0

قفس بلدرچین و نحوه قراردادن تجهیزات آن

 فصل گرما می توان فضای آبخوری قفس بلدرچین و دانخوری قفس بلدرچین را به ازای هر پرنده افزایش ناچیزی داد و برعکس.در ادامه این مبحث در مورد قفس بلدرچین و نحوه قرار دادن تجهیزات آن مطالبی بیان کرده ایم.

تجهیزات و تأسیسات خاص مربوط به پرورش در قفس:

سیستم های حرارتی :

سیستم حرارت مرکزی (گرمایش ویژه):

این سیستم به عنوان یک سیستم نوین مطرح است بدین صورت که پس از انجام یکسری لوله کشی های ویژه در زیر یا مقابل قفس ها، آب گرم تولید شده در دیگ حرارتی درون آنها جاری می شود که دقیقاً این سیستم از نظر عملکردی و مشخصات (اعم از روش های کنترل و سایر مشخصات فنی) ویژگی های سیستم گرمایش از کف را دارا می باشد منتهی با این تفاوت که سیستم به صورت روکار است.

آبخوری :

آبخوری های مورد استفاده در قفس انواع ناودانی، فنجانی، نیپل – فنجانی، فنجانی می باشد.

از آبخوری های نام برده شده در بالا به هیچ وجه انواع ناودانی استاندارد بلدرچین نمی باشد و در صورتی که قصد کار گذاشتن آبخوری در میانه ی قفس را داشته باشیم سیستم فنجانی و در درجه بعدی نیپل را به دلایل ذکر شده توصیه می کنیم.

نحوه نصب آبخوری قفس بلدرچین :

آبخوری ها را باید یا در مقابل قفس و در بالاترین قسمت یعنی بالای دانخوری و سبد تخم با فاصله ی ۱۲ سانتی متر از ابتدای ورودی سبد تخم و یا درست در میان دو قفس (پشت به پشت) نصب کرد و حالت سومی هم وجود دارد و آن نصب آبخوری ها در وسط و مماس به سقف هر قفس است؛ که حالت دوم از همه بهتر است و فقط بازرسی آبخوری ها را مشکل تر می کند.

برای نصب نیپل و نیپل – فنجانی در حالت دوم و سوم باید لوله ی آب مماس با سقف قفس باشد و برای نصب فنجانی باید لوله ی آب مماس با دیواره عقبی قفس و در ارتفاع 8 سانتی متری از کف همان طبقه باشد.

  

دانخوری قفس بلدرچین :

دانخوری قفس بلدرچین اگر به صورت ناودانی باشد آن را می توان به عنوان بهترین دانخوری برای سیستم قفس معرفی کرد و این خود نیز به دلیل سهولت در تغذیه دام و جلوگیری از اتلاف زیاد دان می باشد که ارتفاع آنها باید 5. 1 – 2 سانتی متر باشد و عرض ۳-۵ سانتی متر در نظر گرفته شود.

برای دانخوری قفس بلدرچین سیستم های زیر را در نظر می گیریم که همانند آبخوری ها در قسمت ویژه­ ای بستر به صورت مکفی توضیح داده شده اند که شامل:

دانخوری دستی ناودانی – دانخوری اتومات ناودانی می شوند.

نحوه نصب دانخوری قفس بلدرچین :

دانخوری ها را در مقابل قفس ما بين آبخوری و سبد تخم به فاصله ی ۳ سانتی متر از ابتدای سبد تخم یعنی ابتدای خروجی تخم از قفس و 5 سانتی متر از آبخوری نصب می کنیم.

قفس بلدرچین آبخوری قفس بلدرچین دانخوری قفس بلدرچین

قفس

برای پرورش بلدرچین دو نوع قفس را در نظر می گیریم اولی قفس گوشتی و دومی قفس تخم گذار است که برای گله های تخم گذار می توان از قفس مرغ های تخم گذار استفاده نمود با این تفاوت که تعداد بلدرچین را در هر قفس ۲ برابر تعداد مرغ در نظر گرفت در غیر این صورت می توان قفسی با مشخصات زیر در نظر گرفت که این عمل بسیار بهتر است:

به عنوان دیواره ها و کف قفس می توان از توری به نام تور صنعتی استفاده کرد و یا مفتول شماره یک را با فاصله ۱۵- ۱۰ میلیمتر به یکدیگر جوش داد، ابعاد قفس را ۲۰×۱۳ سانتی متر در نظر می گیریم و برای ارتفاع در قسمت جلویی قفس ۲۰ سانتی متر و برای قسمت عقبی قفس ۱۶ سانتی متر را محاسبه می نماییم و شیب ۱۲ درصد را به قفس می دهیم که البته این ارقام ذکر شده برای یک قطعه ها بلدرچین گوشتی یا تخم گذار می باشد و می توان این ارقام را هر کدام تا نهایتاً ۱۰ برابر نمود و در هر کدام ۱۰ قطعه بلدرچین قرار داد و یا قفس را با طول و عرض سالن یکسره کرد که زیاد به صلاح نیست ولی بهترین حالتی که تجربه شده به ویژه در گله های تخم گذار تعداد ۳۰ قطعه در قفس هایی به ابعاد 9۰ در40 در ۲۰ است.

برای قفس های گوشتی شیب نداریم و ارتفاع تمام قفس را برابر ۲۰ سانتی متر قرار می دهیم.

و نکته دیگر اینکه به طور کل برای تمام گله های بلدرچین می توان ققسها را در ۸ ردیف با فاصله ی ۷۰ سانتی متری و نهایتاً به طبقه با ارتفاع ۱۱۰ سانتی متری نصب نمود که اگر قصد قرار دادن آبخوری ها را در میان دو قفس داشته باشیم بهتر است قفس ها را از نوع متحرک هر نوع قفس تهیه کنیم که خود قفس ها با حالات قرارگیری و نوع کاربری شان به اقسام مختلفی طبقه بندی می شوند که به شرح زیر می باشند.

قفس های مطبق یا باتری:

این قفس ها که در دو ردیف کاملاً به هم چسبیده ساخته می شوند به طور کامل بر روی یکدیگر قرار می گیرند و توانایی نصب در نهایت طبقات بعنی ۵ طبقه را دارند به لحاظ اقتصادی اگر یک سیستم کودکش مناسب داشته باشیم بهترین نوع قفس را داریم زیرا به میزان 5 برابر کف یعنی حدود ۲4۰- ۲۷۰ قطعه بلدرچین در این قفس­های ۵ طبقه در واحد مترمربع پرورش می دهیم. و برای جمع آوری کردها در زیر قفس ها نوارهای کودکش که بعداً توضیح خواهیم داد و یا سینی های متحرک قرار می دهیم.

قفس های منبری :

اسم این قفس ها به این خاطر است که پس از این که کاملاً نصب شدند به شکل یک منبر در می آیند و در کل به دو صورت نصب می شوند که در حالت اول یا نیمه متراکم تنها حدود ۲5٪ كف قفس بالایی روی سقف قفس پایینی قرار می گیرد و در حالت دوم یا متراکم به میزان حدود ۸۰٪ كف قفس بالایی روی سقف قفس پایینی قرار می گیرد که برای جمع آوری کود بلدرچین ها در این قفس از روش گودال عمیق استفاده می کنیم که قبلاً در مورد آن صحبت مختصری شد که از مضرات این سیستم احتمال انتشار گازهای مرگبار آمونیاک و سولفید هیدروژن است که به ویژه با قطع برق سالن یا هم خوردن کودها منتشر می شوند که تا کنون نیز در همین سیستم قفس گله های زیادی توسط این دو گاز به ویژه آمونیاک تلف شده اند.

در این قفس ها می توان به اندازه ۲ برابر کف تعداد بلدرچین ها را برای پرورش بالا برد یعنی حدود ۹۰- ۱۱۰ قطعه بلدرچین.

قفس های یک طبقه ای:

این قفس ها به صورت یک طبقه بوده و با حالت آویزان از سقف یا مستقر بر روی زمین با ارتفاع حدود ۵۰ سانتی متر از کف نصب می شوند که روش دوم عاقلانه تر است.

ولی هیچ کدام توجیه اقتصادی ندارند زیرا در این قفس ها 65- 66 قطعه بلدرچین بیشتر نمی توان پرورش داد.

برای جمع آوری کردها در این نوع قفس از نوارهای کودکش و یا از سینی های متحرک استفاده می شود.

کود کش :

در سیستم های کودکش دو قطعه اصلی وجود دارد که در هر حال یکی از آنها باید ثابت و دیگری متحرک باشد این دو قطعه شامل نوار نقاله و تیغه است زمانی که نوار نقاله متحرک است و تیغه ثابت نوار نقاله کود ها را به انتهای سالن جایی که تیغه واقع شده است می برد و پس از تراشیده شدن کود ها توسط تیغه و ریخته شدن آن­ها به درون استوانه مارپیچ و حلزونی کودها یا به خارج سالن و یا به دستگاه کود خشک کن منتقل می شوند و در صورت بودن نوار و متحرک بودن تیغه همین عمل برعکس انجام می شود فقط باید توجه داشت که برای این گونه حمل و نقل کود باید اطراف نوار به اندازه ای که تا لبه کف قفس بلند باشد دیواره نصب کرد.

برای روش گودال عمیق نیز روش های اتوماتیکی وجود دارد که در واقع همین عمل تیغه ی متحرک در مقیاس بسیار بزرگتر است.

کوره لاشه سوز:

این وسیله توضیح زیادی ندارد و تنها می توان اینگونه نوشت که محفظه ایست با آلیاژی محکم و قوی که بدون ایجاد آلودگی می تواند لاشه ها و یا زباله های ایجاد شده در دامداری را سوزانده و به خاکستر تبدیل کند.

نوع و روش چیدمان ها:

برای این منظور ما نیاز به آن داریم تا ببینیم که چه تجهیزاتی را در سالن پرورش بلدرچین داریم و قصد به خدمت گرفتن آن ها را داریم و نحوه معمول ترین چینش آن ها را به طور بسیار خلاصه و مفید توضیح می دهیم .

1- آبخوری ها :

به علت تنوع بسیار در این نوع وسیله به صورت کلی در مورد آن صبحت می کنیم به گونه ای که مسائل ذکر شده در مورد تمام انواع آبخوری ها صدق نماید پس باید آبخوری ها را به گونه ای در سیستم قفس و هم سیستم بستر قرار دهیم تا بلدرچین با طی کمترین مسافت به آن دسترسی پیدا کند به عبارت بسیار راحت تر و سهیل تر باید بگوییم که در خرید و استفاده از آبخوری ها نباید به هیچ وجه خساست به خرج دهیم زیرا این کار به ضرر خود ماست البته نباید به گونه ای باشد تا فضای سالن را پر از آبخوری کنیم در اینجا به این علت که اندازه تمام آبخوری­ها با هم متفاوت است پس نمی توان مشخص کرد که فاصله آبخوری ها باید به چه اندازه باشند ولی روش محاسبه این موضوع برای تمام آبخوری ها به صورت فرمول زیر است:

تعداد بلدرچین را بر عدد مورد نیاز سن تقسیم نموده وحاصل را بر محيط یک آبخوری

٢- دانخوری ها:

درست مشابه آبخوری ها عمل می نماییم حتی در فرمول انتهایی


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج