2

محل نگهداری مناسب عروس هلندی(قفس،اسباب بازی)

انتخاب قفس-قفس عروس هلندی

برای محل نگهداری عروس هلندی قبل از اینکه شما پرنده خود را به منزل بیاورید شما مقداری خرید مهم دارید که از جمله قفس مناسب می­باشد. علاوه بر قفس عروس هلندی باید شما اسباب بازی برای پرنده تهیه نمایید. محل زندگی را مشخص نمائید تا زمانی که پرنده وارد خانه شد با جابه جایی های متعدد روبرو نشود. به جهت اینکه جا به جایی استرس زیادی به عروس هلندی وارد می نماید و این امر موجب می شود تا دیرتر به شما اعتماد نماید.در ادامه به نکات مهم در خرید قفس و دیگر لوازم مورد نیاز ازجمله اسباب بازی برای نگهداری این پرنده می پردازیم.

محل نگهداری مناسب

انتخاب قفس

در هنگام خرید قفس برای پرنده خود، مطمئن شوید زمانی که پرنده بال­های خود را باز می کند به اطراف قفس برخورد نکند، تاج او با بالای سقف قفس فاصله داشته باشد. همچنین دم پرنده نباید به کف قفس نزدیک باشد. بنابراین اندازه قفس باید از هر طرف از ۳۵ سانتی متر بیشتر باشد. بهترین قفس، قفسی است که پرنده بصورت افقی بتواند پروازهای کوتاه انجام دهد.

درب ورودی قفس باید به شکلی باشد که زمانی که تصمیم به بیرون آوردن ظرف آب و غذا گرفتید براحتی بتواند ظرف­ها را بیرون بیاورید. از جهت دیگر باید درب قفس به شکلی باشد که این پرنده باهوش نتواند درب آنرا باز کند و اقدام به بیرون آمدن از قفس نماید (عروس هلندی در یاد گرفتن نحوه باز کردن درب قفس مهارت دارد).
کف قفس می بایست به آسانی به داخل و خارج برود و بالای آن باید توری فلزی وجود داشته باشد. عروس هلندی نباید به موادی که بروی کف قفس ریخته شده دسترسی داشته باشد. این نکته در بحث مدیریت بهداشتی خیلی مهم می باشد به جهت اینکه اکثر عوامل بیماریزا و چرخه بیماری در پرندگان زمانی اتفاق می افتد که پرنده به فضولات خود دسترسی داشته باشد.

جنس قفس باید به صورتی باشد که براحتی بتوان آنرا تمیز کرد و فاصله سیم ها به شکل یک نردبان باشد تا عروس هلندی ها بتوانند از آن به راحتی بالا و پائین بروند.

در هنگام خواب باید بیرون قفس پرنده پارچه یا حوله ای انداخته شود تا از شدت نور کاسته شود و پرنده براحتی بتواند استراحت کند. باید در نظر داشت مقدار کمی روشنایی درون قفس تابیده شود به جهت اینکه بعضی از پرندگان در زمانی که محیط اطراف قفس تاریک باشد صدایی بشنوند از ترس خود را به اطراف قفس می کوبند. زمانی که مقدار کمی نور به درون قفس تابیده شود پرنده می تواند راه خود را درون قفس بیابد و به خود صدمه نزند.

سینی قفس

توصیه می شود بر روی سینی کف قفس از روزنامه یا کاغذ چاپگر کامپیوتر یا شن و ماسه و یا پوشالی که در فروشگاه­ها به فروش می رسد استفاده نمایید. بهترین گزینه برای سینی کف قفس می تواند کاغذ چاپگر کامپیوتر باشد. به جهت اینکه هر زمان که شما احساس کردید کثیف شده و فضولات و پوسته دانه ها بروی آن زیاد شد براحتی قابل مشاهده و قابل تعویض می باشد. اما خاک و یا پوشال فضولات و غذاهای خورده شد در آن مخفی می شود و محل مناسبی برای رشد باکتری­ها و انگل­های خارجی می شوند بنابراین توصیه می شود از کاغذ سفید پرینتر استفاده شود.

محل نگهداری قفس

با توجه به اینکه شما قفس مناسب را برای عروس هلندی خود فراهم نموده اید اکنون زمان آن رسیده که محل مناسب هم فراهم شود اتاق نشیمن یا اتاق ناهار خوری و یا پذیرایی بهترین محل برای نگهداری قفس عروس هلندی می باشد. پرنده خود را در آشپزخانه و یا حمام نگهداری نکنید به جهت اینکه نوسان ناگهانی دما و دود حاصل از طبخ غذا موجب آسیب رساندن به پرنده شما می شود. بطور کلی پرندگان از اینکه یک مقدار از نظر ارتفاع از بقیه اجسام بالاتر باشند لذت می برند و احساس امنیت بیشتری می کنند. توجه داشته باشید قفس طوطی شما باید در محلی قرار گیرد که در زاویه مناسب دید شما باشند و قابل دسترس باشد.

راه اندازی و نصب قفس

مطمئن باشید کلیه اجزای قفس سرجای خود قرار دارد و سپس برای نصب قفس به نکات زیر توجه فرمائید :

  • قفس باید در محلی که جریان مستقیم هوا از آنجا عبور می کند، قرار نگیرد. بطور مثال جلوی دریچه کولر و گرماساز نباشد.
  • قفس باید در محلی قرار گیرد که فقط چند ساعت از طول روز آفتاب بدان بتابد، بدلیل اینکه آفتاب مستقیم باعث بالا رفتن دمای بدن پرنده می شود و در این حالت پرنده شما از شدت گرما تلف می شود.
  • قفس پرنده نباید در معرض بخار و دود آشپزخانه و حمام قرار گیرد.
  • تا حد امکان یک طرف و یا حالت بهتر دو طرف قفس پرنده اگر دیوار ثابت باشد پرنده احساس امنیت بیشتری می نماید.
  • از سفت بودن محل استقرار قفس اطمینان حاصل نمایید مخصوصاً نشیمنگاه یا نی درون قفس.
  • عروس هلندی­ ها دوست ندارند نزدیک لوستر سقف و یا چراغ­های آویزان سقف قرار گیرند.

در هنگام خرید قفس حتماً ظرف آب و غذای مناسب قفس به همراه نی و یا میله مناسب و اسباب بازی خریداری شود. چوب (نشیمنگاه) درون قفس به نحوی باید باشد که عروس هلندی بتواند از ظرف آب و غذا براحتی استفاده نماید، اسباب بازی ها باید در دسترس نوک پرنده نصب شود. باید توجه داشت اسباب بازی ها نباید در هنگام آب و یا غذا خوردن مزاحم پرنده شوند. همچنین نی داخل قفس باید از قطر مناسبی برخوردار باشد، تا پای پرنده شما خسته نشود. توصیه می شود تا از جنس پلاستیک و یا طناب کنفی استفاده شود.

همیشه به یاد داشته باشید که ظرف غذا باید کمتر از 2.5 سانتی متر عمق داشته باشد، تا عروس هلندی براحتی بتواند از آن استفاده نماید. معمولاً در ایران از ظرف­های پلاستیکی جهت آب و یا غذای عروس هلندی استفاده می شود. یکی از معایب ظرف­های پلاستیکی اینست که دارای منافذ بسیار ریزی هستند، که باکتری­ها و عوامل بیماریزا در آن باقی می ماند و در صورت عدم شستشو مناسب می تواند سبب بروز مشکلات سلامتی پرندگان شود.

انتخاب قفس

انتخاب اسباب بازی صحیح

عروس های هلندی چه از نظر جسمی و ذهنی تمایل زیادی به اسباب بازی نشان می دهند، حتی فقط برای خرد کردن. برای خرید اسباب بازی مناسب باید نکاتی را مد نظر داشت:

اندازه اسباب بازی

اگر اسباب بازی کوکاتیل شما بزرگ باشد می تواند خطر تهدید آمیزی برای سلامتی آن باشد و امکان دارد در هنگام بازی با آن به خود صدمه بزند و یا اصلاً آنرا به عنوان اسباب بازی قبول نکند و از آن بترسید. پس همیشه اسباب بازی را که خریداری می کنید سعی کنید بزرگ نباشد.

ایمنی

به یاد داشته باشید اسباب بازی عروس هلندی، بهتر است از جنس چوب محکم باشد و با رنگ های گیاهی رنگ آمیزی شده باشد، تا خطر مسمومیت باری پرنده وجود نداشته باشد. طناب ها کنفی هم می تواند اسباب بازی مناسبی برای عروس هلندی باشد. وسائلی که از پلاستیک شکننده ساخته شده اند، زنگ هایی که درون قفس آویزان می شوند، نردبان های چوبی و یا طناب­های گره دار همه می توانند اسباب بازی های مناسبی برای بازی باشند.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی
امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 4.5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. رسول عباسی گفت:

    سلام همین قفس رو دارید

  2. فرشاد قاسم زاده گفت:

    سلام . وقت بخیر
    غرض از مزاحمت می خواستم قیمت قفس رو بدونم
    از قفس فوق چه رنگهای موجود هست
    در ضمن منظورم قفسی که در اول همین صفحه گذاشته شده

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج