0

مراقبتهای لازم از عروس هلندی

مراقبتهای لازم از عروس هلندی

حهت مراقبتهای لازم از عروس هلندی به نظر ناخوشایند می آیند اگر به شما توصیه شود که روزانه مدفوع پرنده خود را چک نمائید. اما سلامت عمومی پرنده شما با تولید مدفوع طبیعی می توان چک شود. بطور کلی مدفوع عروس هلندی شامل رنگ سبز (پسماند مواد غذایی) بخش مایع (ادرار) و قسمت سفید (اوره) می شود. پرنده سالم در طول روز اغلب بین ۳۰ تا ۵۰ بار مدفوع می کند. مدفوع پرنده سالم از قوام خوبی باید برخوردار باشد. البته به نوع تغذیه عروس هم بستگی دارد. مثلاً اگر در طول روز میوه زیاد مصرف کرده باشد ممکن است یک مقدار مدفوع قوام خود را از دست داده و آبکی شود. اگر پرنده مشکلات کبدی داشته باشد مدفوع به زرد مایل به قرمز تغییر رنگ می دهد. اگر خونریزی داشته باشد ممکن است بسیار تیره شود. در صورت تغییر رنگ مدفوع حتماً به سلامتی پرنده شک کنید. در این پست مرافبت های لازم را به صور کامل بیان می کنیم.

مراقبت­های روزانه

جهت حفظ سلامتی و اطمینان از اینکه پرنده شما در محیطی ایمن زندگی نماید، شما باید مراقبتهای لازم از عروس هلندی  بصورت روزانه انجام دهید که در زیر به آن اشاره می نمائیم :

  •  در صورت هرگونه تغییر رفتار و علائم بد حالی سریعاً با دامپزشک تماس حاصل فرمائید.
  •  دور ریختن مواد غذایی قدیمی و جایگزین نمودن مواد غذایی تازه. شستشوی کامل ظرف آب و ظرف غذا، با آب و مواد شوینده و خشک کردن کامل آنها با پارچه تمیز.
  •  تعویض کاغذ کف قفس
  • باز بودن اطراف قفس جهت مشاهده پرنده و تبادل هوا.
  •  در نهایت شما باید قفس پرنده را شب ها با کاور خود بپوشانید. به یاد داشته باشید عروس هلندی به ۸ تا ۱۰ ساعت استراحت در شب نیاز دارد.

کلیه موارد فوق بحث مدیریت بهداشتی و پیشگیری از بیماری می باشد و رعایت نمودن آنها آسان تر از درمان بیماری است.

نظافت قفس

یکی دیگر از مراقبتهای لازم از عروس هلندی تمیز کردن قفس بخشی از مراقبت­های روزانه می باشد که در پیشگیری از بیماری­ها بسیار اهمیت دارد.

بدین صورت که:

  •  کلیه لوازم جانبی را از قفس جدا نمایید.
  • میله ها و توری های قفس را با دستمال نمناک یا مسواک پاک کنید.
  •  محل نگهداری قفس هم باید عاری از هرگونه مدفوع پوسته دانه ها و یا باقی مانده غذاها باشد.
  •  برای امنیت بیشتر پرنده می توانیم از مواد ضدعفونی کننده که مخصوص پرندگان تولید شده کلیه لوازم را نیز ضدعفونی نمائید.
  •  قفس و تجهیزات داخل آن به خصوص نی یا نشیمنگاه داخل قفس پرنده را نیز به خوبی خشک نمائید.
  •  هنگامی قفس به صورت کامل خشک شد به همراه لوازم در جای قبلی قرار می دهید.

البته موارد فوق را میتوان به صورت کلی در هفته یکبار انجام داد.

نکات مهم

به یاد داشته باشید زمانی که عرس هلندی از سیب، زغال اخته، انار، تمشک و چغندر استفاده می نماید، رنگ مدفوع تغییر رنگ می دهد و این نمی تواند نشانه بیماری خاصی باشد.

در زمان نظافت روزانه که روزی یکبار کاغذ کف قفس را تعویض می نمایید به رنگ قوام و فراوانی مدفوع دقت نمایید و در صورت هرگونه تغییر با دامپزشک مشورت نمائید.

احتياجات فصلی

در هنگامی که فصل گرما آغاز می شود شما باید میوه ها و سبزیجات آبدار را تهیه و در اختیار عروس هلندی خود قرار دهید و هنگامی که مشاهده نمودید عروس هلندی شما از شدت گرما بال­های خود را از بدن جدا نموده و با درمان باز نفس می کشد با اسپری کردن آب بروی بدن آن و دور نمودن از نور خورشید کمک مهم در جهت زنده ماندن آن انجام داده اید.

در فصل سرما هنگامی که در هنگام خواب پرنده احساس کردید دمای اتاق سرد است از کاور قطور تری استفاده کنید.

مخاطرات خانگی

عروس هلندی ها کنجکاو به نظر می رسند و تمایل دارد هر چیزی را در خانه با نوک خود مورد آزمایش قرار دهند. این مسئله می تواند باعث کشته شدن پرنده شود زمانی که قصد خروج از منزل را دارید، حتماً عروس هلندی خود را درون قفس نمائید و یا حتماً زمانی که پرنده خود را از قفس بیرون می آورید تحت نظر داشته باشید.

حمام

عروس هلندی را می توان یک پرنده بهشتی قلمداد کرد (در ادیان مختلف). در زمان حمام کردن پرنده حتماً به یاد داشته باشید هرگز از مواد شوینده استفاده نکنید و از بکار بردن عطر و اسپری و خوشبو کننده های هوا خودداری نمائید. مواظب آینه داخل حمام باشید، بدلیل اینکه امکان دارد پرنده بسمت آن پرواز نماید و صدمه ببیند.

آشپزخانه

یکی دیگر از محل هایی که در آن برای پرنده امکان خطر وجود دارد. اکثر صاحبان عروس هلندی به دلیل انس زیاد با پرنده، قفس یا جای نشستن عروس هلندیشان را به داخل آشپزخانه انتقال می دهند. در اینجا عروس هلندی کنجکاو شروع به جستجو می نماید و اگر شما حضور نداشته باشید، امکان دارد به داخل سطل زباله، فریزر، یخچال و یا اجاق گاز سقوط نماید. پرنده شما اگر به درون یک اجاق داغ و یا دیگ آب جوش سقوط نماید کشته می شود. عروس هلندی نیز می تواند با خوردن غذاهای مضر به بدن خود آسیب وارد نمائید. از جمله این غذاها می توان شکلات ریواس و یا غذاهای پخته شده با روغن را نام برد.

مراقبتهای لازم از عروس هلندی11

آزاد بودن در منزل

هنگامی که شما مشغول خواندن کتاب و یا تماشای تلویزیون می باشید احتمالات زیر را در نظر بگیرید :

  •  پرنده شما به صورت تصادفی به زیر بالش پنهان شود.
  •  اگر درب یا پنجره باز باشد، امکان پرواز به بیرون نیز وجود دارد.
  •  سقوط به تنگ ماهی یا آکواریوم و غرق شدن پرنده.
  • توسط خاکستر سیگاری که در زیرسیگاری موجود می باشد مسموم شود.

دیگر نقاط نگران کننده 

هنگامی که پرنده شما از قفس بیرون است از خاموش بودن پنکه سقفی اطمینان حاصل فرمایید. جواهرات خود را در جای امنی و غیر قابل دسترس عروس هلندی قرار دهید. به یاد داشته باشید خیلی از گیاهانی که در خانه­های ما وجود دارد سمی هستند، به طور مثال گیاه دیفن باخیا از این جمله گیاهان می باشد.

مطالبی که در بالا ذکر شد بدان معناست که هنگامی که عروس خود را از قفس بیرون آوردید مراقبت حركات و مسیر راه آن باشید تا از مجروح و یا بیمار شدن آن جلوگیری نمائید.

گازهای شیمیایی

متاسفانه در محیط زندگی عروس هلندی ما لوازم وگازهایی وجود دارد که برای این پرنده کشنده می باشد. دود سیگار، گازی که از مواد سفید کننده متصاعد می شود، پاک کننده های اجاق گاز، اسپری های مو و بدن، چسب­های مایع، لوازم آرایشی و غیره همه جز وسایل و مواردی هستند که باید مراقب باشیم که عروس هلندی ما در معرض شان قرار نگیرد.

دیگر حیوانات خانگی

حیوانات خانگی هم می توانند برای عروس هلندی ما خطر ساز باشند. گربه یا سگ، هر دو با چنگ زدن و یا گاز گرفتن می توانند موجب مجروح شدن پرنده ما شوند. پرندگان بزرگ تر هم می توانند از روی حسادت و یا بازیگوشی خطر ساز شوند.

اگر تصمیم به نگهداری چند حیوان خانگی به طور همزمان با عروس هلندی دارید، حتماً با دامپزشک مشورت نمائید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

امتیاز شما به مقاله
[: 10 امتیاز از مجموع: 4.1]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج