0

امکانات لازم برای پرورش بوقلمون

با توجه به اینکه بوقلمون را می توانیم در مراتع و سالن ها می توان پرورش داد باید امکانات لازم برای پرورش بوقلمون را با توجه به آن مد نظر قرار داد در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

بوقلمونها را می توان در محل های زیر نگهداری نمود
۱- در مراتع محدود
۲- در سالن های محدود
٣- در سالن های نیمه محدود

مراتع باز بدون پناه گاه نباید مورد استفاده قرار گیرند مگر این که گله بوقلمون را بتوان از بادهای سرد به وسیله درختان تنومند یا سرازیری های کوهها محافظت نمود.
مراتعی که برای پرورش بوقلمون مورد استفاده قرار می گیرند بایستی دارای قفس دائمی و محکمی باشند که حداقل به ارتفاع ۵ پا باشد و ترجیحاً سیم برق در اطراف وجود داشته باشد و جریان برق صنعتی در آن عبور نماید به نحوی که بوقلمونها نتوانند از این محوطه خارج شوند و یک منطقه به وسعت ۲ هکتار برای پرورش ۵۰۰ بوقلمون مناسب می باشد و بایستی از محل هائی برای نگهداری بوقلمونها در هنگام شب استفاده گردد.
جایگاه هائی که برای نگهداری بوقلمونها در هنگام شب مورد استفاده قرار می گیرند.
بایستی مجهز به لانه ها یا نشیمنگاه ها و چراغهائی باشند که نور اطمینان بخشی برای داخل آن فراهم آورند.
جایگاه هائی که در روز مورد استفاده بوقلمونها قرار می گیرند بایستی مجهز به آب خوری، دانخوری ها و لانه های مخصوص باشند.
ساختمان های پرورش بوقلمون برای محل های محدود به صورت ۴۰ در ۵۰ فوت بوده و در هر طرف آنها سیم هائی کشیده شده است.
در بسیاری موارد سه طرف پناهگاه را به وسیله پلاستیک می پوشانند تا بدین ترتیب در ماه های سرد زمستان بتوانند بوقلمونها را از سرما محافظت نمایند. محل های محدود نیاز به آب خوری ها و دانخوری های اتوماتیک دارند. محل های نیمه محدود همان نتیجه¬ای را به دست می دهند که از محل های محدود حاصل می شود و در هوای بد و نامطلوب این مسئله به صورت وسیع تری مطرح می شود. با افزایش وسعت محل پرورش بوقلمون برای توسعه امر بهداشت و جفت گیری بهتر پرورش بوقلمون به صورت بهتری انجام می شود. ساختمان های محل های نیمه محدودمعمولا خرج کمتری با مقایسه با ساختمان های کاملاً محدود دارند و مشکلات کمتری برای پرورش دهندگان بوقلمون به وجود می آورند. معمولاً قسمت قدامی این قبیل واحدها باز است و محوظه مذکور به وسیله فنس محصور شده است.
انتخاب سیستم ها، مراتع محدود، سیستم محدود و نیمه محدود تا حد زیادی بستگی به خصوصیات فیزیکی ساختمان در مزرعه دارد و در این رابطه هزینه بنا و وضع آب و هوایی منطقه نیز می تواند مطرح باشد.

امکانات لازم برای پرورش بوقلمون

سیستم برق رسانی واحد پرورش بوقلمون

در واحد پرورشی، وجود انشعاب برق از شبکه سراسری، موتور برق اضطراری، تابلوهای برق اصلی و فرعی، کابل­کشی در محوطه واحد کارگری، مدیریت، انبار دان و سالن های پرورش مورد نیاز بوده لذا در محاسبات آمپراژ کابل و سیستم اتوماسیون برق نیز نهایت دقت به عمل آید تا امکان آتش سوزی و سایر حوادث غیر مترقبه به حداقل کاهش یابد.

موتور برق اضطراری: وظیفه اصلی تأمین برق اضطراری، هنگام قطع برق در مواقع غیر مترقبه و تأمین الکتریسته مورد نیاز جهت کل قسمت های مصرفی واحد پرورشی می باشد لذا در محاسبه توان موتور برق میزان وات مصرفی کل قسمت ها بایستی در نظر گرفته شود. محاسبه توان موتور برق بر حسب اسب بخار سنجیده می شود (هر اسب بخار برابر ۷۴۵ وات است)

نور و روشنایی: نور در پرورش بوقلمون یکی از عوامل اصلی محسوب می شود لذا استفاده صحیح از آن سبب افزایش تولید، کاهش ضریب تبدیل و جلوگیری از بروز بیماری ها، نیل به زمان کشتار و سن بلوغ در بوقلمون مولد می شود. با عنایت به شرایط آب و هوایی وجود پنجره و یا سالنهای کاملاً بسته اعمال مدیریت در شرایط خاص از یک طرف و طول زمان روشنایی و تغییرات آن از سوی دیگر الزامی است. در این راستا وجود دیمرو ساعت تنظیم مدت زمان نوردهی و کنترل نور ضروری تلقی می گردد.

سیستم تنظیم نور توسط کامپیوتر نیز قابل اجرا بوده و با برنامه ریزی لازم می توان این مهم را به طور اتوماتیک اعمال نمود.

تنظیم و شدت نور جهت جلوگیری از ادامه کانی بالیسم، هنگام نوک چینی در مزرعه واکسیناسیون و یا برنامه­ های دیگر که نیاز به شدت نور مختلف دارد لحاظ گردد. توزيع منبع نوری در سالن و نحوه قرار گرفتن و ارتفاع آن تأثیر بسزایی در کارآیی و نهایتاً پرورش پرنده خواهد داشت. عوامل فوق طوری بایستی طراحی گردد که لوکس نوری مورد نیاز در سطح چشم پرنده را تأمین نمایند. ذکر این نکته ضروری است که شدت نور در نقاط مختلف سالن به طور یکنواخت باشد. بنابراین فاصله منبع نوری از یکدیگر بایستی 5/1 برابر ارتفاع منبع نور از سطح پرنده باشد، ضمناً فاصله منبع نوری با دیوار جانبی سالن بایستی نصف فاصله بین منابع نور باشد.

فضای مورد نیاز  پرورش

فضای مورد نیاز یکی از امکانات لازم برای پرورش بوقلمون می باشد.در سالنهای پرورش بوقلمون گوشتی دو شیوه پرورش بوقلمون در نظر گرفته می شود چنانچه پرورش مخلوط تا پایان دوره مد نظر باشد در این صورت تا پایان زمان پرورش و ارسال به کشتار بازاء هر متر مربع ۴ قطعه فضای پرورشی در سالن لحاظ می گردد.

اگر امکانات لازم برای پرورش بوقلمون در جنس نر و ماده به طور جداگانه وجود داشته این امر نتیجه مطلوبتری را بدنبال خواهد داشت جداسازی دو جنس از یکدیگر توسط توری و یا فنس در داخل یک و یا دو سالن صورت می پذیرد. بدین ترتیب در این روش تا سن ۵ هفته دو جنس در کنار یکدیگر و از آن زمان تا سن کشتار در ماده های گوشتی حداکثر 2/5قطعه بازاء هر متر مربع و با ماکزیمم ۵۲ کیلوگرم وزن زنده بازاء هر متر مربع محاسبه می شود. و در نرها تا سن ۲۱ هفتگی و پایان کشتار حداکثر 8/2قطعه در هر متر مربع و یا حداکثر ۵۸کیلوگرم وزن زنده در هر متر مربع سالن اختصاص داده می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 9 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج