0

عقاب و شاهین (مشخصات ظاهری و زیستگاه)

عقاب و شاهین (مشخصات ظاهری و زیستگاه)

عقاب یکی از بزرگترین ونیرومندترین پرندگان جهان است. عقابها منظری مغرور، ترسناک و قدرت شکارگری بسیار دارند. برخی از عقاب ها حین پرواز شکار خود را صید می کنند. عقاب طلائی را گاه سلطان پرندگان گفته­اند. البته عقاب ها همیشه درنده خو به نظر نمی رسند. عقاب توانائی بلند کردن یک آدم کوچک اندام را دارد.شاهین پرنده ای از راسته شکاریان روزانه و از تیره بازها است. شاهین جزء شکاریان بسیار جسور و با شهامت است. با وجود آنکه از قوش کوچکتر بوده ولی به علت جسارتی که دارد گاهی به عقاب و قوش حمله می کند. در ادامه به عقاب و مشخصات ظاهری و همچنین شاهین می پردازیم.

عقاب

مشخصات ظاهری آن معمولاً از ۷۶ تا ۸۹ سانتی متر از نوک منقار تا انتهای دم طول، و از ۳ تا ۶ کیلوگرم وزن دارد.
بال هایش دو متر بلندی دارد.
سر عقاب بزرگ و پوشیده از پر است.
چشمانی درشت دارد که هریک از آنها در یک طرف سرش قرار دارد.
از قدرت بینائی فراوان بهره مند است.
عقاب ها می توانند از فراز آسمان ها شکار خود را ببینند و از نقاط بلند همچون صاعقه بر سر شکار نگون بخت فرود آیند.
منقار نیرومند و تندی دارند. منقار عقاب طلائی به ۵ سانتی متر می رسد. برخی از عقاب ها منقاری بزرگتر دارند. رنگ، بال، طول و شکل عقاب ها از منطقه به منطقه ی دیگر متفاوت است. به طوری که در عقاب های آسیائی، اروپایی و آمریکائی تفاوت آن نمایان است.
عقاب­ها پاهایی نیرومند و به رنگ زرد و روشن دارند. عقاب ها برای در هم شکستن شکار خود از منقار و چنگال پاهای خود استفاده می کنند. پاهای عقاب طلائی پوشیده از پر (ریش) است، اما قسمت پائین پاها بدون پر می­باشد.

عقاب ها در علفزار و جنگل ها، زمین های پست و بر فراز کوههای بلند و ناهموار، و در نقاط دور دست، تقریباً بکر زندگی می کنند. با پرها و بال های بلند، عقاب می تواند به آسانی پرواز و شکار خود را از زمین بلند کند. عقاب گاه، با بال های خود به شکار ضربه می زند. اما نمی تواند با بال هایش بجنگد. بیشتر عقاب ها قهوه ای و یا سیاه رنگ هستند. جوجه عقاب ها تا سن بلوغ خود که ۴ سال طول می کشد پر و بال کامل ندارند.

عقاب ها به طور تقریبی ۲۵ تا ۳۵ سال عمر می کنند، البته گاه تا ۴۵ سال و حتی بیشتر هم عمر کرده اند. قلمرو عقاب از ۵۰ تا ۱۷۰ کیلومتر مربع پیش بینی شده است. آشیانه عقاب ها بیشتر بر فراز بلندی ها، بالای درختان بلند، شكاف صخره ها، کوه های مرتفع و پرتگاه ها می باشد.

عقاب و شاهین (مشخصات ظاهری و زیستگاه)

شاهین

 در حدود ۴۰ گونه از این پرنده شناخته شده است که با نام های گوناگون زیستگاه شان در سراسر کره زمین پراکنده هستند. شاهین عموماً آشیانه خود را در کوهستان های بلند و دور افتاده و در غارهای مشرف به پرتگاه ها و صخره­های بلند می سازد، لابه لای صخره های کوهستانی تخم گذاری می کند. گونه های مختلف این پرنده در کوه های ایران فراوان است. شاهین را صیادان جهت شکار تربیت می کنند.

شاهین دارای قرنیهای سیاه رنگ و پرهایی زرد رنگ است که به خاکستری می گراید؛ زیر گلو و زیر شکمش قهوه­ای و دارای خال های تیره است. نر این پرنده قدری کوچکتر از ماده است.

گاه سرعتش هنگام شکار به ۲۹۰ کیلومتر در ساعت می رسد. طول آن ۴۶ سانتی متر و بال های گسترده اش بالغ بر ۱۰۹ سانتی متر است. شاهین ها به پرندگان به اندازه خود و گاه بزرگ تر از خود نیز حمله می کنند و بسیاری از پرندگان را می کشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 5 امتیاز از مجموع: 4.4]

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج