2

پرورش غاز گوشتی(شرایط محیطی،تغذیه،جایگاه و….)

تولید غاز گوشتی همانند پرورش بوقلمون دارای اصول و روش هایی است که این بخش به مدیریت متفاوت و احتیاجات غذایی آن می پردازیم . باید توجه شود که توصیه های مدیریتی و تغذیه ای غازهای گوشتی برای پرورش غاز با اهداف مختلف مشابه بوده و یا تفاوت جزئی دارد. در ادامه به جیره غاز گوشتی و همچنین نکاتی در مورد دان غاز  و کنستانتره غاز گوشتی می پردازیم.

در مقاله ای دیگر به طور کامل در مورد جیره غذایی و پرورش جوجه غاز پرداختیم در این مقابه در مورد پرورش غاز گوشتی بحث خواهیم کرد
مقاله مربوط به تغذیه و پرورش جوجه غاز

دوره رشد (Growing)

غازها بعد از دوره اولیه پرورش می توانند تحت شرایط بسته در سالن (متمرکز) و در شرایط آزاد یا ترکیبی از هر دو سیستم تا کسب وزن کشتار رشد نمایند.
پرورش غاز در مرحله رشد چندان مشکل نمی باشد زیرا این پرندگان پر توقع نبوده و تنها تأمین یک پناهگاه ساده برایشان کافی است.
مهم ترین فاکتور، تهیه یک مکان مناسب در طول دوره پرورش برای غازها است تا آنها را گرم نگه دارد و از آفتاب، باران شدید و شکارچیها، مخصوصاً در طول شبا محافظت نماید. در مناطق گرمسیری فراهم کردن یک پناهگاه چوبی برای رسیدن به این اهداف کافی خواهد بود.

پرورش غاز در مرحله رشد در سالن های بسته سبب کنترل بیشتر عوامل محیطی می شود. اگر چه این روش دارای مزایایی است ولی از پتانسیل طبیعی غاز جهت مصرف حجم بالای مواد خشکي استفاده نمی شود. وقتی غازها در مرتع هستند آنها نه تنها علوفه مصرف می کنند بلکه از حشرات، حلزون، کرمها و غیره نیز استفاده می­کنند. این جانواران می توانند در حدود ۱۰ درصد کل پروتئین مورد نیاز غازها را فراهم نمایند.

بنابراین پاهای قوی غاز همراه با تمایل آن به آبزی بودن بدین معنی است که اگر غاز نیاز به مصرف علوفه در سطح زمین و آب داشته باشد می تواند مسافت طولانی را طی کند. بالاخره پرورش غاز در مرتع وسیع این حیوان را نسبت به احداث سالن و نصب تجهیزات گران قیمت بی نیاز می کند و در این صورت تنها به آب خوری، دانخوری، حصار و سایه­بان نیاز خواهد داشت.

چون پرورش غاز تحت شرایط بسته، هزینه نسبتاً بالای ساختمان و تجهیزات را نیاز دارد بنابراین بایستی غاز در حد امکان هر چه سریع تر به وزن کشتار رسانده شود. جوجه های گوشتی غاز می توانند در سن ۹-۸ هفتگی در وزن ۴ کیلوگرم و غاز سنگین وزن در سن ۱۴-۱۲ هفتگی با وزن ۶ کیلوگرم روانه بازار مصرف شوند، لذا در طول دوره رشد پرکنی صورت نخواهد گرفت .

در سیستم پرورش محدود، غاز معمولا بر روی بستر ضخیم که یک سیستم کلاسیک در پرورش طيور است پرورش داده می شود؛ با این حال غاز ممکن است همچنین در روی کف نرده ای از جنس چوب، پلاستیک ، شبکه سیمی  یا فلز خاص بدون ایجاد مشکل تاول سینه و غیره پرورش یابد که رشد جوجه های گوشتی با این سیستم ها خیلی معمول است.

مزایای پرورش بر روی کف نردهای:

  • تقریباًدرهرمترمربع۲ برابر پرنده نگهداری می شود.
  • مدفوع ازکف عبورکرده وبه چاهی ازیرزمین میریزد.
  • آب ریخته شده ازآبخوری به زیرکف رفته وهیچ مشکلی به وجودنمی آید.
  • خطر آلودگی انگلی کاهش می یابد.

تعداد غاز در واحد سطح در سن ۶ هفتگی در پرورش روی بستر با پوشال ضخیم نباید از ۴ غاز در هر مترمربع تجاوز کند و بعد از ۱۳ هفتگی تنها ۳ غاز باید در هر مترمربع نگهداری شوند. در روش پرورش روی کف نرده ای ۵ تا ۷ پرنده در هر مترمربع می توان نگهداری کرد.

در پرورش متمرکز باید ۱۵ سانتی متر فضای دانخوری به ازای هر غاز در نظر گرفت. اگر زمانی محدودیت غذایی اعمال شود، صرف نظر از نوع سیستم پرورش مورد استفاده، فضای کافی دانخوری باید فراهم شود تا همه پرندگان بتوانند در یک زمان غذا بخورند. در صورت عدم تامین دانخوری کافی معمولاً پرنده های ضعیف براحتی به غذا دسترسی پیدا نمی کنند و پرنده های قوی همگی در ایک زمان برای مصرف غذا به دانخوری ها هجوم می آورند. به ازای هر پرنده تقریباً۵ سانتی متر فضای آب خوری باید در نظر گرفته شود.

آبخوریها باید با دوام بوده و نباید اندازه شان زیاد بزرگ باشد. بعضی سازندگان سطح ۵ سانتی متر مربعی در عمق ۱۰ سانتی متر و دارای ۳ سانتی متر آب برای آبخوری های غاز توصیه می کنند، در حالی که گزارش شده آب خوری تجاری خوک و گاو کاربرد خیلی خوب برای غاز دارد. از آبخوری ها بایستی آب کمتری بیرون ریخته شود در صورتی که آب خوری های اتوماتیک در دسترس نباشند می توان از هر نوع آبخوری معمولی استفاده کرد اما برای تامین آب کافی باید ظرفها مکرراً با آب پر شوند و برای اینکه غازها با آب خوری ها خودشان را شستشو ندهند بهتر است به آبخوری ها عادت داده شوند.

بطور کلی از خوراک پلت شده در طول دوره رشد غازها استفاده می شود. دامنه پروتئین خام در جیره غذایی دوره رشد پرندگان آبزی ۱۳-۱۰٪بوده وانرژی قابل متابولیسم آن۲۹۰۰ – ۲۷۰۰ کیلو کالری در کیلوگرم است . اگر جیره ای با چنین مشخصات در دسترس نباشد می توان از جیره غذایی جوجه های گوشتی با تراکم مواد مغذی مشابه برای غازها استفاده کرد. اگرچه توصیه می شود از جیره غذایی به شکل پلت و کرامبل برای غازها در دوره رشد استفاده شود، ولی در بیشتر نقاط جهان جیره غذایی به شکل مذکور در دسترس نبوده و در چنین مواردی می توان از جیره غذایی آردی نیز استفاه کرد.

توانایی بی نظیر غاز در استفاده از خوراک با فیبر بالا مزیت اصلی پرورش غاز برای تولید گوشت در شرایط غیرمتمرکز یا آزاد است، بنابراین غاز مواد علوفه ای مختلف را مورد مصرف قرار می دهد. به هر حال از این توانایی ویژه غاز در هر دو سیستم پرورش در مرتع با مدیریت خوب و سیستم استان از ضایعات آشپز خانه ای با ساختار ضعیف بهره­ برداری می شود.

غازها معمولاً تحت شرایط مدیریتی غیر متمرکز نسبت به شرایط مدیریتی متمرکز در سن بالاتری به وزن فروش می رسند. در حقیقت سن فروش غاز ممکن است به توانایی رشد آنها بستگی نداشته باشد بلکه بیشتر به این بستگی دارد که آیا:

  • غازهاقبل ازعرضه به بازارپرکنی میشوند؟
  • غازهاشرایط فروش مطابق تقاضای ویژه بازاردرزمانهای خاص رادارندیانه؟

هزینه نسبتاً پائین سیستم پرورشی آزادباعث چنین انعطافی در زمان فروش آنها می شود.

غازها به شرط دسترسی به مرتع با کیفیت خوب در طول دوره رشد حتی بدون هر نوع کمبود غذایی می توانند سبب صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف دانه غلات شوند. جدول  زیر نشان می دهد که در صورت دسترسی غازها به مرتع، جیره غذایی و دان غاز گوشتی  بر پایه غلات، 34 درصد کمتر مصرف می شود. در عین حال وزن بدن آنها نسبت به غازهای پرورش یافته در سیستم بسته تنها 17 درصد کمتر می باشد.

غاز گوشتی                  کنستانتره غاز گوشتی

 سطوح مختلف توصیه شده انرژی، پروتئین خام، آمینو اسید و مواد معدنی برای تنظیم جیره های غذایی مختلف برای غاز در طول دوره رشد

سن (هفته) 12 – 7
جیره 3 جیره 4 جیره 5 جیره 6
انرژی متابولیسم (کیلوکالری بر کیلوگرم) 2700 2900 2700 2900
پروتئین خام (درصد) 6/11 5/12 2/10 11
آمینو اسیدها (درصد)

لیزین

متیونین

آمینو اسید گوگرددار

تریپتوفان

ترئونین

 

56/0

29/0

56/0

13/0

46/0

 

60/0

31/0

60/0

14/0

49/0

 

47/0

25/0

48/0

12/0

43/0

 

50/0

27/0

52/0

13/0

46/0

مینرال ها (درصد)

کلسیم

فسفر کل

فسفر قابل استفاده

سدیم

کلر

 

75/0

62/0

37/0

14/0

13/0

 

80/0

65/0

40/0

15/0

14/0

 

65/0

57/0

32/0

14/0

13/0

 

70/0

60/0

35/0

15/0

14/0

* سنگریزه غیر قابل حل باید همیشه جلوی غازها باشد و تقریباً یک کیلوگرم به ازای 100 غاز در هفته مورد نیاز است.(دان غاز گوشتی)(کنستانتره غاز گوشتی)

محدودیت تغذیه با دانه غلات در غازهایی که بر روی مرتع پرورش می یابند کاری متداول و توصیه شده است. با این عمل بسته به سطح محدودیت مصرف غلات می توان از مصرف حداکثرعلوفه و دیگر مواد خوراکی در دسترس اطمینان حاصل کرد. تقریباً از همة غلات می توان همراه با علوفه در تغذیه غازها استفاده کرد و معمولاً در اروپا از دانه جو، یولاف، گندم و ذرت استفاده می شود. در کشورهایی که کمبود مواد غذایی دارند و درآمدشان کمتر است تعیین مواد ضد تغذیه ای در کلیه غلات محلی قبل از استفاده ضروری است.

          نرخ رشد و مصرف خوراک غاز سفید چینی و امبدن (ترکیبی از جنس های مختلف)

محدودیت شدید مرتع وسیع
سن

(هفته)

میانگین

وزن

(کیلوگرم)

مصرف تجمعی خوراک (کیلوگرم) ضریب تبدیل غذایی میانگین

وزن

(کیلوگرم)

مصرف تجمعی خوراک (کیلوگرم) ضریب تبدیل غذایی
3

6

9

12

14

68/3

20/4

74/5

71/6

10/7

65/2

40/8

16/17

89/23

61/28

55/1

00/2

99/2

56/3

03/4

59/1

80/3

98/4

80/5

95/5

64/2

08/6

61/9

23/16

68/18

66/1

60/1

93/1

75/2

14/3

در محدودیت شدید مصرف جیره غذایی و کنستانتره غاز گوشتی برای تولید غاز گوشتی جبره حاوی غلات، غاز از علوفه بیشتری تغذیه کرده و مصرف انتخابی بخش­های مختلف علوفه کمتر خواهد شد و در صورت نیاز برای به دست آوردن علوفه مسافت زیادی را طی خواهد کرد. جیره غاز گوشتی، کنستانتره غاز گوشتی

سطح محدودیت تغذیه غلات در غاز به چه عواملی بستگی دارد؟

 اگر هیچ منبع جایگزین پروتئین و انرژی در دسترس نباشد سطح محدودیت غلات، شدید و وابستگی به علوفه و یا ضایعات غذایی، در دان غاز گوشتی بالا خواهد بود.در این شرایط وضعیت غازها بایستی به دقت نظارت شود خصوصاً اگر محدودیت شدید غدایی قبل از سن ۳ هفتگی شروع شده باشد. اگر کیفیت علوفه محلی پائین باشد و خوراک های مکمل دیگری هم موجود نباشد ممکن است برداشت و حمل علوفه برای غاز لازم شود.

برای تولید غاز گوشتی حتی المقدور علوفه مصرفی غاز در دان غاز گوشتی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. اگر علوفه با کیفیت خوب در دسترس باشد، می توان حتی با تغذیه مقدار کمی دانه غلات، گوشت غاز با کیفیت بالا تولید کرد. با این تفاوت که غازها در سن بالاتری به وزن فروش می رسند و لاشه اینها نسبت به گروه تغذیه شده با جیره حاوی غلات بالا (با انرژی بالا) کم چرب تر خواهد بود. تغذیه محدود دانه غلات حتی ممکن است در صورت محدود نبودن آنها برای استفاده حداکثر علوفه های در دسترس مطلوب باشد و در اینصورت محدودیت غذایی مابین ۱ – 5 / 0 کیلوگرم دانه غلات به ازای هر غاز در هفته توصیه می شود.

با این حال برای رسیدن به وزن مطلوب فروش و گوشت کافی توصیه میشود در ۳-۲ هفته آخر قبل و کشتار، جیره کامل برای غازها برای تولید غاز گوشتی ، تغذیه شود. غازها ممکن است بسته به وزن بدن و شرایط آنها در شروع ۳-۲ هفته دوره پایانی و تقاضای بازار به محصول غاز گوشتی از یک جیره کامل مشابه آنچه در جدول ۸ آورده شده است و یا تنها از دانه غلات تغذیه کنند.

در مجارستان و لهستان تغذیه غازها در فصل پائیز و دوره پایانی تنها با یولاف خیلی رایج است . اگر وزن غازها خیلی سبک باشند در طول این دوره (سه هفته) مخلوطی از یولاف و جیره کامل مشابه جدول بالا به آنها تغذیه می شود.دان غاز گوشتی با توجه به جدول فوق تهیه می گردد.میتوان از کنستانتره غاز گوشتی نیز استفاده کرد.

وقتی یک مرتع ویژه غازها کاشت شود باید توجه داشت که غازها تقریباً انواع گراس یا گونه های شبدر را می­توانند مصرف کنند، غازها يونجه را به اندازه سایر شبدرها دوست ندارند. مرتع مخلوط که در انگلستان برای غازها توصیه شده است دارای چاودار (.Lolium Perenne L )، تیموتی (.Phleum Pratense L)و شبدر سفید (.Trifolium repens L)است.

تراکم گله غاز در مرتع بسته به کیفیت علوفه و سرعت رشد آنها حدود ۱۵۰ قطعه در هر هکتار است. غازها علوفه­ های جوان را دوست دارند بنابراین مراتع را باید با کوتاه کردن و تناوب تحت کنترل در آورد.

به طور خلاصه مدیریت پرورش غاز در مراتع و در سیستم پرورش با استفاده از ضایعات آشپزخانه ای در بیشتر موارد شبیه هم است:

  • به لحاظ ویژگی های رفتاری غاز، پرورش آزاد آن مورد توجه است زیرا آنها تمایل طبیعی به زندگی گروهی دارند و در پایان روز مطابق میل خودشان به خانه برخواهند گشت.
  • فراهم کردن سایه بان طبیعی یا ساخته دست انسان برای محافظت غازها از آفتاب خیلی مهم است.
  • غازهابایددرهرزمانی به آب دسترسی داشته باشند. دانخوریهابایدطوری ساخته شوند که غذای داخل آنها از بارش باران محافظت شود.
  • اگربرای غازمشکل شکارچی وجود داشته باشد شبها محل نگهداری آنها، بایدامن و حصارکشی شده باشد.

مفتخریم با تجربه چندین ساله مجموعه و استفاده از کارشناسان خبره بهترین دان و یا کنستانتره غاز گوشتی را تامین کرده و با پایینترین قیمت در اختیار مصرف کننده گان گرامی قرار دهیم


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 16 امتیاز از مجموع: 4.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. صادق گفت:

    سلام،پرورش غاز در فضای باز از یک روزگی تا روز کشتار چند ماه طول میکشه؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. علیرضا نیازی گفت:

      سلام بستگی به نژاد و جیره مصرفی دارد در حدود 5 الی 7 ماه.لطفا برای بررسی دقیق از طریق واتس آپ در ارتباط باشید.با تشکر

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج