0

شدت نور در مرغداری و بررسی واحدهای سنجش شدت نور

شدت نور در واقع بیان کننده میزان روشنایی و ارتباط آن با توانایی عملکرد چشم پرنده در دیدن محیط اطراف است.در ادامه مباحثی در زمینه شدت نور در مرغداری مطالبی ارائه کرده ایم.

واحدههای سنجش شدت نور:

میزان شدت نور در مرغداری و روشنایی ساتع شده از منابع تولید کننده نور را با واحد لومن میسنجند. مقدار روشنایی که از یک منبع نور با درخشش ۱ شمع به دریافت کننده cm30 آن قرار دارد، برسد ۱ لومن گفته می شود.

فوت کندل (foot condle):

ا فوت کندل نشان دهنده ۱ لومن بر فوت مربع است. از آنجا که هرمتر مربع با 76/10 فوت مربع برابر است با ۱ فوت کندل با 76/10 لوکس برابر می باشد.

لوکس:

لوکس نیز مانند فوت کندل یکی از واحدهایی است که برای سنجش میزان روشنایی بر سطح به کار می رود و در سیستم SI که سطح با واحد مترمربع سنجیده می­شود کاربرد دارد. در واقع ۱ لوکس نشان دهنده ۱ لومن بر متر مربع است. از آنجا که هر فوت مربع برابر است با ۹۲۹٪ مترمربع، ۱ لوکس نیز با ۹۲٪ فوت کندل برابر می باشد. حساسیت حیوانات مختلف به طول موج­های مختلف نور متفاوت است. از آنجا که لوکس براساس حساسیت چشم انسان طراحی شده است، ممکن است سنجش شدت نور با این واخد برای بیان شدت نور دریافت شده توسط چشم پرنده از دقت کافی برخوردار نباشد. امروزه تصحیح این واحد سنجش شدت نور، به صورت CLUX یا (لوکس مربوط به ماکیان) پیشنهاد گردیده است.

شدت نور در مرغداری

بدین ترتیب می توان انتظار داشت که شدت نور دریافت شده توسط چشم پرندگان از ۲ منبع نوری فلورسنت و نور گرم، که براساس واحد لوکس شدت یکسانی دارند، مساوی نباشد. احتمالاً نور حامل از یک لامپ فلورسنت برای ماکیان ۳۰٪ درخشان تر از لامپ رشته ای هم لوکس آن می باشد. این موضوع زمانی اهمیت می یابد که پرندگان در سالنی مستقر هستند که روشنایی آن توسط منابع نوری متفاوت تأمین می گردد.

وات:

توان نیروی برق لازم که در نهایت به روشنایی تبدیل می شود با واحد وات سنجیده می شود. هرچه ۱ منبع تولید کننده نور مقدار بیشتری از انرژی برق دریافت شده را به روشنایی تبدیل کند، کارآیی بیشتری دارد. از آنجا که واحد سنجش توان لامپ­ها معمولاً وات است و شدت نور موردنیاز طیور به دلیل سنجش آن در واحد سطح با لوکس یا فوت کندل تعیین می شود، لازم است طریقه صحیح تبدیل این واحدها به یکدیگر دانسته شود. که در مباحث آتی به آن اشاره می شود. البته براساس توان لامپ­ها به وات نیز در برخی منابع توصیه­هایی برای تعیین شدت نور موردنیاز جوجه های گوشتی وجود دارد. برای مثال می توان به ۲۵ تا ۴۰ وات به ازای هر هزار جوجه گوشتی اشاره نمود.

چنین توصیه ای زمانی قابل اعتماد است که سایر عوامل تأثیرگذار بر شدت نور دریافت شده توسط جوجه ها، مانند ارتفاع لامپ­ها و… رعایت شده باشند.

اصولاً تمامی نور حاصل از منابع تولید کننده نور، به سطحی که پرنده در آن قرار دارد نمی رسد، به خصوص زمانی که لامپ­ها فاقد 1 انعکاس دهنده خوب باشند.

این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 3]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج