0

معرفی و شناخت عروس هلندی

برای آشنای و شناخت عروس هلندی باید گفت که عروس هلندی جز طوطی های دم بلند با جثه کوچک تر از parakeets های استرالیایی می باشند. آنها بیش از ۱۶۰ سال است که به عنوان پرنده خانگی نگهداری می شوند. جثه این پرنده حدود cm 30 می باشد. این نژاد طوطی با توجه به جثه، جذابیت و ویژگیهای جالب توجهی که دارد، یکی از زیباترین پرندگان خانگی می باشد. اجداد عروس هلندی، Cockatoo ها می باشند و جز دسته خانواده های طوطی های کاکل دار می باشند. به طور کلی سرو صدای خیلی کم، حساسیت های نادر و مشکلات طوطی­های بزرگ را ندارند. این پرندگان بسیار زیبا، حدود بیست تا سی سال می توانند عمر کنند و نگهداری بسیار آسان و مقرون به صرفه ای دارند. گرچه در خصوص توانایی صحبت کردن مباحث زیادی مطرح می باشد، اما آنها بیشتر توانایی تقلید صوت­ها و آواها را دارند.

شناخت عروس هلندی

عروس هلندی را در زبان انگلیسی کوکاتیل Cockatiel می نامند و در اغلب زبان های رایج دنیا به همین نام شناخته می شود. نام این پرنده در زبان فرانسوی Callopsitte و در زبان آلمانی Nymphensittich و در زبان عربی « الكوكاتيل » است. در زبان فارسی به این پرنده « طوطی کاکل دار » و « عروس هلندی » می گویند و نام « عروس هلندی » در بین پرنده فروشان و پرورش دهندگان آن به شدت رایج و متداول است. نام « عروس هلندی» در حقیقت ترجمه نام علمی و لاتینی این پرنده می­باشد.

فرمانرو: جانوران

شاخه : طنابداران

رده : پرندگان

راسته: Psittaciformes

خانواده : Cacatuidae

زیرخانواده : Calyptorhynchinae

سرده : Nymphicus

گونه :N . hollandicus

طبق آمار بدست آمده در آمریکا ۳۴٪ از افرادی که در خانه هایشان از پرندگان زینتی نگهداری می کنند، حداقل از یک قطعه عروس هلندی نگهداری می نمایند. همین طور به دانش آموزانی که در مدارس نحوه مراقبت و رفتار با پرندگان را آموزش می دهند و یا در خانه های سالمندان و دیگر افرادی که از بیماریهای روحی و روانی رنج می­برند توصیه به نگهداری این پرنده بسیار زیبا می شود.

آناتومی

بدن عروس هلندی اساساً خیلی شبیه به پستانداران می باشد. هر دو دارای پوست، استخوان، عضلات، اندام­های حسی و تنفسی، قلب و عروق، دستگاه گوارش، اعصاب و ارگان­های دیگر که از نظر فعالیت تفاوت­هایی دارد.

آناتومی عروس هلندی

پوست

به علت وجود پر، پوست پرنده ها به سختی قابل رؤیت می باشد. شما می توانید پوست قسمت های پا، فلس پنجه­ ها و منقار را مشاهده نمائید.

پرندگان به علت اینکه غدد ترشح عرق در بدن ندارند بدنشان عرق نمی کند. بنابراین جهت خنگ نگهداشتن بدن در هنگام گرما، بال­های خود را دور از بدن خود نگه داشته و با دهان باز نفس می کشند. شما می توانید در یک روز گرم آشفتگی پرنده خود را مشاهده نمائید. توجه داشته باشید زمانی که احساس کردید پرنده شما گرمازده شده است با دامپزشک پرندگان تماس بگیرید.

استخوانبندی

آیا می دانستید برخی از استخوانهای پرنده شما تو خالی هستند؟ این مسئله کمک می کند پرنده به راحتی بتواند پرواز نماید. اما در عین حال این استخوان­های تو خالی بیشتر در معرض شکستگی وجود دارند. به همین دلیل شما باید دقت و توجه خود را در عدم برخورد عروس هلندیتان با موانع بیشتر باشد.

استخوان بال پرنده در مقایسه با استخوان بازو انسان کوتاه تر شده است. در بعضی از استخوانهای پرندگان کیسه های هوایی وجود دارد که به آن استخوان پنوماتیک گفته می شود که به خنک شدن بدن پرنده هم کمک می نماید. گردن طوطی ۲۰۰۰ عدد مهره دارد در مقایسه گردن انسان ۷ مهره دارد. این امر کمک می کند طوطی ها بتوانند سر خود را بصوت ۱۸۰ درجه بچرخانند و لکه های پشت بدن را دیده و تمیز نمایند و یا در هنگام شکار شدن از پرندگان وحشی فرار کنند.

در فصل تولید مثل استخوانهای پرنده شروع به کلسیم سازی می نمایند تا به ایجاد پوسته تخم کمک نمایند. یک پرند ماده می تواند تا بیشتر از ۲۰٪ از وزن بدنش کلسیم تولید کند و در دیگر فصل­های سال به ذخیره سازی کلسیم بپردازد.

سیستم تنفسی

سیستم تنفسی پرندگان بسیار پیشرفته و کارآمد می باشد و تفاوت­های قابل توجهی با سیستم تنفسی انسان دارند. در اینجا نحوه تنفس پرندگان را توضیح می دهیم.

هوا از طریق سوراخ­های بینی وارد و پس از عبور از سینوس­ها به حلق راه پیدا می کند. هوا قبل از این که به دستگاه تنفسی راه پیدا کند از طریق شکافی Choana که در سقف دهان پرنده جای دارد تصویه و گرم می شود. Choana به عنوان یک فیلتر عمل می نماید. پس از عبور هوا از Choana از طریق حنجره و نای گذشته و به Syrnix یا صندوق صوتی می رسد. پرندگان مثل انسانها تارهای صوتی ندارند، اما ارتعاشات غشا Syrnix همان صدای است که از پرنده شنیده می شود.

هوا از Syrnix به نایژه و ریه ها گسترش می یابد. حجم و ظرفیت ریه ها در انواع پرندگان ثابت نمی باشد. اما حجم ریه آنها برخلاف ریه پستانداران در جریان دم و بازدهم هم تغیر نمی کند. تبادلات گازی در ریه ها انجام می شود (در کیسه های هوایی انجام می گردد).

سیستم تنفسی عروس هلندی

سیستم عصبی

سیستم عصبی کوکاتیل بسیار شبیه به ما می باشد. هر دو تا از مغز، نخاع و اعصاب بی شماری در سرتاسر بدن پرنده وجود دارد جهت انتقال پیام به مغز استفاده می نمایند. البته سیستم عصبی عروس هلندی در مقابل کمبود ویتامین ها بسیار حساس می باشد.

سیستم قلب و عروق

همراه با دستگاه تنفسی، سیستم قلبی- عروقی، اکسیژن و مواد مغذی را از طریق خون به سراسر بدن پرنده می­رساند. جریان خون در عروس­های هلندی از پاها و دستگاه تناسلی و روده ها عبور کرده و از طریق کلیه به قلب برگشت داده می شود.

دستگاه گوارش

پرندگان برای تولید انرژی نیاز به غذا دارند. بدن پرندگان از طریق مواد غذایی که وارد دستگاه گوارش شان می­شود، تولید انرژی می کنند. اولین قسمت دستگاه گوارش عروس هلندی منقار آن می باشد. بدلیل اینکه عروس هلندی در درجه اول از دانه ها و سپس از دیگر مواد غذایی تغذیه می نماید. ساختار منقارش بدین شکل توسعه یافته است.

از نزدیک به زیر نوک بالا نگاه کنید یک شیار وجود دارد که عروس هلندی می تواند دانه ها در آن جای دهد آنها را بشکافد و به مغز آنها برسد. طوطی ها در طول منقار خود بزاق ندارند و فقط غذا از آنها عبور می­کند. بعد از گذشتن از دهان به مری می رسد. مری جایی است که مواد غذایی مرطوب می­شوند و سپس به چینه دان می رسد، محلی که رطوبت بیشتری وجود دارد. بعد از چینه دان سنگدان وجود دارد. بین چینه دان و سنگدان شیره های گوارشی به غذا اضافه می شود. غذا در سنگدان به قطعات کوچکتری تبدیل می شود. مواد غذایی به مقصد روده کوچک حرکت می کنند.

مواد مغذی از طریق روده کوچک جذب می شوند و مابقی موادی که اضافه می باشد به روده بزرگ می رسد و در آنجا از طریق کلوآک دفع می شود. کل این فرآیند از زمانی که غذا از دهان وارد بدن و از طریق کلواک دفع می­شود ظرف چند ساعت می باشد. در طی هر بار دفع فضولات ادرار هم همراه با مدفوع دفع می شود. برخلاف پستانداران، پرندگان مثانه یا میزراه ندارند.

پرو بال پرندگان

پرندگان تنها جانورانی هستند که دارای پر و بال می باشند. این پر و بال هم در زمان پرواز و هم از آنها در برابر گرما محافظت می نماید و یا به پرنده در هنگام دور کردن و ترساندن شکارچیان کمک می نماید و در خدمت پرنده می باشد.

آیا می دانستید که بدن عروس هلندی شما بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ پر پوشیده شده است؟ رنگ پر از رنگدانه ها در لایه خارجی و در ساختار داخلی پر تعیین می شود. همه گونه های طوطی ها از رنگی که در طبیعت بودند نشأت می گیرند. معمولاً در اسارت رنگ پرها تغییر و جهش پیدا می کند. در طبیعت هم پرندگان می توانند جهش رنگی پیدا کنند، اما بدلیل اینکه با بقیه افراد گروه متفاوت می شوند، به راحتی توسط شکارچیان مورد حمله قرار می گیرند و از بین می روند. ولی در اسارات شانس بقای بیشتری دارند. این تغییر رنگ­ها و جهش­های ژنتیکی بیشتر در عروس هلندی، مرغ عشق کواکرها و طوطی های دم دراز Parakeetsها دیده می شود.

بدن پرندگان گونه های مختلف، پر را دارا می باشد. در زیر این پرها پوششی وجود دارد که پرنده را گرم نگه می­دارد. پرهای پروازی پرنده را می توان به دو نوع تقسیم نمود :

۱- پرهای اولیه که بزرگ می باشند و پرنده را به سمت جلو هدایت می نمایند.

۲- پرهای ثانویه که در داخل بال قرار دارند، در حالت پرواز به پرنده کمک می نمایند.

پرهای اولیه و ثانویه هر کدام بصورت مستقل می توانند کار کنند پرهای دم پرنده نیز در حالت پرواز هم می توانند نقش سكان و هم ترمز را ایفا نماید.

پرندگان جهت سالم نگهداشتن پرهای خود بیشتر طول روز را به مشغول پرآرایی می باشند. شما ممکن است بارها دیده باشید، پرنده از انتهای دم خود به سمت بالا پرها را تمیز می نماید. این یک رفتار طبیعی است در انتهای دم پرندگان غده وجود دارد که روغنی می باشد این روغن به جلوگیری از بیماری و ضد آب بودن پرهای پرنده کمک مفیدی می نماید.

گاهی اوقات امکان دارد شما در پرهای عروس هلندی خانگی خود متوجه وجود خط یا سوراخ­هایی شوید. این سوراخ­ها یا خط در نتیجه وجود استرس پدیدار می شود. در این زمان شما باید با دامپزشک پرندگان مشاوره نمائید، به جهت اینکه طوطی ها در مقابله با استرس واکنش منفی نشان می دهند این استرس امکان دارد از تغییر عادت و یا تغییر رژیم غذایی و یا تغییر محیط صورت پذیرد.

پرو بال پرندگان

حواس پرندگان

چشایی

در مقاله های قبلی درمورد حواس معمولی در مرغ عشق و پرندگان به طور کامل پرداخته شد .پرندگان تا حدی می توانند طعم­ها را متوجه شوند. زیرا آنها در دهان خود نسبت به ما جوانه چشایی کمتری دارند. همچنین جوانه های چشایی آنها برخلاف ما در سقف دهانشان می باشد نه در زبانشان. کارشناسان معتقدند که حس چشایی طوطی ها خیلی ضعیف سازمان یافته است.

بینایی

حس بینایی عروس­های هلندی بخوبی توسعه یافته است. عروس هلندی می توانند با جزئیات و رنگ­ها را تشخیص دهند. در هنگام خرید لوازم جانبی قفس به یاد داشته باشید که عروس هلندی نسبت به تغییر رنگ ظروف غذای خود واکنش نشان می دهد. ممکن است از این تغییر رنگ هیجان زده و یا بترسد و یا از خوردن غذا امتناع ورزد.

از آنجایی که در دو طرف سر عروس هلندی چشم وجود دارد، اغلب این پرنده به دید یک چشم اکتفا می نماید. این بدین معنی می باشد که چشمان عروس هلندی می تواند بصورت مستقل عمل نماید. هنگامی که او می­خواهد یک شیء را زیر نظر بگیرید خواهید دید سرش را کج به یک طرف می چرخاند و با یک چشم به آن نگاه می کند. عروس هلندی ها توانایی چرخاندن و یا تکان دادن زیاد چشم را ندارند اما آنها برای جبران این مسئله می توانند گردن خود را ۱۸۰ درجه بچرخانند.

شما احتمالاً متوجه شده اید که چشم پرنده شما فاقد مژه می باشد. پرندگان مانند سگ و گربه دارای پلک سوم می باشند. گاهی در یک لحظه کل چشم را طی می کند. هدف از این غشا و کارکرد آن برای حفظ کره چشم و مرطوب و تمیز نگه داشتن آن می باشد. اگر این غشا بیش از یک لحظه بر روی چشم عروس هلندی شما ماند حتماً به دامپزشک مراجعه نمائد

شنوایی

شما ممکن است از محل قرار گرفتن گوش پرنده خود متوجه شوید. برای پیدا کردن آنها به زیر پرها و پشت و زیر هر چشم با دقت نگاه کنید. گوش­ها در دو طرف سر پرنده بصورت دو سوراخ بزرگ دیده می شود. عروس­های هلندی توانایی تشخیص و تعیین محل، صداهایی را که می شنوند را دارند، می توان گفت که به همین جهت هم توانایی ادا کردن بیشتر کلمات و صدا را هم می توانند داشته باشنند.

بویایی

به نظر می رسد حس بویایی پرندگان ضعیف باشد. مهمترین دلیل این می تواند باشد که بو در هوا پراکنده می­شود و پرنده در حال پرواز نمی تواند آن را به خوبی حس نماید.

حس لامسه

آخرین حس مربوط به حس لامسه می باشد، که در طوطی ها به خوبی توسعه یافته می باشد. عروس هلندی ها از پاها و نوک در لمس کردن محیط اطراف خود استفاده می نمایند. در هنگام بازی کردن غذا خوردن و یا حتی چه چیزی بی خطر است. این دو عضو را بکار می برند. طوطی های بزرگ تر حتی برای نگهداشتن مواد غذایی و خوردن آن از پاهایشان استفاده می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج