0

تغذیه اسب:تغذیه اسب­های جوان

تغذیه اسب­های جوان

اغلب حیوانات مزرعه ­ای معمولاً از نظر صفات کمّی مانند سرعت رشد و ضریب تبدیل خوراک مورد انتخاب قرار می­گیرند. به عبارت دیگر آنها چه میزان خوراک را به نحو مؤثری به گوشت، شیر یا تخم مرغ تبدیل می­کنند. این امر باعث می­شود در جمعیتی از حیوانات که به صورت یکسان پرورش داده می­شوند امکان پیش­بینی این که تغذیه چگونه رشد حیوان را تحت تأثیر قرار می­دهد و نیز چگونگی آماده ­سازی جیره ­هایی که موجب حداکثر رشد و کاهش مشکلات مرتبط با رشد گردند، فراهم شود. در پست قبلی در مورد تغذیه اسب­های نمایشی میدانی به طور کامل پرداخته شد در ادامه به بررسی تغذیه اسب­های جوان می پردازیم.

تغذیه اسب­های جوان

اسب­هایی که برای نمایش انتخاب می­شوند از جمعیت­های مختلف برگزیده می­شوند؛ برخی سریع­تر از بقیه رشد می­کنند و بعضی هم بهتر از دیگران نمایش می­دهند. در نتیجه ما واقعاً به درستی از روش صحیح تغذیه آن­ها اطلاع نداریم.

تغذیه عملی

اطلاعات شما در زمینه آناتومی، فیزیولوژی و علم تغذیه در هر حدّی که باشد، باید بتوانید به محض آن که اسبی وارد مزرعه­ تان می­شود تصمیمی سریع و علمی اتخاذ کنید که چه خوراکی را در اختیار او قرار دهید. در این فصل سعی گردیده تا با تلفیق هنر و علم تغذیه اسب­ها راهنمایی­ هایی در رابطه با تغذیه عملی اسب­ها در اختیار شما قرار گیرد.

 قوانین تغذیه اسب­های جوان

  1. تغذیه با توجه به وزن خوراک و نه حجم آن.
  2. تغذیه به تناسب میزان مورد نیاز بدن.
  3. تغذیه به میزان کمتر از اشتهای کامل حیوان.
  4. تغذیه بیشتر علوفه و مواد خشبی و تا حدّ امکان استفاده کمتر از مواد خوراکی متراکم (کنسانتره).
  5. تغذیه با توجه به وزن و وضعیت اسب (نمره بدنی).
  6. اصلاح و تغییر جیره در صورت لزوم – شما باید از نتیجه حاصل از آن چه تغذیه می­کنید راضی باشید.
  7. کرم­کشی منظّم.
  8. بازبینی و کنترل دندان­ها به طور منظّم.

 تغذیه با تعوجه به وزن خوراک و نه صورت حجمی

در گذشته مواد خوراکی متراکم (کنسانتره ­ها)، توسط یک پیمانه و به عبارت دیگر به صورت حجمی سنجیده و در اختیار اسب­ها قرار داده می­شد. در صورتی که از ما پرسیده شود چگونه به اسب خود خوراک می­دهید بیشترین پاسخ تعداد پیمانه مورد استفاده خواهد بود که در مورد وزن دقیق آن به کیلوگرم یا پوند اطلاع دقیق در دست نیست.

مقدار انرژی و دیگر مواد مغذی تهیه شده برای حیوان به وزن خوراک مصرفی بستگی دارد. پیمانه خوراک دهی اسب­های شما باید برای هر خوراک مورد سنجش قرار گیرد تا نشان دهد که یک کیلوگرم یا یک پوند خوراک چه حجمی از ظرف پیمانه را اشغال می­کند.

برای کالیبره کردن پیمانه از ترازوی آشپزخانه و برخی وسایل توزین دیگر می­توان استفاده نمود.

مقادیر مندرج در جدول 1-8 بر اساس یک پیمانه 2 لیتری محاسبه و برآورده شده است. پیمانه مورد استفاده شما ممکن است با پیمانه مذکور متفاوت باشد اما به یاد داشته باشید اگر شما یک پیمان جو را با همان میزان یولاف جایگزین کنید، با این کار به اندازه 5 مگاژول انرژی قابل هضم بیشتری در اختیار اسبتان قرار داده­اید. این مسئله نه تنها بر روی اسب شما مؤثر است بلکه روی جیب شما و اقتصاد مزرعه نیز تأثیر دارد. برای درک بهتر این مطلب کافی است مقدار و هزینه خوراک دهی اضافی را ضرب در تعداد روز­های سال تجسّم نمایید.

علوفه نیز باید پیش از مصرف حیوان، توزین شود. به واقع چه تعداد از مردم می­دانند که یک بار علوفه 5 پوندی چه حجمی دارد؟ اسب­هایی که علوفه خود را به صورت حجمی به شکل بخشی از یک بسته بزرگ علف خشک دریافت می­­کنند به دلیل تفاوت در وزن و فشردگی بسته­ ها مقادیر متفاوتی خوراک مصرف می­نمایند.

تغذیه اسب­های جوان

اقدام مناسب و به صرفه برای حل این مشکل آویزان کردن یک ترازوی فنری در انبار علوفه و توزین بسته­ های علوفه با آن می­باشد. تا شما بتوانید به سادگی میزان دقیق خوراک را طبق محاسبات جیره بسنجد و از دادن خوراک­ اضافی به اسب­ها جلوگیری به عمل آید. دلایل عمده پرخاشگری اسب­ها و عدم تمایل آن­ها به مصرف خوراک پرخوری است.

جدول 1: مقادیر انرژی موجود در برخی از خوراک­های اسب
خوراک انرژی قابل هضم (مگاژول در هر کیلوگرم ماده خشک) انرژی قابل هضم (مگاژول در هر پیمانه)
یولاف 12-11 10
جو 13 15
ذرّت 14 19
کنجاله سویا 3/13 17
سبوس گندم 11 5

با یک حساب سرانگشتی می­توان گفت میانگین وزن یک بسته علف خشک 25- 20 کیلوگرم (45- 44 پوند) می­باشد. یک اسب 500 کیلوگرمی با جیره­ ای در حد نگهداری که از علوفه­ ای با کیفیت متوسط استفاده می­کند روزانه 9-8 کیلوگرم (20-18 پوند) علوفه نیاز دارد. این مقدار تنها یک سوم یک بسته علف خشک می­باشد. بنابراین هیچ تعجبی ندارد اگر اغلب اسب­هایی که در جایگاه استراحت خود قرار دارند و برای جلوگیری از سروصدای آن­ها تا حدّ اشتهای خود خوراک دریافت می­نمایند دچار افزایش وزن شوند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

امتیاز شما به مقاله
[: 0 امتیاز از مجموع: 0]
برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج