0

پرورش بوقلمون در تابستان (پرورش در گرما) و نکات مربوط به آن

پرورش تابستان

پرورش بوقلمون در دوره تابستان (پرورش در گرما) بسیار مهم می باشد در پرورش بوقلمون ها گرما و تنش حاصل از آن در فصل تابستان اثر زیانباری بر عملکرد گله دارد و در حالی که قادر به اعمال هیچ کنترلی بر هوای بیرون سالن نیستیم باید اثر آن بر پرندگان را کاهش دهیم.

دوره پرورش اولیه پرورش بوقلمون در دوره تابستان (پرورش در گرما):

برای پرورش بوقلمون ها در شرایط معمولی دمای مادرهای مصنوعی در مقایسه با دمای بیرون بیشتر است و چه بسا مواقعی که قطع و وصل می شود.

اگر جوجه ها نتوانند منبع گرما را پیدا کنند، در کنار هم غلنبه می شوند و کز می کنند. در تابستان ممکن است شرایطی ایجاد شود که به دلیل گرمای بیرون، مادر مصنوعی به هیچوجه قطع و وصل نشود و در واقع دائمأ خاموش بماند.

در این موارد یکی از هواکش ها را به ترموستات وصل کنید تا کار کند و هوا را خنک تر و برای روشن شدن مادر مصنوعی مناسب کند. در سالن هایی که از پرده های جانبی استفاده می شود، شکاف های آن باز شود تا هوای تمیز وارد گردد.

برای پرورش بوقلمون ها در شرایط گرما تمامی لامپ های بالادستی را خاموش کنید تا جوجه ها به زیر مادرهای توده شدن جوجه ها در کنار همدیگر را کنترل کنیم. مصنوعی جلب شوند. در تمامی لحظات آب تمیز و تازه در دسترس آنها باشد. در روز در دفعات متعدد توده شدن جوجه ها در کنار همدیگر را کنترل کنیم.

بوقلمون

بوقلمون برنز

تهویه در پرورش بوقلمون در دوره تابستان (پرورش در گرما):

توجه کنید که تمامی هواکش ها درست کار می کنند، تسمه های آنها محکم و مناسب و محل استقرار آنها عاری از گرد و غبار است. برای پرورش بوقلمون ها باید تمامی دریچه ها و شاترهای هواکش ها را از گرد و غبار تمیز کنید تا کارایی هوادهی آنها افزایش یابد.

تمامی هشداردهنده های سالن به خوبی کار کنند به ویژه اگر از تهویه تونلی و با فشار استاتیک استفاده می کنیم. دمای هدف بسته به سن گاه تفاوت می کند. هشداردهنده ها هر هفته چک شوند. بسته به سن گله و با توجه به دمای بیرون سالن، ترموستات های هواکش ها را به درستی تنظیم کنیم.

در سالن هایی که با فشار استاتیک کار می کنند باید توجه داشت که هدف ایجاد فشار استاتیک برای انتقال هوا به قسمت مرکزی سالن است حتی اگر حجم هوای ورودی را مجبور هستیم افزایش دهیم.

همه سالن ها از نظر ابعاد و اندازه ها یکسان نیستند و نیازهای مختلفی از نظر تهویه دارند. در زمان استفاده از تهویه تونلی در تمامی مراحل بر پایه دمای بیرون و نیاز جوجه ها اقدام شود. در سالن هایی که از پرده های جانبی استفاده می شود،

آنها را تمیز و عاری از گرد و غبار و پرها نگه دارید. دورتادور سالن را از رویش علف های بلند و ابزار و تجهیزات و دیگر موانع جریان هوا پاک کنید.

دستگاه های مه­پاش را هر سال قبل از فرارسیدن تابستان چک کنید. ممکن است نازل ها در اثر رسوبات بسته شوند و یا لوله ها ترک بردارند. برای پرورش بوقلمون ها از سیستم فوگر می توان بسته به دمای محیط و سیستم تایمر استفاده کرد.

آب در پرورش بوقلمون در دوره تابستان (پرورش در گرما):

توجه کنید که در پرورش بوقلمون ها همه آبخوری ها به درستی کار کنند و ارتفاع آنها و عمق آب آنها به صورت هفتگی کنترل شود. در صورت استفاده از آبخوری های نیپل، توجه کنید که ایجاد حکه را به حداقل برسانید و تمامی لوله ها را چک کنید که مبادا هوا گرفته باشد.

فشار آب را کنترل کنید. برای کنترل پاتوژن ها از غلظت ۳ تا ۵ قسمت در میلیون کلر در دورترین نقطه سیستم آبرسانی مطمئن شوید.

توصیه های عمومی:

برای پرورش بوقلمون در تابستان ژنراتور برق و نیز تانک سوخت و باطری استارت آن را هفته ای یک بار جک کنید. قبل از سر رسیدن گرما، به کنترل حشرات بپردازید، حشرات ناقل بیماری هستند.

صبر نکنید تا مشکل ایجاد شود و سپس به آن اقدام کنید! در لحظات کلیدی به مصرف الکترولیت ها برای کاهش استرس در پرنگان بپردازید.

توجه داشته باشید که در پرورش بوقلمون ها بسته های الکترولیت حاوی ویتامین C باشند. در گرمای بالای ۲۹ درجه در تمامی ساعات روز به مصرف الکترولیت و در ساعات شب به مصرف آب معمولی بپردازید. در صورت نیاز به انتقال جوجه ها از سالن پرورش به سالن رشد،

روز قبل از انتقال به آنها الکترولیت بدهید. قبل از بار زدن بوقلمون ها برای کشتار نیز آب حاوی الکترولیت به آنها بدهید. در دمای بالا و برای جوجه های بالای ۵ هفته از محلول جوش شیرین استفاده می شود.

ابتدا محلول خزانه با غلظت یک پوند (۴۵۰ گرم) جوش شیرین در یک گالن (3.8) آب فراهم شده و سپس آن را برای ایجاد غلظت های مناسب رقیق می کنند.

تمامی تلفات را بلافاصه جمع آوری و دفن کنید و یا از سالن دور نمایید. در غیر اینصورت موجب توسعه برخی بیماری ها می شوید. به یاد داشته باشید که گرما موجب تسریع فرایند فساد می شود.

در پرورش بوقلمون در تابستان باید تمام علف های اطراف سالن و تانک های ذخیره دان را کوتاه کنید. چه بسا این علف ها بر سیستم تهویه اثر بگذارند و به جلب موش و دیگر جوندگان کمک کنند.

جوندگان حامل بیماری ها هستند. در روزهای گرم بیشتر به بوقلمون ها سر بزنید و مطئن شوید که تمامی هواکش ها و سیستم های تهویه به درستی کار می کنند. سیستم آب را کنترل کنید و مطمئن شوید که تمامی سیستم ها به درستی کار می کنند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 27 امتیاز از مجموع: 4.7]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج