0

معرفی کلی تخم شترمرغ(زرده،سفیده،پوسته)

تخم شترمرغ نقش محوری در توسعه مزارع پرورش شترمرغ دارد. توانایی شتر مرغ ماده در تولید تخم نطفه دار، که ما بتوانیم جهت تولید جوجه های سالم مورد انکوباسیون (جوجه کشی) قرار دهیم کلید توسعه جمعیت شترمرغ در مزارع پرورشی می باشد. به طور متوسط طول مدت جوجه کشی تخم شترمرغ ۴۲ روز می باشد. در مقاله قبلی در مورد تخم شترمرغ از نظروزن، اندازه و خاصیت بررسی شد در ادامه به معرفی کلی تخم شترمرغ از جمله ساختمان تخم شتر مرغ و قسمتهای تشکیل دهنده تخم شترمرغ بررسی می گردد.

ساختمان تخم شترمرغ

همان طور که از بزرگترین پرنده انتظار می رود شترمرغ بزرگترین تخم را در میان پرندگان موجود در دنیا می­گذارد. اگر چه تصور می شود که بزرگترین پرنده بایستی بزرگترین تخم را تولید کند لیکن تخم شترمرغ کوچکترین تخم نسبت به وزن شترمرغ بالغ می باشد و تنها 5/1 درصد وزن بدن شترمرغ می باشد. تخم شترمرغ ۲۵ برابر وزن متوسط تخم ماکیان اهلی (حدود ۶۰ گرم) است. به طور متوسط تخم شتر مرغ ۱۹ -۱۷ سانتیمتر طول و ۱۵ – ۱۴ سانتیمتر عرض داشته و ۱۹۰۰-۱۱۰۰ گرم وزن دارد.

معرفی کلی تخم شترمرغ

تخم شترمرغ ازچه قسمت های تشکیل شده است؟

۱) نطفه یا صفحه زاینده:
تنها عضو زنده تخم می باشد و بر روی زرده قرار گرفته است.

۲) زرده:
نقش آن فراهم کردن مواد عذائی لازم برای استفاده جنین در مراحل مختلف رشد و نمو می باشد.

۳) آلبومین یا سفیده:
پوشش آبکی اطراف جنین در حال رشد را تشکیل میدهد و مانع از خشک شدن جنین می­شود. سفیده خواص ضد میکروبی دارد و از سه لایه تشکیل شده است.

  • سفیده رقیق خارجی
  •  سفیده غليظ
  • سفیده رقیق داخلی

۴) شالاز یا زرده بند:
در وسط تخم و در هر دو طرف زرده، دو قسمت مارپیچی شکل از جنس سفیده غلیظ به نام شالاز یا زرده بند وجود دارد. شالاز، زرده را در وسط تخم نگه می دارد و مانع از حرکت زرده به سمت پوسته اهکی و چسبیدن به آن و در نتیجه از بین رفتن نطفه یا جسم رویان می شود.

پوسته:

در معرفی کلی تخم شترمرغ به پوسته تخم مرغ می پردازیم. پوسته از سه قسمت تشکیل شده است:

غشاها، پوسته اهکی، کوتیکول.

رنگ پوسته اهکی تخم بین سفیده و زرد مایل به سفید متفاوت بوده و شبیه ظروف چینی براق است که از خلل و فرج پوشیده شده است. پوسته تخم شترمرغ تمامی عناصر در پوسته تخم مرغ را دارا می باشد و ۲ تا ۳ میلی متر قطر داشته و از استحکام بالایی برخوردار است. به طوری که یک انسان می تواند بر روی آن بایستد بدون آنکه به پوسته آسیبی برسد.

قطر معمولاً تفاوت هایی را نشان میدهد و حداقل آن 65/1میلیمتر بوده و با افزایش اندازه تخم ها قطر پوسته افزایش می یابد و سنگین تر می شود. وظیفه پوسته تخم عبارت است از: حفاظت محتویات از ضربات مکانیکی، ایجاد سد فیزیکی جهت جلوگیری از نفوذ عوامل میکروبی به محتویات تخم و ایجاد غشاء واسطه که میزان عبور آب، اکسیژن و دی اکسید کربن به داخل و خارج تخم را تعیین می کند. هر چند پوسته از خارج بسیار محکم و متراکم است اما شکستن آن از داخل آسان می باشد که امکان خروج را هنگام تفریح تسهیل می کند. دو غشاء پوسته، آلبومین را نگه می دارند. لایه خارجی ضخیم تر بوده و منافذ بیشتری نسبت به لایه داخل دارد. با تبخیر آب و جایگزینی هوا بین این دو لایه اتاق هوائی تشکیل می گردد.

تخم گذاری و جوجه در آوری شترمرغ ها:

شترمرغ ماده پس از سن دو سالگی به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری می کند و تا ۴۰ سال قادر است تخم­گذاری کند. در طبیعت شترمرغ ها معمولاً در بعدازظهرها و یا عصر تخم می گذارند. شترمرغ های ماده در حالت پرورش باز ممکن است 15 تا 25 تخم در یک دوره طبیعی بگذارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج