0

بیماری کلامیدیوز و کریپتوسپوریدیوز غاز

بیماری کلامیدیوز و کریپتوسپوریدیوز غاز

بیماری کلامیدیوز و کریپتوسپوریدیوز غاز عمدتا ناشی از عفونت ، باکتری . انگل داخلی و خارجی می باشند. در مقاله های قبلی در مورد بیماری های متنوع غاز را توضیح دادیم.در ادامه به بیماری کلامیدیوز و کریپتوسپوریدیوز غاز می پردازیم و علائم و راهای درمان آن ها را بررسی می کنیم.

کلامیدیوز

کلامیدیوز یک اصطلاح عمومی است و به عفونتهایی مربوط می شود که توسط باکتری های از جنس کلامیدیا ایجاد میشود. در طیور این بیماری توسط باکتری کلامیدا پسیتاسی به وجود مي آيد و اگرچه بیماری در غاز گزارش شده است ولی خیلی کمیاب و نادر است. با این حال این بیماری تهدید کننده سلامتی عمومی است و می تواند به حیوانات دیگر و انسان منتقل شود بنابراین از این لحاظ اهمیت زیادی دارد.

علائم بیماری

گزارش شده است که بیماری دامنه وسیعی از اندامها را با علائمی از قبیل تنگی نفس، ورم بافت ملتحمه چشم، التهاب سینوسها، اسهال و تحلیل ماهیچه سینه تحت تاثیر قرار هد.

درمان

آنتی بیوتیک انتخاب شده برای درمان این بیماری تتراسایکلین ها هستند. در برخی موارد ممکن است بیماری با سالمونلا نیز همراه باشد در این صورت استفاده از ترکیبی از آنتی بیوتیک ها ضروری می باشد.

بیماری کلامیدیوز و کریپتوسپوریدیوز غاز

کریپتوسپوریدیوز

یک بیماری پروتوزوایی است و عامل آن انگلی از جنس کریپتوسپوریدیوم است که هر دو اندام ریه ها و روده های غاز را آلوده می کند. این بیماری در سرتاسر جهان دیده می شود و انتظار می رود در هر جائی که طیور به طور تجاری پرورش داده شود موارد بیشتری از این بیماری گزارش شود. به نظر می رسد شیوع این بیماری در حال افزایش است.

علائم

یک نوع کریپتوسپوریدیوز دستگاه تنفس حیوان را آلوده می کند و علائم آن شامل کسلی، عطسه کردن و دیستری تنفسی با مرگ و میر متوسط است. در شکل دیگر بیماری، دستگاه گوارش آلوده می شود و علائمی شامل اسهال و در صورت جوان بودن غازها مرگ و میر بالا در گله مشاهده می شود. به خاطر این که تعدادی از بیماری ها می­توانند علائم مشترکی نشان دهند لذا مایع خروجی از دستگاه تنفس و مدفوع باید جهت جستجوی اووسیت ها بررسی شود.

درمان

هیچ داروی موثری برای جلوگیری و درمان بیماری کریپتوسپوریدیور وجود ندارد. شواهد حاکی از آن است که پرنده های بهبود یافته از کریپتوسپوریدیوز نسبت به بیماری ایمن می شوند اما تاکنون واکسن آن تهیه نشده است. توصیه میشود اقدامات بهداشتی رعایت شده و محل پرورش آلوده با بخار آب تمیز شود، چون اووسیت­های کریپتوسپوریدیوم شدیداً مقاوم و سخت هستند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج