0

مکمل های غذایی و تقویت غذا در مرغ عشق

مکمل های غذایی و تقویت غذا در مرغ عشق

چنانچه در انسان، حیوان یا پرنده؛ تغذیه خوب، متعادل و کافی باشد، انواع مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین­ها و چربی های مورد نیاز به بدن خواهد رسید و نیازی به مصرف هیچ یک از آنها به صورت انواع مکمل ها نیست. در غیر این صورت؛ یعنی وقتی تغذیه ضعیف باشد، باید با استفاده از مکمل های ضروری و مطمئن، مواد و عناصر ضروری به بدن رسانده شود.  مکمل های غذایی و تقویت غذا در مرغ عشق یکی از اصول مهم در پرورش این پرنده می باشد . درادامه به این موضوع مهم پرداخته می شود.

مواد معدنی

کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد، سدیم و کلر جزء عناصر معدنی پُر نیاز هستند.
آهن، منگنز، روی، کبالت، یُد، کرومیوم، سیلیسیوم، وانادیوم، سلنیم و… جزء عناصر معدنی کم نیاز هستند. بدن انسان، حیوانات و پرندگان به عناصر معدنی پر نیاز، به مقدرا بیشتر نیاز دارد و به عناصر معدنی کم نیاز به مقدار کمتر نیاز دارد. پس پرنیاز و کم نیاز را نباید با ضروری و غیر ضروری اشتباه کنیم، زیرا عناصر معدنی کم نیاز هم باید به مقدار کافی، ولی جزیی در جیره غذایی موجود باشد، در غیر این صورت، بیماری های مربوط به کمبود آنها عارض بدن خواهد شد.

 برای انسان مکمل های غذایی ویتامینی و معدنی به اشکال قرص، شربت، کپسول و پودر موجود است. برای حیوانات و پرندگان تغذیه کننده از خوراک های تجارتی، این مواد به مقدار محاسبه شده وارد خوراک اصلی می شود. همچنین به صورت سنگ نمک، بلوک کلسيم (معمولاً به همراه سایر مواد معدنی) این مواد ارائه می شود. برای پرندگان قفسی نیز بلوک های معدنی موجود است که علاوه بر رفع کمبودها، پرندگان با ساییدن منقار خو به آن، منقار خودشان را تمیز می کنند. گاهی اوقات، طوطی­ها با منقار خود به جان بلوک های معدنی می افتند و ظرف مدتی کوتاه آنها را می جوند و خُرد می­کنند. این عمل نیز غالباً در اوقاتی انجام می شود که پرنده نیاز به چیزی جویدنی دارد و به جز بلوک معدنی چیزی در اختیار ندارد.

مکمل های غذایی و تقویت غذا در مرغ عشق

اگر انواع غذاهای مفید خانگی، میوه ها، سبزی­ها و مخلوط بذور در حدی متعادل، به مقدار کافی و به صورت مرغوب به پرندگان زینتی به خصوص طوطی ها تغذیه شود، تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن آنها تأمین خواهد شد و نیازی به استفاده از مکمل های غذایی نخواهد بود. برخی از شرکت های خوراک سازی برای پرندگان زینتی (در خارج)، چنان مردم را نادان گیر آورده اند که با صراحت روی جعبه ها یا پاکت های مکمل های غذایی طوطی ها می نویسند: این مکمل حاوی مواد فهرست شده در زیر است و علاوه بر خاصیت داشتن به عنوان تامین کننده انواع مواد غذایی مورد نیاز پرنده شما، موجب سهولت پرریزی (تولک رفتن) و حتی سهولت یادگیری سخنگویی توسط آنها می شود.

کاملاً واضح است که هر نوع غذا یا مکمل غذایی ممکن است به علت دربرداشتن مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای آمینه ضروری و اسیدهای چرب ضروری، خواص غذایی خوبی هم داشته باشند، اما موضوع قابلیت یادگیری سخنگویی، قابلیتی است که در عضو مولد و مبدل صدا (سیرینکس در انتهای نای در محل انشعاب آن به دو نایژه) وجود دارد و هیچ ربطی به تغذیه ندارد.

البته ما می توانیم نظیر این تبلیغات شیادانه را برای هر نوع غذا بکنیم. مثلاً بگوییم فلان نان یا شیرینی یا غذای آماده یا مکمل برای جلوگیری از مرگ مؤثر است و اگر مورد سؤال واقع شویم که چرا چنین تبلیغ کرده ایم، در جواب بگوییم: اگر فردی در شرایط گرسنگی قرار بگیرد و در حال مرگ باشد، چنانچه از فلان غذا یا مکمل غذایی یا … تولید کارخانه ما تغذیه کند، نخواهد مُرد. بدیهی است که نظیر این ادعا را هر نانوا، قصاب، میوه فروش، شیرینی فروش و غیره نیز می تواند بکند، اما نیاز به توضیح نیست که چنین تبلیغات را سودجویان و بیشتر در جوامع خیلی آزاد می کنند. اما جالب توجه است که برخی از عوام الناس به راحتی فریب این گونه تبلیغات را می خورند.

به هر حال، در مرحله اول، باید تغذیه با غذاها میوه ها و سبزیجات سالم – به طور متعادل و به مقدار کافی را برای خودمان یا حیوانات پرورشی و یا زینتی خودمان در نظر بگیریم تا نیازی به هیچ گونه مکمل غذایی نداشته باشیم. اما چنانچه احساس می کنیم که وضعیت تغذیه پرنده ما بنا به هر دلیل ضعیف است، خوب است که روزانه یک قطره شربت مولتی ویتامین + مواد معدنی در آب پرنده بریزیم. البته باید مراقب باشیم که هرگونه دارو و مکمل های غذایی، نباید تاریخ مصرفشان گذشته باشد.

 

حتی در کشورهای پیشرفته، هیچ یک از خوراک های تجارتی حیوانات خانگی و پرندگان زینتی از لحاظ محتویات و ادعاهای سازندگان، توسط سازمان های مسئول با سازمان غذا و داروی آمریکا( FDA) تجزیه نشده و تحت نظارت قرار نگرفته اند و مردم باید اطلاعات کافی از اصول تغذیه داشته باشند که آلت دست و جیب پُرکن شیادان فرصت طلب نباشند. در ایران به دلیل عمومی نبودن نگهداری از پرندگان زینتی و حیوانات خانگی، هنوز به جز مواردی بسیار معدود، خوراک های تجارتی حیوانات و پرندگان زینتی به بازار عرضه نشده است. لذا برای دارندگان بازیچه های خانگی، بهترین راه این است که با اصول تغذیه آشنا شوند تا هم بتوانند تغذیه سالمی در خانواده خودشان داشته باشند و هم بتوانند حیوان یا پرنده خود را به طور سالم تغذیه کنند.

آب آشامیدنی

آب معمولی سالم یا آب معدنی غیر گازدار یا آب جوشیده و سرد شده، باید در تمام شبانه روزی در ظرف آبخوری تمیز در اختیار هر نوع پرنده زینتی باشد. چنانچه پرنده شما بیمار باشد، می توانید به جای آب، دم کرده بابونه خنک شده و کم رنگ برای مدتی که مریض است، در اختیارش قرار دهید.


این تجربه است که کمک می کند در هر تجارتی موفق شوید، ما بدون هیچ چشم داشتی تجربه خود را در اختیار شما خواهیم گذاشت
گروه تولیدی پژوهشی نیازی

 

 

امتیاز شما به مقاله
[: 4 امتیاز از مجموع: 5]
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

2:27:55 AM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی تخصصی بوقلمون

به کانال تلگرامی ما بپیوندید

جوین خروج