0

برنامه آماده سازی نبرد با مهمیز در خروس جنگی

آماده سازی خروس­های جنگی جوان و مسن، متفاوت است. آماده سازی خروس­های جنگی جوان در مقایسه با خروس­های مسن احتیاج به توجه بیشتری دارد زیرا حساس تر بوده و آمادگی بیشتری برای دریافت خسارت دارند. آنها در ۳ تا ۴ ماهگی همچنان از جیره توسعه (رشد) استفاده می کنند و باید مرغ های بالغ در کنار آنها آورده شوند تا بلوغ آنها تحریک شود. حضور مرغ در کنار آنها موجب آرامش بیشترشان می شود. در این بخش از مطالب  برنامه آماده سازی نبرد با مهمیز در خروس جنگی را بررسی میکنیم.

برنامه آماده سازی نبرد با مهمیز در خروس جنگی

در سن ۵ ماهگی به قفس های پرواز برده می شوند در حالی که ارتفاع نیخواب در حد 5/1 متر تنظیم شده است. این ارتفاع به تدریج افزایش یافته و به ۲ متر و بیشتر می­رسد تا موجب تمرین بیشتر آنها شود. فضای مرتع در دسترس آنها نیخواب­هایی در ارتفاع 2/1 متر دارد. آنها ابتدا در قفس های پرواز قرار می گیرند در حالی که در نزدیکی آنها مرغ وجود دارد و سپس به صورت یک هفته در میان به مدت یک ساعت در روز در قفس چنگ­زنی قرار می گیرند. هر چه خروس­ها بزرگتر می شوند خصایل خروس­های بالغ را بخود می گیرند. اکنون می­توان به آنها افسار زد. خروس­های جوان نیاز چندانی به تمرینات ندارند و هر چه طناب افسار آنها بلندتر باشد فضای بیشتری برای تمرین و گشت و گذار پیدا می کنند. بعد از اینکه افسار زده شدند اکنون نوبت تغذیه دانه های آماده سازی است. آنها در زمان رفتن به قفس پرواز جیره حاوی ۷۵ درصد جیره توسعه و ۲۵ درصد دانه مصرف می کنند. هفته بعد این نسبت ۵۰-۵۰ می شود و در هفته سوم ۲۵ درصد خوراک مصرفی آنها جیره توسعه و ۷۵ درصد دانه است. وقتی خروس­های جوان به افسار بسته شدند تنها از دانه استفاده می کنند. آماده سازی خروس­های جوان برای دربی مستلزم تمرین چندانی نیست و تنها باید سه روز هفته در حد فاصل بین قفس پرواز تمرین پیاده روی یا دو داشته باشند و هر هفته نیز سه بار به قفس چنگ زنی بروند. خروس های جوان در دوره ۲۱ روزه آماده سازی از جیره توسعه حاوی پروتئین بالاتر استفاده می کنند تا تمرینات چنگ زنی آنها بهتر انجام شود. برای پایش مقدار رطوبت بدن آنها، صبح ها از جیره خشک و غروب ها از جیره مرطوب استفاده می­شود. خروس­های جوان نیز در زمان آماده سازی نهایی به مدت ۳۶ روز تحت مراقبت نزدیک قرار گرفته و جیره آنها از نظر بار کربوهیدرات کنترل می­شود (مباحث بعد).

باید توجه داشت که در نبرد مهمیز، هوش، دقت ضربه و توان وارد آوردن زخم در خروس به مراتب ارزشمندتر از خصلت تهاجمی و آمادگی آنها برای حمله است. خروس های مهاجم و خشن که ضربات متوالی به حریف وارد می­آورند لزوماً مناسب نیستند. خروس­های باهوش با وارد آوردن سریع و دقیق ضربات خونین و زمان بندی مناسب حمله و بدون از دست دادن طاقت و توان بدنی خود در نبرد به پیروزی می رسند. آنها ضربات منفرد، سنجیده و با زمان بندی مناسب را بکار می برند و رقیب را در همان اول بازی شکست می­دهند.

برنامه آماده سازی نبرد با مهمیز در خروس جنگی

مبارزات خروس­های مسن هسته مرکزی علاقه هر خروس بازی هستند زیرا این خروس­ها در واقع زرادخانه آنها محسوب می شوند، با آنها به میدان مبارزه می روند و کیفیت آنها در مقایسه با خروس های جوان از اهمیت بیشتری برخوردار است. قبلاً متذکر می شود که نمی توان یک خروس نامناسب را تبدیل به خروس آس کرده و در میدان نبرد از او انتظار برد داشت بلکه باید بیشترین اس های درجه یک انتخاب شده و برای مبارزه آماده­سازی شوند. خروس های درجه یک دارای خصوصیات زیر هستند:

الف- خروس مورد نظر از یک لاین برنده باشد به طوری که هم خانواده های او در مسابقات گذشته و حال، پیشتاز و برنده مسابقات باشند.

ب- خروس، سر حال و سالم باشد و هیچگاه در زندگی اش در معرض بیماری متوسط یا سخت نبوده باشد.

ج- تیپ بدنی مناسب و جذابی داشته و اندازه و قد و قواره متناسب با وزنش داشته باشد.

د- هیچ نقیصه فیزیکی از قبیل برگشتگی انگشت، شکستگی بال و پرهای دم، بادکردگی پا، تاب خوردگی استخوان سینه و امثال آن نداشته باشد.

ح- سن مناسبی داشته باشد. بهترین سن برای نبرد خروس­ها ۳۰ ماه به بالا است. در این سن خروس در نقطه اوج آمادگی فیزیکی و روانی قرار دارد.

علاوه بر شرایط پایه فوق، شروط دیگری برای ورود خروس ها به برنامه نگهداری مطرح می شود. یکی اینکه خروس­ها عاری از انگل های داخلی و خارجی بوده و به شیوه مناسبی قبلاً انگل زدایی شده باشند. تمامی خروس­های نامزد برای عملیات آماده سازی، به مدت یک هفته قبل از شروع دوره انگل زدایی شوند و این عمل ۱۲ تا ۱۴ روز قبل از روز نبرد تکرار شود.

نکته دیگر اینکه خروس­ها نیز مثل انسان در محیط یکسان و یکنواخت دچار خستگی و ملال خاطر می شوند و باید در صورت امکان همیشه و از جمله در روزهای آماده سازی آنها را در محوطه و بین قفس­ها و جایگاه­های مختلف چرخاند تا دائماً با محیط جدیدی روبرو شده و فعال باقی بمانند. می­توان بجز روزهای پرریزی، خروس را در دست گرفت، آنها را رام کرد، وزن شان را تعیین کرد و به تناسب، غذای مناسبی برای آنها فراهم نمود.

گفته شد برنامه غذایی و نوع مواد خوراکی مورد استفاده برای برنامه آماده سازی نبرد با مهمیز در خروس جنگی متفاوت است. طول دوره آماده سازی نیز در مناطق مختلف، دوره های تاریخی و نیز خروس­بازان مختلف، متفاوت است و دوره های ۳۵، ۲۸ و ۲۱ روزه را شامل می شود. با وجودی که سعی می شود روزهای کمتر و فشرده تری را شامل شود ولی حداقل طول دوره معرفی شده تا کنون، ۱۴ روز است، اگرچه در قرون گذشته در مسابقات سطح پایین از برنامه­ های آماده سازی کوتاه تر استفاده می شده است. در این دوره ها، علاوه بر نوع غذا و برنامه خوراک دهی، نوع تمرینات فیزیکی نیز بصورت برنامه در آمده است. کرم زدایی، انگل زدایی، باکتری زدایی، تمرین رزمی، مصرف مکمل ویتامین ، تمرین چنگزنی، تمرین قفس پرواز و کاهش رطوبت بدن پرندگان از جمله مواردی است که در دوره آماده سازی خروس­های جنگی بالغ مورد توجه قرار دارد. در ادامه ابتدا جهت اطلاع قدیمی ترین برنامه آماده­ سازی خروس ها  (متعلق به قرن ۱۹) با طول ۱۰ روز اشاره می شود تا سلیقه، دانش علمی و مکانات عملی و زاویه نگرش به خروس بازی در آن زمان ملاحظه شود، بدون اینکه دانستن آنها لزوماً در عصر حاضر امتیاز قابل توجهی در بر داشته باشد. با این حال روش قدیمی قابل اعتنا است و می توان با اندکی تغییر و تحول آنها را کار آمد کرد. در مباعث بعد روش های جدید تر بیان می گردد که بعضاً حالتی تجاری خود گرفته و با بکار بردن آن می توان تعداد زیادی خروس را در یک واحد تولید و برای نبرد آماده سازی کرد. بعلاوه مرور این روش ها نشان می دهد که در حرفه خروس بازی با توجه به اینکه خروس ها در منتهای کیفیت ژنتیکی خود بوده (پیشرفت های جزئی در حال و آینده) و خروس بازان نیز از نظر فنی در منتهای آمادگی هستند، رقابت آنها تا چه حد پیچیده و در حد مسابقات انسانی متکی بر ریزه کاری های بسیار جزئی است. قابل توجه که به تعداد خروس بازهای جهان، روش آماده سازی وجود دارد. یادداشت های خروس­بازان سراسر دنیا در فضای مجازی اینترنت به ویژه با توجه به تنوع نوع خروس مورد استفاده آنها، مشحون از انواع سلیقه ها و برنامه های آماده سازی است. علاوه بر سليقه فردی خروس باز و تمایل به این با آن روش خاص بومی، ملی و امثال آن، امکانات محیطی و غذایی، نوع خروس، نوع مبارزه، شرایط مبارزه و … در انتخاب روش و طول دوره آماده سازی مؤثر است. استفاده عملی از این تکنیک ها به همراه کسب تجربه توسط خروس باز و عایدات و نتایج عملی آن در صحنه مبارزه عامل مهمی در تعیین ارزش هر روش و ضرورت تغییر احتمالی در آنها و جهت این تغییرات می باشد.



این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 3.2]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج