0

عفونت مزمن تنفسی (CRD) و وبای مرغ گوشتی

عفونت مزمن تنفسی مرغ گوشتی نیز یکی نوعی بیماری ویروسی بسیار مزمن تنفسی است که باعث علائم مشخصی می شود  و وبای مرغ گوشتی نیز یکی از بیماری شایع در جوجه های جوان است که بسیاری از طیور مانند بوقلمون ، عاز و مرغ دیده می شود در ادامه به علائم ، پیشگیری و درمان این بیماری ها می پردازیم.

عفونت مزمن تنفسی (CRD)

 عامل بیماری مایکوپلاسما گالی سپتیکوم میباشد. گاهی به صورت کمپلکس با کلی باسیلوز نیز دیده می شود. علایم تیپیک این بیماری عبارتند از: صدای رال تنفسی که در شب و مواقع سکوت، بهتر شنیده می شود، عطسه، سرفه، آبریزش چشم و بینی و علایم عمومی نظیر کسالت، بی اشتهایی و ژولیدگی پرها.

برای کنترل عفونت مزمن تنفسی مرغ گوشتی ، بهبود تهویه سالن و کاهش تراکم گله اعمال می گردد. برای درمان معمولاً به صورت دوره­ای از تایلوزین و تیامولین به شکل مخلوط در دان استفاده میشود. تیامولین به شکل گرانول یا دانه شکری بوده و در ساشه های یکصد گرمی موجود است. ابتدا محتویات هر ساشه را در دو لیتر آب ولرم حل نموده و سپس که محلول شفاف بدست آمد، در دویست لیتر آب حل می کنیم. برای درمان CRD، سه تا پنج روز پی در پی، از تیامولین محلول در آب استفاده می نماییم. مصرف همزمان تیامولین با ضد کوکسیدیوزهای یونوفوره از قبیل سالینومایسین، ناراسین، مونتسين و لازالوسید، سبب بروز عوارض پوستی، توقف رشد و فلجی می گردد. برای همین، تجویز همزمان تیامولین با داروهای فوق و به فاصله هفت روز قبل و بعد از آن، ممنوع است.

تایلوزین فسفات مناسب مصرف مرغداری ها و کارخانجات خوراک طیور، در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی وجود دارد و به مقدار ۴ کیلوگرم در هر تن خوراک به کار می رود و برای درمان CRD در سنین ۵-۳ هفتگی، استفاده از آن به مدت دو روز کفایت می کند. البته برای درمان CRD، تایلوزین و تیامولین به صورت دوره ای بکار می روند. زمان پرهیز از مصرف تایلوزین فسفات، پنج روز پیش از کشتار می باشد. در تهیه داروهای مخلوط در دان، ابتدا داروی مورد نظر را بر روی یک سفره بزرگ یا گونی پلاستیکی با ده یا بیست کیلوگرم دان مش یا ذرت آسیاب شده یا سبوس گندم مخلوط کرده و به خوبی هم میزنیم و سپس مخلوط بدست آمده را با حجم بزرگتری از دان، مخلوط می کنیم تا دارو به صورت یکنواخت در دان پخش گردد.

در مقاله ای در بخش بوقلمون به درمان تخصصی و اختصاصی این بیماری پرداختیم.برای درمان صددرصدی این بیماری به آن مقاله مراجعه کنید:مقاله مربوطه

 کوریزای عفونی یا کوریزای پرندگان

عامل آن، باکتری هموفیلوس پاراگالیناروم است. تورم صورت، آبریزش چشم و بینی و علایم عمومی مانند بی اشتهایی و لاغری، از نشانه های این بیماری هستند. کنترل بیماری با واکسیناسیون و درمان با آنتی بیوتیک صورت می پذیرد.

 پاستورلوز یا وبای مرغان

باکتری پاستورلا مولتوسیدا از راه مخاط تنفسی و چشم و حلق و حنجره انتقال یافته و موجب پیدایش نارسایی تنفسی و تورم و شدن یا سیاه شدن تاج و ریش می گردد. اسهال ابتدا سفید و آبکی بوده و بتدریج سبزرنگ می شود.

به علت عفونت شیپور اُستاش در گوش میانی، چرخش گردن هم اتفاق می افتد. در صورت توسعه عفونت، التهاب مفاصل و کونژکتیویت یا التهاب ملتحمه چشم نیز دیده میشود.

باکتری پاستورلا مولتوسیدا می تواند از طريق ترشحات دهان و بینی آلوده انسان به طیور منتقل شود. چون این باکتری در اثر ترشحات گوارشی پیش معده پرندگان از بین می رود، انتقال گوارشی در طیور گزارش نگردیده است.

تلفات وبای مرغ گوشتی به نود درصد هم می رسد. درمان با یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف، مثل اکسی تتراسایکلین توصیه می گردد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4.7]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج