0

تجهیزات توزیع دان کبک (دانخوری و آبخوری )

در مطالب قبل در مورد دانخوری و آبخوری بوقلمون توضیحاتی را ذکر کردیم درادامه به دانخوری کبک و آبخوری کبک یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز برای پرورش کبک می باشد دانخوری و آب خوری هر کدام دارای انواع مختلفی می باشند که درادامه به ذکر جزئیات آن ها می پردازیم.

تجهیزات توزیع دان:

دانخوری وسیله ای می باشد که طیور دان خود را از آن بدست می آورد. جنس دانخوریها از پلاستیک و یا گالوانیزه می باشد و بصورت گرد ویاناودانی ساخته می شوند. دانخوری باید به آسانی قابل پر کردن باشد و ریخت و پاش حداقل دان را داشته باشد و جنس آن محکم بوده و به آسانی قابل تعمیر و شستشو باشد.

انواع دانخوری:  

دانخوریهای اولیه: جوجه ها وقتی کوچکند دوست دارند به درون دانخوری رفته و دان بخورند برای این منظور از سینی های مخصوص به عمق ۵-۳ سانتی متر استفاده می کنند، حتی توصیه می شود سبب تشویق جوجه ها به دانخوردن از وسایلی مانند روزنامه و یا خود کارتن حمل جوجه و پلاستیک و … بجای دانخوری استفاده کرد. دانخوریهای ثانویه: پس از گذشت حدود ۸-۶ روز از سن جوجه ها باید دانخوریهای اولیه را با دانخوری های بزرگتر عوض کرد. انواع مختلف بشرح زیر دارد

١- دانخوری دستی: این نوع دانخوریها را کارگران پر می کنند و به دو دسته تقسیم می شوند. دانخوری ناودانی: این نوع دانخوری ها بصورت ناودانند و از آهن ساخته شده اند. برای جوجه ها حدود ۴ سانتی متر عمق، ۶ سانتی متر عرض و ۵ میلی متر پهنا دارد و برای پرانتزها حدود ۸ سانتی متر عمق، ۱۲ سانتی متر عرض و ۱۰ میلی متر پهناست.

۲- دانخوری خودکار: مثل دانخوریهای دستی شامل دو نوع ناودانی و بشقابی می باشند ولی عاملی که باعث توزیع دان می شود نیروی محرکه موتور می باشد.

  1. دانخوری ناودانی: از یک مخزن تشکیل شده که این مخزن یا دستی و یا بصورت خودکار پر می شود. دان از این مخزنها بصورت خودکار به ناودانی هایی که در سالن قرار دارد منتقل می شود. عیب این نوع دانخوری یک نواخت نبودن و یا انتخاب مواد خوراکی در تغذیه می باشد. این نوع دانخوری از اجزایی تشکیل شده که عبارتند از: مخزن، کانال های اصلی، گوشه، بدنه، فلکه، شفت فلکه، هدایت کننده زنجیر، زنجیر، چرخ دنده، شفت چرخ دنده، الکترو موتور، صافی، دان پخش کن، تایمر.
  2.  دانخوری بشقابی: در این نوع دانخوری کبک دان در داخل لوله با مارپیچ یا زنجیر حرکت می کند.سوراخ هایی به فاصله معین روی لوله نصب شده که باعث ریزش دان داخل بشقابها می شود. اجزای دانخوری بشقابی عبارتند از: مخزن، دان پخش کن، لوله های حمل دان، نقاله، فنر مارپیچ، قاشقک، گوشه، بشقابها، وینچ
  3.  دانخوری واگنی: ناودان در طول سالن قرار دارد و یک جفت ریل در ار طراحی می شود. مخزن روی ریل می­باشد و قابل حرکت دادن است. انتقال داد و طریق لوله های خرطومی می باشد. این نوع دانخوری ها کمتر مورد استفاده هستند
  4.  دانخوری های لوله ای: یک اوگر یا کابل دیسک دار که در داخل لوله قرار گرفته باعث انتقال دان می شود. لوله­ های کوچک دیگری که به لوله اصلی متصل اند باعث توزیع دان می شوند.

 

تجهیزات آبخوری:

آبخوری کبک وسیله ای است که آب آشامیدنی روزانه خود را از آن بدست می آورند.

انواع آبخوريها بشرح ذیل می باشند:

۱- آبخوریهای دستی: این نوع از آبخوريها را باید هر چند ساعت یکبار از آب تازه پر کرد و به دو نوع ناودانی و بشقابی می باشند.

آبخوریهای دستی ناودانی: این نوع آبخوریها در سرتاسر سالن یا با قطعات کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. بطور میانگین عمق ۷ سانتی متر دارند. این نوع دانخوریها بعلت آلودگی بالا و زحمت زیاد برای شستشو زیاد توصیه نمی شوند.

آبخوری های دستی بشقابی: آبخوری کبک از یک مخزن دایره ای شکل و یک بشقاب در زیر آن تشکیل شده است و آب بر حسب نیاز از سوراخ کناره مخزن وارد بشقاب می شود. عیب آن این می باشد که دمای آب درون مخزن زود گرم می شود و طیور رغبت کمتری به خوردن آب نشان می دهند.

۲- آبخوری های خودکار: این نوع آبخوریها به ۵ دسته تقسیم می شوند.

1.آب خوریهای ناودانی: به شکل U ساخته میشوند و ارتفاع آنها از ۵ تا ۴۵ سانتیمتر قابل تنظیم است. طولشان حدود 3/2 متر می باشد. سه نوع از این نوع آبخوری وجود دارد. ۱. آبخوری ناودانی با سوپاپ معلق: انتهای ناودان به چهار چوب و انتهای دیگر روی سو

پاپ متصل است. ۲. آبخوری ناودانی با سوپاپ شناور: در انتهای ناودان یک بشقاب وجود دارد که در آن سوپاپ شناوری قرار گرفته است. ۳. آبخوری ناودانی با سوپاب برقی

۲. آبخوریهای سیفونی: از یک قسمت زنگی شکل متصل به یک بشقاب تشکیل شده و معمولاً از جنس پلاستیک می باشد. آبخوری با شلنگ نازکی به لوله اصلی آب متصل می باشد.  دارای مخزنی است که با آب یا شن پر می­شود تا تعادل آبخوری حفظ شود.

٣. آبخوریهای پستانکی: از یک لوله که در امتداد طول سالن قرار گرفته و انشعاباتی از آن در فواصل مناسب خارج می شود تشکیل شده است. در محل انشعابات سوپاپی قرار دارد که در اثر تماس با منقار طيور فعال می­شود. ۴. آبخوری فنجانی: آبخوریهای کوچکی هستند که ۵ تا ۱۴ سانتی متر قطر دارند و عمقشان ۷-۲ سانتی متر است.

۵. آبخوری دیسکی: مدل تغییر یافته آبخوری پستانکی می باشد که طیور منقار خود را روی صفحه دیسک مانند می فشارند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 14 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج