاید پخش می شود. بدون هیچ سلام علیکی شروع می کند به آواز خوانی و چهچه زدن کامل، سومین اشکال هم اینست که دهنی که می فروشند دهنی نیست که قیمتی باشد. خود سهره باز اش از اون دهن استفاده نمی کنند، مشکل چهارم اکثر این سی دی ها از سهره ای گرفته شده اند که تو اوج مستی هستند و صداشون طوری هست که جوجه ها توانایی تفکیک همه نتها را ندارند و مشكل آخر اینست که اصلاً تراک جداگانه ای مبنی بر ریزه خوانی درون سی دی ها نیست.

بهترین سی دی ها سی دی های هستند که صدای سهره بطور واضح شنیده شود، از ریز خوانی شروع کنند کم کم بیاید، قیس، سردهن و بعد تو دهنی و چهچه کامل.

دهندار کردن جوجه سهره و ویژگی های سهره استاد

بهترین روش برای دهندار کردن سهره استفاده از سهره استاد است.

ویژگی های سهره استاد

هر سهره ای که دهن داشت را نمی توان برای دهندار کردن جوجه ها در نظر گرفت مگر در یک صورت برای فرد زیاد مهم نباشد. اما برای کسانی که در فکر این هستند که بهترین­ها را تربیت کنند این نکات خیلی مهم است: یکی از آن بخوان بودن سهره استاد چون سهره مثل دستگاه سی دی یکسره نمی­خواند و سهره ای که کم بخونه مثل معلمی است که کتاب تاریخ ۶۰۰ صفحه ای را در یک دوره تحصیلی ۵۰ صفحه در میان بخواند و درس بده، دومین ویژگی سهره استاد نرمال خوانی و با ریتم خواندن سهره است. سهره های که با عجله آواز خوانی می کنند زیاد به درد استاد شدن نمی خورند، سهره های استاد باید خون سرد باشند. ویژگی سوم سهره استاد تکرار کردن سردهن های خودش هست اگر توجه کرده باشید سهره های استاد پشت سر هم قیس میکشند بعد پشت سرهم چند تا سردهن دوباره چند تا قیس و بعد چند تا سردهن متفاوت، کم دیده می­شود سهره هر ثانیه سردهن­های متفاوتی نشان بدهد همیشه تکرار می کند، یک ویژگی هم هست که اگه سهره استاد داشته باشد بهتر از همه چیز است آنهم ذات داشتن است. من بشخصه دوست دارم سهره استاد وقتی قیس میکشه یه چرخش 180 درجه بزنه چون جوجه های که اونو میبینند دقیقاً این حرکت را تلقین می کنند نکته دیگر که بدانید بد نیست برخی حرفه ای ها هیچ موقع سهره استاد خودشان را جفت نمی­اندازند.

رام کردن و دهندار کردن سهره

نکاتی در مورد انتخاب جوجه ها

سوای از نر ماده بودن جوجه ها چند چیز را برای انتخاب جوجه های خود در نظر بگیرید برای اینکه احتمال نر بودن سهره هایتان زیاد باشد جوجه های درشت با چشمهای گرد و بزرگ انتخاب کنید سعی کنید که جوجه اول را انتخاب کنید چرا که نر بودن یک قضیه است و طرف دیگر سیاهی و یک دست بودن، جوجه اول بیشتر به پدر می کشد (انواع نژاد سهره).

این که میگویند جوجه های فلان شهره فلان منطقه زیاد گوش ندید چون واقعاً همه راست نمی­گویند. ولی یک چیز را در نظر داشته باشید جوجه های که مال منطقه ای هستند که دور و برشان پر سهره هست بدرد این کار نمی خورد چون جوجه یک دهن از خودپدرش برمی دارد یک دهن از زن همسایه و آخرش هم معلوم است که چی می شود درست که جوجه هست نمی تواند بخواند اما تو مغزش این صداها ضبط می شود و هرموقع سهرهای اون دهنو بزنه این نا خدا گاه همون دهن را میاد و در جمع آدم را سکه یه پول می کند. پس از جوجه های انتخاب کنید که تعداد کمی دران منطقه هست. سن جوجه که از همه مهمتر است سن پایین بهتر.

یک جوجه سهره وقتی با پدر و مادرش میاد بیرون و یک هفته اول غذا خوردن را یاد میگیرد اگه آنرا بگیری، دو ماه کافی است تا دهنشو کامل بردارد شاید نتونه بخونه کامل ولی یاد گرفته است. جدای از تمام نکات بالا به درشتی و استیل بدن جوجه توجه کنید به شجره نامه اجدادی سهره توجه کنید (جوجه های فلان شهر) به ذات دار بودن توجه کنید. جوجه ای بهترین هست که از سه تای بالا بیست باشه اما من خودم برای انتخاب از پایین رو به بالا می روم. من دوست دارم ذات خواندن داشته باشد. قیافه ذات دار بودن جوجه را هم از جیک جیک کردن روزهای اول و اینکه از نترس بودن اون نسبت به انسان و شیرین بازی­هایش می شود فهمید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت

[av_button label=’محصولات مجموعه پرورش ماکیان نیازی‘ link=’page,1115′ link_target=’_blank’ size=’large’ position=’center’ label_display=” icon_select=’yes’ icon=’ue854′ font=’entypo-fontello’ color=’theme-color’ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff’ av_uid=’av-4jddcd’ admin_preview_bg=”]

امتیاز شما به مقاله
[: 23 امتیاز از مجموع: 4]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. جواد گفت:

    سلام من این سه سیدی برای آموزش سهره که گفتین از کجا باید تهیه کنم

  2. حسن گفت:

    سلام بین سهره یا سهره قناری کدام آواز بهتری دارد

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج