0

تغذیه بوقلمون در هوای گرم و کنترل باکتری با تغذیه

یکی از نکات مهم که باید در پرورش درنظر بگیریم  تغذیه بوقلمون در گرما است که با افزایش درجه حرارت محیط موجب کاهش مصرف خوراک در گله می شود. پرنده با افزایش له له زدن، دمای بدن خود را کنترل می نماید. این موضوع در نهایت موجب کاهش وزن و کاهش رشد عضلانی و افزایش ضریب تبدیل میگردد که با نفس پرورش منافات بارزی دارد.

تغذيه بوقلمون در هوای گرم  

افزایش دما به میزان ده درجه سانتی گراد میزان رشد را تا ۲۲ درصد کاهش داده موجب افزایش ضریب تبدیل تا سی درصد خواهد شد.
علاوه بر کاهش وزن و افزایش ضریب تبدیل با عمل له له زدن موجب دفع بخار آب و گاز کربنیک بیشتر و در نتیجه خطر آلکالوز تنفس نیز افزایش می یابد.
در نهایت با به هم خوردن تعادل اسید و باز، pH خون افزایش می یابد.

افزایش و ادامه له له زدن موجبات کاهش رشد عضلانی، به خصوص عضلات سفید شده که نهایتاً سبب جایگزینی چربی مخصوصاً چربی های اشباع شده می شود.
بنابراین مدیریت مزرعه بایستی در صدد کاهش عوامل استرس­زا و حذف گرمای محیط شده و یا حداقل با تمهیداتی در مدیریت تغذیه اثرات گرمای محیط را کاهش دهد.

در تغذیه بوقلمون در گرما چه نکاتی را باید در نظر گرقت ؟

  1. – استفاده از منابع پروتئینی با کیفیت بالا و قابلیت هضم خوب و همچنین جیره متعادل از اسیدهای آمینه و افزایش نسبت لیزین به آرجینین به میزان ۱۰ درصد سبب افزایش ماندگاری بوقلمون در این شرایط می شود.
  2. – توصیه می شود برای افزایش قابلیت هضم، از دان پلت شده و یا دان آردی با ذرات درشت و یکنواخت استفاده گردد. لذا هرقدر هضم راحت تر انجام شود انرژی کمتری صرف شده و در نهایت مواد مغذی بیشتری جهت رشد و نگهداری اختصاص می یابد.
  3. -کاهش انرژی در آب و هوای گرم توصیه می شود لذا از چربی و یا روغن غیر اشباع استفاده نشود. بنابراین علی رغم افزایش دمای درون بدن هنگام هضم کنسانتره، افزایش پروتئین و اسیدهای آمینه، رشد عضلانی را سرعت بخشیده و از انباشتگی و ذخیره شدن چربی جلوگیری می کند.
  4. – اضافه نمودن بی کربنات سدیم به میزان 5/0 – 4/0 درصد در جیره بوقلمون موجب افزایش ماندگاری آن شده و مرگ و میر ناشی از آلکالوز تنفسی را کاهش می دهد.
  5. – قبل از شروع فصل گرما، بهتر است پرنده ها را به مصرف خوراک در اوقات خنک شبانه روز عادت داده تا بیشترین بازده ضریب تبدیل را داشته باشد، در تحت شرایط فوق لازم است تا 10 درصد به تعداد آب خوری ها و دان خوری ها افزوده شود.

تغذيه و كنترل باکتری

کنسانتره یکی از مهم ترین منابع باکتریایی مخصوصاً سالمونلا است. بنابراین بایستی به موارد ذیل توجه شود:

  1. – تهیه مواد اولیه دان از منابع مطمئن و با حداقل امکان آلودگی
  2. – اجرای مقررات دقیق بهداشتی هنگام تهیه کنسانتره، به طوری که در هنگام تهیه حتماً از سیستم بسته استفاده گردد تا گرد و غبار به حداقل برسد، محل نگهداری مواد اولیه تمیز باشد و کنترل دایمی به سیلوها، مواد اولیه، بالابرها و میکسرها، چکشهای اسپری کننده ها و سیستم های حمل و نقل و بارگیری انجام گیرد.
  3. – پلت نمودن کنسانتره حداقل ده بار از احتمال آلودگی باکتریایی دان میکاهد، اما خطر آلودگی مجدد و سریع بعد از پلت کردن را نباید فراموش کرد چون دان پلت، محیط مناسبی برای رشد باکتری های جدید و قارچ می­باشد.
  4. – قسمت خنک کننده پلت زن، اولین مکان جهت رشد عوامل آلوده کننده است. این قسمت باید ایزوله شده و هوای تمیز و تصفیه شده به آن تأمین گردد.
  5. – اضافه نمودن ترکیبات مختلف ضد پاتوژنی به کنسانتره، سبب کاهش عوامل باکتریایی به مقدار قابل توجهی می گردد.

تغذيه و طعم گوشت

مقدار و نوع چربی در لاشه بوقلمون گوشتی بستگی به نوع جیره غذایی، خصوصاً در چهار هفته آخر دارد. به نظر می رسد چربی های غیر اشباع بیشتر در زیر پوست قرار گرفته که سبب بهبود طعم گوشت می گردند. جیره کنسانتره با انرژی پایین و بدون چربی سبب کاهش رشد و تأخیر در سن کشتار می شود.

با افزودن ویتامین E به مقدار ۱۵۰ گرم در تن در هنگام جیره نویسی موجب خواهد شد تا چربی غیر اشباع موجود در لاشه، اکسید نشده و در نهایت قابلیت نگهداری و کیفیت آن هنگام نگهداری و بسته بندی افزایش یابد.

تغذیه بوقلمون در گرما


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 8 امتیاز از مجموع: 5]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج