0

بیماری آنسفالوميت بلدرچین(علائم،پیشگیری،درمان)

بیماری آنسفالوميت بلدرچین نوعی دیگر از بیماری های شایع می باشد که به سیستم عصبی پرنده حمله می کند . این بیماری از یک نوع ویروسی است که  از خانواده آلفا ویروس ها می باشد در ادامه به علائم راههای درمان و پیشگیری در این بیماری می پردازیم.

آنسفالوميت اسب شرقی

محل حمله و نقاط ایجاد جراحت

همانطور که در مقاله های مربوط به این بیماری خواهید خواند متوجه این موضوع می شوید که غالباً این ویروس سلولهای دستگاه عصبی را به عنوان میزبان خود انتخاب می کند و به آن ها حمله می کند.

علائم کالبد شکافی بیماری

طحال کوچک بی رنگ و یا خیلی بزرگ ، نرمی نیمکره مغز ، کبد خیلی بزرگ، لکه دار شدن طحال ، اتساع كليه­ها ، خطوط سفید روی قلب ، آنژیت موکوئیدی ، نقرس احشایی ، التهاب رگهای خونی مغز ، آنسفالیت غیر چرکی ۹۷%، تجمع لنفوسیت ها در اطراف رگ های مغز ، میکروگلیوز ، مننژیت ، استحاله نورونی ، تورم طحال ، نکروز ماهیچه های قلب، حدود ۲۰٪ نکروز کبدی ، تورم روده ای کار تارال در ناحیه دوازدهه، مننژیت همراه با حضور سلول های گرد و دژنراسیون شدة یاخته های عصبی اتساع چینه دان، دهیدراتاسیون

بیماری آنسفالوميت بلدرچین

عامل بیماری و روش انتقال آن

بیماری آنسفالوميت بلدرچین یک بیماری ناشی از ویروسی از خانواده آلفا ویروس ها ست که می تواند از راه پشه­ها ، کنه ها و سایر حشرات گزنده از یک بلدرچین آلوده به بلدرچین سالم دیگر منتقل شود و یا می تواند در بلدرچین ها به وسیله تماس مستقیم منتقل شود به گونه ای که حتی از طریق خوردن آب های آلوده جابه جا می شود و اگر گله دچار کانیبالیسم باشد به علت آلوده بودن ریشه ی پرها می تواند به پرنده مهاجم وارد شود و یا اینکه به مقادیر کمتر از طریق مدفوع به ویژه در پرورش بر روی بستر. اگر بیماری در یک مزرعه همه گیر شود سرعت آن بسیار زیاد است.

علائم بالینی بیماری

کز کردگی و افسردگی ، لرزش ، فلجی ناقص که در مراحل پیشرفته تر به نوع کامل آن می انجامد ، پیچش گردن، پس از تظاهرات بیماری ظرف چند ساعت مرگ و میر مشاهده می شود که ممکن است بین 40 تا 90 درصد باشد و حتی ممکن است متوجه علائم نشویم و بدون علائم بیماری کار بلدرچین را یکسره کند از جمله سایر علائم بیماری می توان به بی اشتهایی ، کاهش رشد ، اسهال آبکی اشاره نمود . در این بیماری باید به شدت دقت نمود تا با بیماریهایی نظیر ND ، AE ، QB و مسمومیت ها اشتباه نشود .

تشخیص بیماری

این بیماری می تواند به روش سوسپانسیون مواد آلوده مغز پرنده و تلقيح آن به داخل مغز موش ها یا جنین ماکیان تشخیص داده شود و از طرف دیگر به روش آزمایشات CF نیز می توان بر تأييد آن صحه گذاشت و یا به کمک آزمایشات سرولوژیک این بیماری را در بلدرچین مشکوک کشف کرد و همچنين از HA، AGID، ELISA ، VNمدد جست. باید توجه داشت که در صورت تمایل برای جدا کردن نمونه و فرستادن آن به آزمایشگاه می توان آن را از طریق نمونه گیری بافت مغز ، کبد و طحال بلدرچین بیمار جداسازی نمود . البته باید خاطر نشان کرد که داشتن تاریخچه و علائم نیز در تشخیص آن ضروری است.

درمان و پیشگیری

به جهت درمان این بیماری نیز به دلیل ویروسی بودنش نباید زیاد تلاش کنیم و کار را باید به دست گذر زمان بسپاریم. و اما پیشگیری آن که به این جهت بهترین کار رعایت اصول بهداشتی و تغذیه کافی و وافی گله بلدرچین­هاست و در صورت اجازه دامپزشک استفاده از برخی واکسن های غیر متعارف دیگر نیز می تواند مؤثر واقع شود.

اپیدمیولوژی بیماری

این بیماری نیز در مناطقی نظیر آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، جمهوری چک، روسیه، تایلند و فیلیپین رواج دارد.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج