1

هدف خرید کاسکو چیست؟

هدف خرید کاسکو چیست؟

تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که هدف خرید کاسکو چیست؟ برای این سوال جواب های گوناگونی وجود دارد که در ادامه به این سوال به طور کامل پاسخ می دهیم.

هدف شما از خرید کاسکو چیست؟

جواب اول: در خانه یک دوست یا در یک پرنده فروشی دیدم و شنیدم که یک کاسکو کلمات یا جمله ای را درست مثل آدم تکرار می کند. چنان هیجان زده شدم که به فکرم افتادم یک کاسکو بخرم تا هم خودم از سخنگویی آن لذت ببرم و هم اهل خانواده ام از شنیدن سخنگویی کاسکو لذت ببرند.

جواب دوم: می خواهم کاسکو بخرم تا از آن جوجه کشی کنم تا هم از جوجه کشی از کاسکو لذت ببرم و هم بتوانم جوجه های تولیدی خودم را با قیمت خوب بفروشم و از این راه درامد خوبی به دست آورم.

جواب سوم: من یک کلکسیونر پرندگان زینتی هستم و هدفم از خرید کاسکو این است که در کنار سایر پرندگان زینتی که دارم، کاسکو هم داشته باشم. البته می­دانم که در نگهداری کاسکو توام با سایر پرندگان زینتی، موضوع اهلی شدن کاسکو، سخنگو شدن کاسکو یا جوجه کشی از کاسکو دیگر نمی تواند برای من مطرح باشد و باید دلم فقط به این خوش باشد که کاسکو هم دارم.

شرح جواب های فوق متعاقباً ذکر می شود:

شرح جواب اول: بدیهی است که هدف چنین افراد داشتن یک کاسکوی سخنگو است یا کاسکویی که بتوانند آن را اهلی و سخنگو کنند. حال این گونه افراد باید نکات زیر را بدانند تا فوراً یا به تدریج و احتمالاً دستشان به یک کاسکوی سخنگو برسد و آرزویشان برآورده شود.

۱) کاسکوهای وحشی تازه وارد شده به کشور:

الف: جوجه کاسکوها – جوجه کاسکوها ممکن است به صورت چشم سیاه کامل؛ یعنی هم مردمک چشم آنها سیاه باشد و هم دور مردمک یا سفیدی چشم. جوجه ها در ۳ یا ۴ ماهگی پر کامل در می آورند و اگر توسط والدین خوب تغذیه شده باشند؛ جثه آنها در همین سن به اندازه جثه والدین (حداکثر رشد) رسیده، در غیر این صورت تا مدتی رشد آنها ادامه خواهد داشت.

سن این جوجه های کاملاً پر درآورده بین ۳ تا ۱۲ ماه است. به عبارت دیگر، تا ۱۱ الى ۱۲ ماهگی چشم های کاسکو کاملاً سیاه است. دقت بفرمایید که نظر افراد مختلف و حتی برخی از نویسندگان خارجی ممکن است در مورد سن کاسکوها در رابطه با رنگ چشم آنها متفاوت باشد. اما با توجه به تجربیاتی که من طی چندین سال کار متمادی با صدها قطعه کاسکو داشته ام، این طبقه­ بندی سنی کاسکو را همچنان به عنوان اساس شناسایی سن کاسکو اعلام می­دارم و تا زمانی که یک تحقیقات وسیع و علمی با حداقل ۱۰۰ قطعه جوجه کاسکو با تاریخ تولد مشخص و به مدست دست کم هفت سال صورت نگیرد، هیچ نظری نمی تواند مستند و علمی باشد و آنچه بنده به عنوان سن کاسکوها تا ۷ سالگی و از آن به بعد ذکر کرده ام، تجربی است و تا زمانی که آزمایش فوق توسط یک محقق ذیصلاح و تحت نظارت یک سازمان علمی معتبر صورت نگیرد، من همچنان از ذکر مشخصات خاص در رابطه با سن کاسکوها حمایت می­کنم.

براساس آنچه من میدانم، جوجه کاسکوها تا سن حدود یک سالگی چشمانی کاملاً سیاه دارند. از یک سالگی به بعد دور مردمک سیاه چشم به تدریج روشن تر می شود. لذا از ۱ تا سالگی دور مردمک چشم ها به رنگ دودی در می آید. از دو سالگی به بعد، دور مردمک چشم­ها روشن تر می شود به طوری که از ۲ تا ۳ سالگی به رنگ طوسی در می آید. در ۳ سالگی جوجه کاسکوها به بلوغ جنسی می رسند، ولی تا ۶ الی ۷سالگی قدرت جفتگیری و زاد و ولد پیدا نمی کنند. از سه سالگی به بعد رنگ طوسی دور مردمک چشم ها به تدریج روشن و روشن تر می شود، به طوری که به تدریج به رنگ سفید در می آید. کاسکوهای بالغ جوان از حدود ۳ تا 5/6 الى ۷ سالگی دور مردمک چشمشان سفید است. کاسکوهای چشم سفید ۳ تا ۷ ساله ممکن است با هم جفت شوند و رفتارهای عشقبازی نشان دهند، اما تا رسیدن به حدود ۷ سالگی، جفت گیری نمیکنند و نباید از آنها توقع جوجه کشی داشت.

در حدود ۷ سالگی رنگ چشم کاسکوها به زردی می گراید و دور مردمک چشم های آنها تا آخر عمر زرد باقی می ماند و از این پس حتی تشخیص سن تقریبی کاسکوها بسیار دشوار می شود و حتی افراد بسیار با تجربه نمی تواندن تشخیص دهند که یک کاسکوی بالغ چشم زرد ۷ الى 8 ساله است یا ۴۰ الی ۵۰ ساله. اما به نظر من، هرچه رنگ زرد دور مردمک چشم های کاسکو زرد سیر تر باشد، سن کاسکو بیشتر است. بنابراین با مجموعه ای از علایم شاید بتوان به طور تقریبی سن کاسکوهای بالغ چشم زرد را بر سه دسته بالغ جوان، بالغ مسن و بالغ پیر طبقه بندی کرد.

هرچه زردی دور مردمک سیاه چشم کاسکوهای بالغ زرد پررنگ تر باشد و هرچه منقار پایینی کاسکو فرورفتگی­های عمیق تری داشته باشد، سن کاسکو بیشتر است. تا این زمان من نه خودم در مورد تشخیص سن کاسکوهای مسن تجربه بیشتری دارم و نه در جایی در این مورد اطلاعاتی مکتوب شده است.

حال با توجه به اطلاعات فوق، بپردازیم به شرح جواب (۱). کسی که علاقه مند خرید کاسکو برای حرف زدن با تقلید صدا توسط آن است، باید نکات زیر را بداند:

1- در کتب خارجی مکتوب است که حدود ۵۰٪ جوجه کاسکوها هرگز قدرت تقلید صدای انسان را پیدا نمی­کنند و علت را چنین توضیح داده اند که حدود نیمی از کاسکوها حنجره ای شبکه ای دارند و تارهای صوتی آنها شباهت به تارهای صوتی حنجره انسان دارد. این گروه می توانند صدای انسان راتقلید کنند. حال آن که نیم دیگر کاسکوها حنجرهای غیر شبکه ای دارند و تحت هیچ شرایط نمی توانند صدای انسان را تقلید کنند. این دسته از کاسکوها تا آخر عمر غیر سخنگو باقی می مانند، اما قادرند صداهای سوت مانند، صدای برخی آژیرها و بسیاری از صداهایی با تون زیر را تقلید کنند.

بنابراین در خرید یک جوجه کاسکو با کاسکوی وحشی آزمایش نشده، سخنگو شدن آن شانسی است و احدی قدرت تشخیص سخنگو شدن یا نشدن یک جوجه کاسکو را ندارد. پس وقتی ما یک جوجه کاسکو خریداری می کنیم، امکان سخنگو شدن آن ۵۰: ۵۰ است. از طرف دیگر میزان شبکه ای بودن حنجره کاسکوهای سخنگو شونده و احتمالاً یک عامل دیگر به نام هوش کاسکو، در بین کاسکوهای مختلف بسیار متفاوت است. حال اینکه میزان سخنگو شدن یک کاسکو بیشتر به میزان شبکه ای بودن حنجره آن بستگی دارد یا به هوش کاسکو، این هم موضوعی ناشناخته است. اما عامه مردم میزان سخنگو شدن کاسکو را فقط به هوش کاسکو مربوط می داند. به هر حال ما نمی دانیم که کدام عامل تأثیر بیشتری روی س خن گویی بیشتر کاسکو دارد.

به هر حال شرایط حنجره و هوش کاسکوها هرچه باشد؛ ما می دانیم که قدرت یادگیری تقلید صدا در بین کاسکوهای مختلف از ۲ کلمه تا ۲۰۰ کلمه و به ندرت بیشتر متغیر است. هیچ آزمایش علمی و از لحاظ آماری قابل قبولی تاکنون صورت نگرفته است که بتوان بر مبنای آن فتوای دقیقی ارائه نمود، اما براساس تجربه ای که من از حدود ۱۲۷ کاسکوی نگهداری کرده توسط خودم ، چنین به نظرم می رسد که از %۵۰ کاسکوهای سخنگو شونده؛ حدود ۱۵٪ آنها فقط قدرت تقلید ۲ تا ۵ کلمه صدای انسان را پیدا می کنند؛ حدود ۳۰٪ آنها بین ۲۰ تا ۳۰كلمه حرف خواهند زد و حدود ٪۵ آنها بالای ۳۰كلمه. حال اگر بخواهیم بدانیم که چه درصدی از کاسکوها قدرت تقلید صدای انسان به میزان بیشتر از ۵۰،۱۰۰، ۲۰۰ یا ۵۰۰ کلمه را پیدا می کنند؛ باید بدانیم که هرچه تعداد كلمات بیشتری مورد نظر ما باشد، شمار بسیار کمیاب تری از کاسکوها چنین توانایی را خواهند داشت.

به طور مثال، شاید از هر ۱۰۰۰ کاسکو، فقط یک کاسکو قدرت تقلید بیش از ۲۰۰ کلمه را داشته باشد و اگر شما کاسکویی را سراغ داشته باشید که بیش از ۵۰۰ کلمه حرف بزند، باید بپذیرید که آن کاسکو منتخبی است از حداقل ۵ تا ۱۰ هزار کاسکو و این طور نیست که هر کاسکو با هر اندازه آموزش تبدیل به یک کاسکوی بسیار پر سخن شود.

نکته دیگر این است که هرچه سن کاسکوهای وحشی بالاتر باشد، قدرت فراگیری تقلید صدای آنها کمتر می­شود. البته برخی افراد خیال می کنند که سن کم کاسکو؛ یعنی جوجه کاسکویی که کمتر از یک سال سن داشته باشد. حال آن که چنین نیست، یک کاسکوی چشم سفید ۶ ساله وحشی ممکن است قدرت فراگیری تقلید صدایش حتی از یک کاسکوی 5/1 تا ۲ ساله هم بیشتر باشد؛ همان طور که قدرت فراگیری یک بچه ۷ ساله یا بیشتر از قدرت فراگیری یک بچه ۲ ساله بیشتر است. در حقیقت وقتی صحبت از سن کاسکو در رابطه با قدرت یادگیری سخنگویی توسط آن می شود، ناتوانی در سخن گویی، مربوط به کاسکوهای مسن و پیر (۳۵ تا ۵۰ ساله) می شود، نه کاسکوهای بالغ جوان (پنج تا بیست ساله).

هدف خرید کاسکو چیست؟1


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. یاسمین گفت:

    😳😳

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج