0

انرژی متابولیسم مورد نیاز برای گوساله ها

انرژی مورد نیاز گوساله

گوساله ها به صورت طبیعی با مقادیر محدودی از شیر یا جایگزین شیر – معمولاً بین ۴۵۴ تا ۶۸۰ گرم (0/1 تا 5/1 پوند) جایگزین شیر جامد در روز تغذیه می شوند. مقدار انرژی قابل متابولیسم در این مقدار از ماده خشک از یک جایگزین شیر به منظور تأمین انرژی قابل متابولیسم برای یک گوساله برای نگهداری وزن بدن و رشد به میزان ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم رشد روزانه کافی است. دراین پست به بررسی انرژی مورد نیاز گوساله خواهیم پرداخت.

تغذیه جایگزین شیر اضافی در آب و هوای سرد

انرژی قابل متابولیسم مورد نیاز برای گوساله ها

مقدار انرژی قابل متابولیسم مورد نیاز در شرایط عادی برای گوساله ها می تواند به دو بخش تقسیم شود.

مقدار انرژی قابل متابولیسمی که گوساله برای حفظ وزن بدن خود به آن نیاز دارد و MEm نامیده می شود. این مقدار انرژی برای حرکت، گرما و عملکردهای عادی مورد نیاز است. بخش دوم معادلة انرژی، مقدار انرژی لازم برای رشد (MEg) می باشد. محققین از هر دو عبارت MEm و MEg برای محاسبه نیازهای حیوان به مواد مغذی استفاده می کنند. برای گوساله های جوانی که تنها از شیر تغذیه می کنند نیاز MEm (با واحد مگا ژول به ازای هر روز یا MJ/d) به صورت بخشی از وزن بدن متابولیکی محاسبه می شود و از فرمول ( )  به دست می آید. بنابراین برای یک گوساله ۵۰ کیلوگرمی نیاز MEm برابر است با:

محاسبه MEg – مقدار انرژی قابل متابولیسمی که گوساله برای رشد نیاز دارد- وابسته به اندازه گوساله و متوسط افزایش وزن روزانه می­باشد. معادله ای که توسط NRC استفاده می­شود:

می باشد.

تغذیه جایگزین شیر اضافی

وقتی که دمای هوا کاهش یابد و سردتر شود، میزان MEm مورد نیاز گوساله برای حفظ وزن بدن افزایش می­یابد. گوساله ها (مانند همه پستانداران) برای ثابت نگه داشتن دمای بدن تولید حرارت می کنند و وقتی که دمای هوا سرد می شود گوساله به انرژی بیشتری برای گرم نگه داشتن خود نیاز دارد.

بنابراین، در آب و هوای سرد مقدار MEm مورد نیاز گوساله افزایش می یابد. با این وجود مقدار اضافی MEm مورد نیاز بستگی به سن گوساله دارد. دلیل این موضوع این است که هر چه سن گوساله افزایش می یابد، احتمال مصرف استارتر نیز بیشتر می شود. مصرف استارتر باعث گسترش شکمبه می شود و یک شکمبه فعال تولید حرارت می کند که به گرم نگه داشتن گوساله کمک می کند. دمای بحرانی پایین (LCT) دمایی است که در آن حیوانات نیازمند انرژی اضافی برای حفظ دمای بدن خود می شوند. برای گوساله های ۰ تا ۳ هفته، این دما و برای گوساله های مسن تر از ۳ هفته، می باشد. دمای بحرانی پایین دمایی است که باید پرورش دهندگان مصرف انرژی اضافی را مورد توجه قرار دهند.

مقدار انرژی اضافی در آب و هوای سرد برای گوساله ها توسط NRC محاسبه شده است. آنها از دمای بحرانی پایین برای گوساله های جوان (۰ تا ۳ هفته) و مسن تر (بیش از ۳ هفته) استفاده کردند. فرمول مورد استفاده توسط NRC به ازای هر درجه افت دما از دمای بحرانی پایین به صورت زیر است:

به ازای هر یک درجه کمتر از دمای بحرانی پایین

اضافی مورد نیاز (MJ/d)

برای یک گوساله ۵۰ کیلوگرمی (جدول 2- 15)، وقتی که دمای محیط است نیازی به MEm اضافی نیست، با این وجود وقتی که دما کاهش می یابد مقدار MEm مورد نیاز گوساله برای حفظ وزن بدن خود به صورت قابل توجهی افزایش می یابد. زمانی که دما صفر درجه سانتی گراد است، گوساله روزانه به 23/4 مگا ژول انرژی اضافی نیاز دارد. که این مقدار بیش از ۵۰% MEm می باشد.

از نظر اثرات عملی نیز این موضوع بر روی گوساله ها جالب توجه است. به عنوان مثال گوساله ۵۰ کیلوگرمی را در دمای – در نظر می گیریم که روزانه به 87/7 مگا ژول MEmنیاز دارد. هم چنین فرض می کنیم که این گوساله روزانه ۶۰۰ گرم از جایگزین شیری مصرف می کند که حاوی 9/19 مگا ژول ME در هر کیلوگرم است.

انرژی مورد نیاز گوساله

مقدار MEm مورد نیاز برای این گوساله بدین قرار است:

گوساله به 33/16 مگاژول انرژی قابل متابولیسم نیاز دارد و 94/11 مگاژول در روز مصرف می کند. این گوساله به علت اینکه به اندازه کافی انرژی در یافت نمی کند، برای اینکه بتواند خود را گرم نگه دارد دچار کاهش وزن خواهد شد و همانطور که می دانیم، گوساله ها انرژی اضافی زیادی برای ذخیره سازی ندارند. اگر این رویه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، این گوساله به شدت دچار کاهش وزن خواهد شد که منجر به مرگ حیوان می گردد. اغلب این حالت را سندرم کمبود کالری (انرژی) می نامند.

محاسباتی  برای گوساله های بالای ۳ هفته را در همانطور که مشاهده می کنیم، گوساله های مسن تر (این گونه فرض شده است که این گوساله ها شروع به مصرف استارتر کرده اند) تنها زمانی به ME اضافی نیاز پیدا می کند که دمای محیط از C° ۱۰ کاهش یابد.

مفهوم کاربردی این اعداد چیست؟ نشان دهنده مقدار مواد جامد جایگزین شیر اضافی است که گوساله برای حفظ وزن بدن خود در دماهای مختلف نیاز دارد.اینگونه فرض شده است که یک جایگزین شیر استاندارد حاوی MJ/kg 9/19 انرژی قابل متابولیسم (محصولی که شما استفاده می کنید ممکن است متفاوت باشد) می باشد.

مقدار جایگزین شیر اضافی مورد نیاز برای گوساله ۵۰ کیلوگرمی هم در سن ۰ تا ۳ هفتگی و هم در سن بالاتر از ۳ هفتگی را که با جایگزین شیر استانداردی حاوی 9/19 مگاژول در کیلوگرم ME تغذیه می شوند را بیان می کند.

بنابراین، وقتی که دمای محیط صفر درجه سانتی گراد است، گوساله های ۵۰ کیلوگرمی جوان نیازمند دریافت ۲۱۳ گرم جایگزین شیر اضافی در هر روز می باشند. اگر این گوساله به طور طبیعی روزانه ۴۵۴ گرم جایگزین شیر در شرایط گرمایی خنثی (محدوده راحتی) دریافت می کنند، در دمای صفر درجه سانتی گراد نیازمند دریافت ۶۶۷ = ۲۱۳+ ۴۵۴ گرم جایگزین شیر در هر روز خواهند بود تا بتوانند مشابه زمانی که دمای محیط گرم است، رشد کنند.

توجه داشته باشید که متغیرهای گوناگونی در این محاسبه دخیل هستند، مانند وزن بدن گوساله ها، دمای محیط، سن گوساله ها و کیفیت جایگزین شیر و…


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج