0

جمع آوری و مواظبت از تخم­ها در پرورش مرغ و خروس لاری

در همه حال هنگام جمع آوری و مواظبت تخم­ها در پرورش مرغ و خروس لاری و کار با تخم ها، دست­ها را ابتدا با آب صابون شستشو داده و از تخم­های تمیز برای اهداف جوجه کشی استفاده شود و شرایط نگهداری تخم های نطفه دار و خواباندن آنها در شرایط بهداشتی انجام گیرد.در ادامه توضیحات بیشتری در مورد پرورش مرغ و خروس لاری و مراقبت از تخم آن ارائه میشود.

جمع آوری و مواظبت از تخم­ها

 در پرورش مرغ و  خروس لاری تخم های شکسته، پوسته نازک و بدشکل و یا اندازه نامناسب (خیلی کوچک یا خیلی بزرگ) بهتر است خوابانده نشوند زیرا هم خود تبدیل به جوجه نمی شوند و هم دیگر تخم­ها و جوجه ها را آلوده می کنند.

جوجه کشی به صورت طبیعی (با استفاده از مرغ کرچ) و مصنوعی استفاده از دستگاه جوجه کشی مستلزم جمع آوری تعدادی تخم و خواباندن آن در دستگاه یا زیر مرغ است. چه بسا بنا باشد تخم های نطفه دار را مدتی ذخیره کنیم تا به تعداد لازم برسند. بدینوسیله تخم های بارور هر روز دو بار از لانه ها جمع آوری می شوند تا در معرض آلودگی های درون آشیانه قرار نگیرند ولو اینکه بخواهیم تخم های یک مرغ را دوباره زیر او بگذاریم ابتدا آنها را جمع کرده و تا آن زمان از تخم مصنوعی یا تخم مرغ آب پز استفاده کرده و مرغ را گول می­زنیم ولی در موعد معین و پس از برنامه ریزی و جمع کردن تعداد مناسب تخم بارور آنها را زیر او می خوابانیم.

مواظبت تخم­ها در پرورش خروس لاری

شرایط محیط ذخیره سازی و جمع آوری و مواظبت از تخم­ها در پرورش خروس لاری نقش مهمی در کیفیت و باروری تخم­ها دارد. دمای محل نگهداری خروس لاری مراقبت از تخم تابع مدت زمان نگهداری قبل از قرار دادن زیر دستگاه یا زیر مرغ به شرح جدول زیر است. برای حفظ قابلیت جوجه درآوری تخم­ها بهتر است مدت زمان نگهداری تخم ها در انبار از یک هفته تجاوز نکند. تخم­ها در جعبه های کارتنی و در شان تخم مرغ معمولی نگهداری می شود در حالی که سر نازک آنها پایین و سر بزرگ تخم و سلول هوای آنها بالا است. برخی پرورش دهندگان در دوره نگهداری تخم ها نیز به چرخاندن تخم­ها می پردازند، اگرچه دیگران این عمل را بر حفظ جوجه درآوری تخم­ها مؤثر نمی دانند.

جدول دمای اطاق نگداری تخم ها به مدت متفاوت

طول دوره نگهداری حداکثر دمای ذخیره سازی
فارنهایت سانتی گراد
1 روز 70 21.1
2 تا 4 روز 65 18.3
5 تا 10 روز 60 15.6
بیش از 10 روز 55 12.8

کمترین دمای نگهداری برابر ۵۰ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتی گراد) است

در صورتی که تخم­ها هنگام خارج کردن آنها از اطاق نگهداری عرق می کند، بهتر است دما یا رطوبت اطاق نگهداری کاهش یابد.در پرورش خروس لاری جمع آوری و مراقبت از تخم، لازم است که وجود هر گونه رطوبت سطحی در تخم مرغ، عاملی برای جذب میکروب­های موجود در هوا و انتقال آن به درون تخم می باشد. در پرورش خروس لاری باید به این نکته توجه کرد که تخم های نگهداری شده در مقایسه با تخم تازه مدت زمانی بیشتری باید خوابانده شوند تا تبدیل به جوجه گردند. در صورت نگهداری بمدت ۲ و ۳ هفته این زمان به ترتیب برابر ۱۰ و ۱۸ ساعت است.

تخم+های جوجه کشی باید تمیز بوده و وزن و قالب مناسب و پوسته ضخیم و سالم داشته باشند. وزن بین ۵۰ تا ۶۰ گرم (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک) مناسب است که البته در نژادهای مختلف مرغ خانگی متفاوت است. شکل بیضوی تخم ها نیز مهم است. تخم های با قالب کشیده، گرد و موجدار مناسب جوجه کشی نیستند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج