0

معرفی موردی سگ های کار: سگ نژاد کولی

سگ نژاد کولی

در مقالات قبل با چند نوع از نژادهای سگ آشنا شدیم. در این مقاله با سگ نژاد کولی آشنا و خصوصیات ظاهری و اخلاقی آن ها را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

سگ­های کولی Collies

اصلیت انواع سگ­های کولی به اسکاتلند، لهستان و مجارستان می رسند. بر اساس شواهد موجود از حدود 400 سال قبل، از این سگ ها جهت محافظت از گله در نواحی مختلفی همچون انگلیس و اسکاتلند استفاده می­شده است.

مشخصات ظاهری: سگ کولی، حیوانی بزرگ جثه، با بدنی تنومند و قوی است. سر او در حد فاصل گوش­ها عریض می شود و این حالت، از مشخصات ظاهری ویژه این نژاد به حساب می آید. دارای پوزه ای دراز، مستقیم و سیاهرنگ بوده و در کل ترکیب اجزای صورت بویژه چشم ها و طرز نگاه حیوان به گونه ای است که ابهت خاصی را در چهره زیبای او ایجاد می نماید. بدن، اغلب پوشیده از موهای بلند و پرپشتی است که بر جذابیت او می افزاید و در انواع مختلف آن به رنگ­های زیبا و جذابی دیده می شود.

خصوصیات اخلاقی: سگ های نژاد کولی، حیواناتی باهوش و بسیار با وفا نسبت به صاحبان خود هستند، به کودکان علاقه بسیاری دارند و با مهربانی با آنها رفتار می کنند. حس جهت یابی آنها بسیار قوی است، به شکلی که هر کجا بروند قادر اند منزل خود را بالاخره پیدا کنند.

درباره این حس عجیب و حیرت انگیز آنها در جایی ثبت شده است که یکی از این سگ­ها، پس از آنکه صاحبش او را فروخته بود، با طی مسافت 1600 کیلومتر از محل فروش، منزل صاحب خود را ردیابی کرد. به دلیل وجود این ویژگی بارز در این نوع سگ­ها، امروزه از آنها به عنوان راهنمای نابینایان استفاده می شود. این نژاد، با توانایی و هوش سرشاری که در یادگیری دارد، حیرت دانشمندان را برانگیخته است، به گونه ای که امروزه مشخص شده این سگ قادر است معنی و مفهوم حداقل ۲۰۰ کلمه را از هم تشخیص دهد. به طوری که حتی کلمات جدیدی را که تنها یکبار شنیده است، با گذشت چند ماه به خاطر می آورد. محققان اسامی جدید در اسباب بازی ها را به سگ­های کولی گوشزد کرده اند و از ده اسم جدید، آنها هفت اسم مورد نظر را به خاطر سپردند. دانشمندان توانایی یادگیری این سگ را با یک کودک 3 یا 4 ساله قابل مقایسه می دانند! این حیوان نسبت به گرما بسیار حساس است و باید او را در فصول گرم از تابش مستقیم آفتاب در امان داشت. متوسط طول عمر این سگ­های این نژاد در حدود ۱۲ تا ۱۳ سال می باشد.

این نژاد انواع مختلفی دارد که در زیر به مهمترین آنها اشاره شده است:

کولی ریش دار Bearded Collie

بررسی ها نشان داده است که اجداد این حیوان از آمیزش بین دو نژاد سگ چوپان لهستانی و کوماندور که یک سگ قدرتمند مجارستانی است، ایجاد شده اند. این سگ، بسیار جذاب و پرانرژی است و از گذشته های دور جهت چوپانی پرورش داده می شد. به گونه ای که حتی زمانی که چوپان در گله حضور نداشت، او از گله محافظت می نمود. البته مدتی هم به عنوان سگ مزرعه مورد استفاده قرار گرفت. از سال ۱۹۹5، این سگ توسط باشگاه سگ داران شناخته شد و در سرتاسر جهان هواداران بی شماری را به خود جلب کرد. امروزه به این حیوان به عنوان یک سگ خانگی محبوب و جذاب توجه زیادی می شود.

مشخصات ظاهری: سگ کولی ریش دار، حیوانی با جثه متوسط و بدنی فوق العاده ورزیده می باشد و از لحاظ ظاهری به سگ گله انگلیسی شباهت زیادی دارد. حیوانی بسیار قوی، نیرومند و سخت کوش بوده، متوسط قد بدن 51 تا 56 سانتی متر و میانگین وزن آن ۱۸ تا ۲۷ کیلوگرم می باشد. سطح بدن از موهایی زبر، بلند و زیبا پوشیده شده و در رنگ­های متنوع و جذابی همچون خاکستری، آبی، قرمز و یا ماسه ای دیده می شود. البته در نواحی همچون سر، سینه و قسمت انتهایی پاها، رنگ موها سفید می شود.

خصوصیات اخلاقی: کولی ریش دار، سگی بسیار با نمک، جذاب و در عین حال باهوش است و با یک نگاه توجه آدمی را به خود جلب می کند. برخی از انواع آن، سگ­هایی آرام، مهربان و سر به زیر هستند، در حالیکه برخی دیگر بسیار مغرور و متکبر می باشند. این حیوان اغلب با سایر سگ­ها به خوبی رفتار می کند. اما به این نکته هم باید توجه کرد که به دلیل وجود غریزه چوپانی در آنها، احتمال بروز رفتارهای خشن و ناگهانی نیز وجود دارد.

کولی مو زبر Rough Collie

اصلیت این سگ به ارتفاعات بلند سرزمین های سردسیری اسکاتلند باز می گردد و روزگاری از آن تنها به عنوان سگ گله استفاده می شد. این حیوان مدت­ها چهره مشهور کتاب ها در نقش دختری به نام لاسی بوده و در هالیوود نیز با بازی در نقش لاسی به شهرت جهانی رسید. امروزه از این نژاد به عنوان سگ نمایشی هم استفاده می شود.

مشخصات ظاهری: این سگ، حیوانی بزرگ جثه، با ابهتی خیره کننده است. چهره معصوم و مهربانی دارد که  توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. دارای صورتی کشیده با چشمانی سیاه رنگ و براق بوده و پوزه­ای بلند و مستقیم با گوش هایی کوتاه و افتاده دارد. متوسط قد آن 61 سانتی متر و میانگین وزن نیز مابین ۲۰ تا ۲۹ کیلوگرم می باشد، بدن پوشیده از موهای بلند، زبر و پر پشتی است که رنگ آن کرم – طلایی، آبی – خاکستری، آبی – نقره ای و یا ترکیبی از این سه رنگ می باشد که در ناحیه سینه و انتهای پاها عمدتاً کرم تا سفید رنگ می شود.

سگ نژاد کولی

خصوصیات اخلاقی: کولی مو زبر، حیوانی زیبا، جذاب، باهوش، مهربان و مطيع است. توانایی این سگ در یادگیری فوق العاده بوده و به خوبی تربیت می شود. به کودکان علاقه زیادی داشته و با آنها به مهربانی رفتار می کند، بویژه اگر با آنها بزرگ شود. صدای پارس او اغلب بلند و شدید است و از این رو حيوان مناسبی برای نگهبانی به حساب می آید. ولی این صدای بلند در صورتی که حیوان را در منزل یا باغ نگه می­دارید، می تواند برای شما و همسایگانتان مشکل ساز شود. این حیوان بسیار پر تحرک و پر جست و خیز بوده و برای تربیت و نگهداری به ورزش منظم روزانه و همچنین تیمار دائمی نیاز دارد.

کولی مو نرم Smooth Collie

اصلیت این نوع از سگ های کولی نیز اسکاتلندی است. حیوانی جذاب، پر توان و قوی بوده و از آن از گذشته­های دور جهت نگهبانی از گله استفاده می شده است.

مشخصات ظاهری: کولی مو نرم از لحاظ ظاهری، حیوانی بزرگ جثه با هیکلی قدرتمند و ورزیده است. دارای پوزه­ای کشیده و کم مو بوده و چشمانی ریز و جستجوگر دارد.

متوسط ارتفاع بدن بین 51 تا 61 سانتیمتر و میانگین وزن آن ۱۸ تا ۳۰ کیلو گرم می باشد. بدن پوشیده از موهایی کوتاه و نرم بوده و به رنگ های متنوعی همچون کرم – طلایی، آبی – خاکستری، آبی – نقره ای و یا ترکیبی از این سیاه رنگ دیده می شود. البته ناحیه سینه ای و نیز پاها اغلب توسط موهای سفید رنگی پوشیده می شود.

خصوصیات اخلاقی: بسیاری از ویژگی های اخلاقی این حیوان مشابه سگ کولی مو زبر است، با این تفاوت که کمی تند خو تر و عصبی تر از آن بوده از تحرک و جست و خیز بیشتری نسبت به نوع مو زبرخی برخوردار است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج