0

تربیت سگ:آموزش سگ برای امداد و نجات

آموزش سگ برای امداد و نجات

نوع دیگری از سگ های ردیاب، به منظور انجام کارهای امدادی مورد استفاده قرار می گیرند. این سگ­ها به بوی بدن شخص اعم از زنده یا مرده حساس بوده و با جستجو در میان آوار ناشی از زلزله با برف ناشی از سقوط بهمن، به شناسایی محل به دام افتادگان و قربانیان می پردازند. شاید به عنوان آشناترین و دوست داشتنی ترین سگ امدادی بتوان به نژاد باشکوه و قدرتمند سنت برنارد (St Bernard) اشاره کرد که از گذشته های دور در کوه های پر از برف سوئیس به گرفتار شدگان در کولاک کمک می کرد. در این پست در مورد آموزش سگ برای امداد و نجات و تربیت سگ برای امداد و نجات  و هوش ذکاوت این حیوان می پردازیم

امداد و نجات

امروزه از ذکاوت و برتری برخی حواس سگ نسبت به انسان در جهت یافتن افراد مدفون شده در زیر آوار ناشی از زلزله استفاده وسیعی می شود. بروز زلزله یکی از بلایای ویرانگر طبیعی است که هر ساله قربانیان زیادی در سراسر جهان می گیرید و اگر بدانیم که ۹۰ درصد کشته شدگان در فاصله زمانی 24 ساعت پس از وقوع زلزله و در زیر آوار تلف می شوند، اهمیت جستجو و نجات اشخاص زیر آوار مانده در سریع ترین زمان ممکن بر ما آشکار می شود. هنوز هیچ ابزاری به این منظور ساخته نشده که سریعتر، در دسترس تر و ارزان­تر از سگ باشد. این حیوانات که باید آموزش­های تخصصی و ویژه ای را گذرانده باشند، از تلفیقی از حواس بویایی، شنوایی و به اعتقاد برخی از محققان، حواس ناشناخته ای که هنوز بر ما آشکار نیست، استفاده نموده و بدام افتادگان در زیر آوارها را شناسایی کرده و با پارس کردن، محل آنها را نشان می دهند. موفقیت سگ­ها در این زمینه بخصوص در زلزله های کشور ما که همیشه با حجم زیاد ویرانی و تلفات همراه است، نظر همه را به خود جلب کرده و احترام و قدر دانی نسبت به این حیوان را به همراه داشته است. از سویی دیگر بازماندگان واقعه تمایل دارند اجساد قربانیان را از زیر آوار در آورده و با احترام دفن کنند. این امر در حفظ نظافت و تأمین سلامت شهروندان منطقه مصیبت زده هم اهمیت زیادی دارد و نقش سگ­ها در جسدیابی، به اندازه زنده یابی مهم و مؤثر است. آموزش این سگ­ها بسیار وقت گیر و دقیق است و تمرینات فشرده و طولانی مدتی را سپری می کنند.

آموزش سگ برای امداد و نجات

آموزش سگ برای امداد و نجات

هر سگی که هوش بالا، قدرت بویایی قوی و آموزش پذیری مناسبی داشته باشد، می تواند به عنوان سگ  امدادی بکار رود. آموزش های اولیه این سگ­ها، ابتدا بر روی آوارهای مصنوعی و ساختگی انجام گرفته و  حیوان با پیدا کردن افراد پنهان شده در زیر این آوارها و پارس کردن، جایزه دریافت می کنند. به تدریج و با پیشرفت آموزش ها، حیوان در می یابد که باید در برخورد با بوی انسانی که از زیر زمین به مشامش می رسد، پارس کرده و مربی خود را خبر کند. با وجود قدرت بویایی بسیار زیاد این سگ­ها، احتمال خطا در پیدا کردن افراد گرفتار شده بخصوص در زیر آوارهای ناشی از خاک و خشت و برف وجود خواهد داشت. بنابر این هر منطقه چندین بار توسط سگ­های مختلف جستجو می شود تا در صد خطا کاهش یابد. هنوز سگ­های جستجو­گر، مؤثر ترین و عملی ترین راه برای یافتن قربانیان گرفتار شده در زیر آوار و بهمن به شمار می روند و جایگزینی برای آنها پیدا نشده است.

نژادهای کوچکی مثل Basset Hound Beagle و Terrier در کنار نژادهای ,German Shepherd ، Dobermann ، Retriever  و

 و Belgian shepherd به این منظور بیشتر استفاده می شوند.

اما تربیت سگ برای امداد و نجات محدود به زلزله و بهمن نیست و از سگ ها برای پیدا کردن گم شدگان در کوه و جنگل و بیابان و یافتن جساد غرق شدگان در رودخانه نیز استفاده می شود.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 1 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج