0

تاریخچه و معرفی انواع نژاد عروس هلندی

reasted parrot

زادگاه اصلی عروس هلندی کشور استرالیا می باشد، که در این کشور با نام طوطی کاکل سفید و یا طوطی کاکل دار معروف است. در گله های کوچک دو الی هفت عددی زندگی می کنند. تغذیه آنها به چمن زارها، درختان اوکالیپتوس، حتی زمینه های خشک و مناطق ساحلی باز می گردد. پرورش آنها به منبع ثابت آب و غذا بستگی دارد. این پرنده استرالیایی با اندازه حدود ۳۰ سانتی متر (از بالای سر تا انتهای دم) و وزن حدود ۸۰ تا ۱۰۰ گرم، با طول عمر تا ۳۲ سال گزارش شده است. انواع نژاد عروس هلندی یا طوطی در طیف رنگی گسترده ای از خاکستری، دارچینی صدفی، سفید با چشمان قرمز، نقره ای، زرد و رنگارنگ با می باشد. نام های عروس هلندی quarrio ,Weero و creasted parrot می باشد. در ادامه به تاریخچه این پرنده زیبا می پردازیم.

تاریخچه عروس هلندی

کوکاتیل برای اولین بار توسط کاپیتان جیمز کوک زیست شناس استرالیائی در سال ۱۷۷۰ دیده و به موزه سلطنتی در لندن انتقال داده شد. در سالهای ۱۸۴۰ عروس هلندی در اسارت در اروپا نگهداری می شدند، ولی بصورت جدی حدود ۴۰ سال بعد محبوبیت پیدا کرد. این پرنده بسیار زیبا به تدریج در سال ۱۹۴۰ هم از طوطی های دم دراز parakeets ها محبوبیتی بیشتری در جهان پیدا کردند. اما در سال ۱۹۵۰ به جایگاه دوم تنزل پیدا کرد. در سال ۱۸۹۴ دولت استرالیا صادرات کلیه پرندگان بومی این کشور را ممنوع نمود.

با تصویب این قانون در جهان، کلیه عروس­هایی که در شمال آمریکا و قاره اروپا با پرورش داخلی تکثیر شده بودند در مزارع و سالن­های پرورش ذخیره و نگهداری شدند و جایگاه این پرنده زیبا تنزل پیدا کرد.

عروس­های هلندی و پاراکیت ها تقریباً از یک زمان در اسارت پرورش داده شدند. در حدود ۱۰۰ سال عروس­های هلندی به رنگ خاکستری در بازار موجود بود، در حالی که تنوع رنگ پاراکیت ها بیشتر شده بود. پرورش دهندگان کوکاتیل به فکر توسعه و جهش رنگ در پرندگان خود افتادند و از اوخر سال ۱۹۴۰ تاکنون نه جهش رنگی را توانستند انجام دهند. رنگ­های دارچینی – زال- نقره ای- صدفی- زرد- سفید – صورت سفید- صورت زرد و رنگارنگ بوجود آمد. اولین جهش در سال ۱۹۴۹ در آمریکا اتفاق افتاد. کماکان پرورش دهندگان در حال تغییر رنگ و جهش رنگ­ها می باشند.

چگونگی انتخاب نام Cockatiel

کوکاتیل در طبقه بندی از جنس خود نام Nymphicus و از گونه Holandicus را گرفته است. در سال ۱۸۲۲ ترجمه لغوی آن صورت گرفت به نام عروس یا الهه هلندی، در صورتی که منشأ این پرنده در سال ۱7۰۰ تا ۱۸۰۰ در استرالیا شناخته شده است. در نهایت به زبان انگلیسی طوطی کاکل سفید کوچک و یا Cocatilho پرتغالی و یا طوطی کوچک نامیده شدند.

انواع نژاد عروس هلندی

تنوع رنگ

برخلاف اکثر خانواده های طوطی ها یا پرندگان دیگر با این نژاد با تغییر رنگ گونه تغییر پیدا نمی کند. همانطور که گفته شد عروس هلندی از تیره ترین رنگ (طوسی) به روشن ترین رنگ (آلبينو-سفید) تغییر رنگ پیدا کرد.

انواع رنگ عروس هلندی :

خاکستری :یکی از انواع نژاد عروس هلندی داری رنگ خاکستری می باشد که  دارای بدنی خاکستری با زمینه سفید در بال­ها، سر زرد رنگ و گونه های نارنجی ، پرهای تاج ممکن است خاکستری یا زرد باشند. در ماده ها رنگ گونه تیره تر می باشد و خطوط روی دم آنرا از جنس نر متمایز نموده است.

Lutino : بدن زرد رنگ با سری به رنگ زرد که رنگ سر از بدن تیره تر می باشد. بدن می تواند سفید به نظر آید. هر دو جنس گونه های نارنجی روشنی دارند.

صدفی: رنگ پرهای بدن برنگ خاکستری روشن با زمینه سفید می باشد. دارای سر زرد و گونه های نارنجی می­باشند.

دارچینی: رنگ پرهای بدن بسیار روشن و اغلب برنگ قهوه ای روشن می باشد. سر به رنگ زرد و گونه ها برنگ نارنجی می باشند.

نقره ای: در حقیقت بسیار شبیه نژاد خاکستری است بجز اینکه بدن برنگ سفید می باشد. ماده ها دارای گونه کدر تری هستند.

ابلق: ۷۰٪ زرد یا سفید (رنگ بدن) و ۳۰٪ ابلق (رنگ بال­ها خاکستری) نشانه یک عروس هلندی ابلق تمام عیار است. نرها و ماده ها بسیار شبیه هم می باشند.

زرد کمرنگ: از نظر رنگ بسیار شبیه نژاد صدفی است با این تفاوت که پرنده صدایی تولید نمی کند.

صورت سفید: رنگ آمیزی شبیه نژاد خاکستری داشته با این تفاوت که پرهای صورت بجای زرد سفید بوده و گونه ندارد.

عروس هلندی دارای رنگ های بسیار زیادی است که در اثر جهش های ژنتیکی مختلف بوجود آمده اند، ولی نژاد­های بالا رایج ترین گونه ها در ایران می باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 3 امتیاز از مجموع: 4.3]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج