0

هر آنچه که در مورد تغذیه سگ آبستن باید بدانید

تجارب دامپزشکان و پرورش دهندگان سگ نشان میدهد که بهتر است قبل از جفت گیری غذای حیوان را کمی تقویت کرد بنابراین افزودن مقدار کمی مکمل پروتیینی نظیر تخم مرغ، شیر و گوشت به غذای روزانه در تغذیه سگ باردار بسیار مناسب است. البته می بایست بعد از جفت گیری جیره حیوان به حالت قبل برگردد. سگی که از نظر بدنی شرایط مناسبی داشته باشد می تواند در طول آبستنی از جیره عادی خود بهره مند گردد و نیازی به افزودن ویتامین ها و مواد معدنی به جیره روزانه حیوان نیست. در این مقاله هر آنچه که در مورد تغذیه سگ آبستن باید بدانید را ذکر می کنیم .

تغذیه سگ باردار

از هفته سوم و چهارم با رشد جنین ها وزن سگ شروع به افزایش می کند بنابراین نیاز غذایی مادر و اشتها افزایش می یابد. در این زمان می بایست مقدار غذا را به تدریج افزایش داد و این عمل می بایست به شکلی صورت گیرد که در زمان زایمان، حیوان از غذایی به میزان ۳۵ الی ۵۰ درصد بیشتر از غذای عادی خود تغذیه شود.

تغذیه سگ آبستن

برخی از پرورش دهندگان سگ اعتقاد دارند که در این زمان لازم است از مکمل های غذایی، به خصوص مکمل پروتیینی نظیر شیر، تخم مرغ، گوشت و کبد استفاده کرد. کبد پخته یا خام گوسفند به میزان  کبد به ازاء هر ۱۵ کیلوگرم وزن بدن حیوان آبستن ۲تا۳ بار در هفته به خصوص در نیمة دوم آبستنی می تواند قدرت نگهداری جنین ها را افزایش داده و ماندگاری آنها را بعد از تولد بهبود بخشد و از طرف دیگر موجب افزایش تولید شیر مادر در زمان شیر واری گردد. البته مصرف این مکمل ها نبایستی بیش از ده درصد غذای روزانه باشد. با افزایش وزن دام و افزایش مقدار غذا می بایست دفعات غذا دادن را افزایش داده و فواصل بین آنها را کاهش داد. این امر به خصوص در سگ­های کوچک اهمیت بیشتری دارد زیرا از عوارض پرخوری پیشگیری می نماید. تغذیه روزمره  آخر آبستنی را هم می بایست تا اوج شیر واری افزایش داد. در هر صورت آنچه مسلم است در طول آبستنی غذای حیوان ماده می بایست کلیه احتیاجات غذایی وی را از نظر املاح معدنی، ویتامین ها، انرژی و پروتیین با توجه به افزایش وزن بدن و رشد جنین ها تأمین نماید تا توله ها به رشد کامل خود رسیده و در هنگام زایمان، توله هایی سالم و قوی به دنیا آیند. لازم به ذکر است افزایش بیش از حد وزن بدن ممکن است ایجاد مشکلات زایمانی نماید. دامپزشک شما به یقین در طول آبستنی داروهای خاصی را جهت حفظ بهداشت و سلامتی مادر و توله ها تجویز می نماید که استفاده آن ها الزامی است.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج