0

خطرات تهدیدکننده کاسکو در خانه

در ایران بسیاری از کاسکوداران از یک قفس کوچک مکعب مستطیلی برای نگهدرای کاسکو در داخل خانه استفاده می­کنند  ویژگی های قفس کاسکو باید به گونه ای بزرگ، مناسب و مجهز به وسایل بازی و سرگرمی باشد. برخی افراد خوش ذوق و علاقه مند به تأمین رفاه کاسکو، جایی شبیه پاسیوی داخل خانه را با رعایت اصول ایمنی، به کاسکو اختصاص می دهند.خطرات تهدیدکننده کاسکو در خانه را در زیر بیان کرده ایم.

پرنده خانه

در خارج، برخی افراد پرنده خانه ای حتی به طول ۵ / ۵ متر را به نگهداری کاسکو اختصاص می دهند تا كاسكو بتواند در آن آزادانه گردش و بازی کند و قدرت پرواز داشته باشد. به طور کلی هرچه قفس یا پرنده خانه بزرگتر و دارای تجهیزات کامل تری باشد، کاسکو در آن راحت­تر خواهد بود. اما مسئله این است که در کشور ما، متاسفانه بیشتر کاسکو دوستان این پرنده را برای تقلید صدایش می خواهند و با چنین خواسته، پرنده خانه در خارج از محیط خانه، مگر به قصد جوجه کشی معنی ندارد. به هر حال، هرچه ما خواسته های غریزی کاسکو را بیشتر تأمین کنیم، کاسکو سرحال تر و شاداب تر خواهد ماند و کمتر به پرکنی دچار می شود.

خطرات تهدیدکننده کاسکو در خانه

مسمومیت های غذایی

به دلیل جثه کوچک، سرعت متابولیکی بالا، کم بودن چربی بدن و داشتن بازده بالای دستگاه تنفس؛ پرندگان در صورتی که در معرض مواد سمی قرار گیرند، به سرعت می میرند. مواد سمی ای که ممکن است وارد بدن پرندگان شود، می تواند از طریق تنفس یا خوردن چیزهای مسموم، آنها را مسموم کند. اگر شما در محیطی با هوای آلوده زندگی می کنید، ممکن است پرنده شما به تدریج از طریق تنفس هوای آلوده مسموم شود. اگر شما هر گونه خوراک مسموم در اختیار پرنده بگذارید، ممکن است پرنده از طریق خوردن غذای مسموم بیمار شود و بمیرد. شاید شما نهایت تلاش خود را می کنید که میوه ها و سبزیها یا خوراک های خانگی را به شکل پاک و تمیز به کاسکو بدهید. اما به بخشی از جیره غذایی آن که بذور گیاهی است و در مورد کاسکو معمولاً تخم آفتابگردان است (که نباید باشد)، توجه کافی نمی کنید. چنانچه شما کاسکو یا طوطی خودتان را با فقط تخم آفتابگردان یا جیرهای عمدتأ حاوی تخم آفتابگردان تغذیه کنید، آن کاسکو به چهار صورت ممکن است مسموم شود و بمیرد و اگر طوطی را فقط به مقدار جزیی با تخم آفتابگردان تغذیه کنید، با یک یا دو علت ممکن است مسموم شود. به هرحال من تخم آفتابگردان را به عنوان دشمن شماره یک کاسکو و دیگر طوطی­ها معرفی می کنم و به همین دلیل در رژیم های غذایی که توسط من برای کاسکو فرموله می شود، ابداً تخم آفتابگردان وجود ندارد.

خطرات تهدیدکننده کاسکو در خانه

مسمومیت با ظروف نچسب

ظروف نچسب که با نام های تجارتی مثل تفلون خریداری می شوند، وقتی زیاد حرارت می بینند؛ لایه ای که به نام پلی تترا فلورو اتیلن ظرف را نچسب کرده است، تبدیل به گازهای الى و اسید هیدروفلوئوریک می شود. این گازها و اسید مذكور فوق العاده سمی هستند و کیسه های هوایی کاسکوها را به سرعت مورد حمله قرار می دهند  و یکی از خطرات تهدیدکننده کاسکو در خانه و هر پرنده ای که چنان گازها و اسید را تنفس می کند، می کشد. البته این گازها و اسید مذکور برای انسان نیز خطرناک است و باید از به وجود آمدن شرایط متصاعد شدن آنها از ظروف مذکور به شدت پرهیز کرد. وقتی ظروف نچسب کهنه می شوند، لایه نچسب غالباً به شکل پوسته پوسته در می آید که در این صورت حتی با درجه حرارت آشپزی معمولی نیز گازها و اسید هیدروفلوئوریک از آنها متصاعد و در فضا پراکنده می شود. به هر حال وقتی شما با ظروف نچسب نو آشپزی می کنید و بر اثر غفلت، یک مرتبه متوجه بوی زننده ای می شوید که ناشی از حرارت دیدن زیاد ظرف خالی یا ظرفی که در آن فقط روغن ریخته اید، باید بدانید که آن بوی زننده مربوط به متصاعد شدن گازهای آلی خطرناک و اسید هیدروفلوئوریک است که تنفس آن بو هم برای دستگاه تنفس افراد خانواده خطرناک است و هم برای پرنده یا کاسکویی که در خانه دارید. پرواضح است که تنفس گازها و اسید مذکور توسط انسانی که به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ کیلوگرم وزن دارد، اگر چه خطرناک است، ولی برای یک پرنده کوچک به مراتب خطرناک تر است. لذا شاید قابل توصیه باشد که مردم از خیر راحتی پخت و پز با ظروف نچسب بگذرند و از ظروف سنتی استفاده کنند تا هرگز دچار مشکلات تنفسی ناشی از گازها و اسيد قابل تصاعد از چنین ظروف نشوند.

مسمومیت با مواد دیگر

موادی چون مرطوب کننده و خوشبوکننده قالی یا فرش یا موکت، شمع­های دودزا، مواد شیمیایی تمیزکننده، عطرها، مواد پاک کننده فر (گاز پاک کن)، خوشبوکننده های هوا و اسپری ها می توانند منابع مسمومیت پرندگان خانگی باشند.

افراد سیگاری که نیکوتین به انگشتان و لب آنها آغشته می شود، نباید با دست و لب آلوده به نیکوتین با کاسکو تماس بگیرند.

هرگونه فرآورده هایی که حاوی سرب، روی و کادمیم باشد، برای پرنده مسمومیت ایجاد می­کند. حلقه کلیدهای شما، سکه های پول و جواهرات، تابلوهای نقاشی، مداد و غیره از جمله این فرآورده ها هستند.

سایر خطرات

قرار داشتن سیم های برق وسایل خانگی، کامپیوتر و غیره در معرض دسترسی کاسکو و جویده شدن احتمالی آنها سبب برق گرفتگی و مرگ کاسکو می شود.

خارج شدن کاسکوی وحشی بال چینی نشده از قفس و پرواز مستقیم آن و برخورد آن به شیشه پنجره، دیوار یا وسایل خانه می تواند سبب آسیب رسیدن به جناغ سینه یا مهره های گردن و معلولیت یا مرگ آن شود.

پرواز کاسکوی وحشی یا اهلی به داخل آشپزخانه و نشستن روی اجاق روشن یا ظرف داغ روی اجاق یا سماور، می تواند سبب سوختگی یا بروز بیماری ترس در آن شود.

حیوانات خانگی، به خصوص گربه، می توانند خطرات بالقوه ای برای کاسکو باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 2 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج